دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9743

پژوهشگران توصیه می‌كنند كه با دویدن روی دستگاه دو ثابت (Treadmill) می‌توانید با افسردگی مبارزه كنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ در دو تحقیق جدید درباره ورزش كردن و شرایط خلقی به مساله زمان توجه شده است.

در تحقیق اول معلوم شد كه پیاده‌روی سریع‌تر از برخی داروها علایم بیماری افسردگی را كاهش می‌دهد. در تحقیق بعدی مشخص شد كه مزایای روانی ورزش كردن با ترك تمرینها خاتمه می‌یابد. در تحقیق اول كه نتایج آن هفته گذشته در مجله انگلیسی اسپورت مدیسین منتشر شد، 12 فرد مبتلا به افسردگی خفیف و شدید به انجام تمرین‌هایی با راه رفتن روی دستگاه دو ثابت به مدت 30 دقیقه در روز ترغیب شدند.

محققان مركز پزشكی بنجامین فرانكلین در برلین گزارش دادند كه علایم افسردگی در این افراد تنها 10 روز پس از انجام تمرینها حدود یك سوم كاهش یافت. پنج نفر از بیماران نیز شاهد كاهش شدت بیماریشان تا 50 درصد بودند.

به گزارش ایسنا، محققان ضمن اذعان به محدودیتهای چنین تحقیق در خبری متوجه شدند كه تمرینات ایروبیك ظاهرا سریع‌تر از بیشتر داروهای ضد افسردگی عمل می‌كنند كه معمولا دو تا چهار هفته طول می‌كشد تا تاثیر بگذارند.

بنابراین تمرینهای ورزشی را می‌توان جانشینی برای درمان بیمارانی دانست كه دارو درمانی برای آنها موثر نبوده است.


در تحقیق بعدی كه نتایج آن ماه گذشته در مجله آمریكایی اپیدمیولوژی منتشر شد، داده‌هایی استخراج شده بود كه طی دو دهه درباره گروهی متشكل از حدود 2 هزار نفر از ساكنان رانچو برناردو در نزدیكی سن دی گو گردآوری شده بود. در آزمایشی كه اولین بار بین سالهای 1984 تا 1987 روی اعضای گروه صورت گرفت، معلوم شد؛ افرادی كه حداقل سه نوبت در هفته ورزش می‌كردند، افسردگی كمتری داشتند و این یافته با نتایج تحقیق دیگری سازگار بود كه بر اساس آن ورزش كردن نگرش افراد را مثبت‌تر می‌كند.

در اواسط دهه 90 بار دیگر تقریبا نیمی از افراد گروه اولیه بررسی شده ارزیابی شدند.

محققان دانشگاه كالیفرنیا در سن دی گو، گزارش دادند: افرادی كه هم چنان به طور منظم تمرینهای ورزشی را ادامه داده بودند، احساس نشاط بیشتری می‌كردند، اما افرادی كه تمرینهایشان را رها كرده بودند، اعلام كردند كه علایم افسردگی در آنها به همان شدت افرادی است كه هرگز ورزش نكرده بودند.

بر اساس این گزارش، دكتر دونا كریتز – سیلور استین، نویسنده اصلی این تحقیق چنین نتیجه گیری می‌كند كه اگر انجام دادن تمرینهای ورزشی را رها كنید، هیچ تضمینی وجود ندارد كه در آینده از خلق افسرده در امان بمانید.

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha