دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9744

شایعه تغییر معاون سلامت وزارت بهداشت، تنها چند روز بر سر زبان‌ها بود و «ظاهرا» دوباره همه‌چیز به وضعیت عادی برگشته‌است.

 البته در مورد تغییر مهم‌ترین معاونت وزارت بهداشت، ماجرا بسیار فراتر از یك شایعه بود. آنچنانكه  هفته قبل، حتی معاون پارلمانی وزارت بهداشت هم خبر را تایید و البته علت را «تمدید نشدن مدت ماموریت وی» در این وزارتخانه اعلام كرد.

علویان كه فارغ‌التحصیل دانشگاه علوم پزشكی تهران است، از سال 81 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و از آغاز كار دولت نهم، به وزارت بهداشت مأمور شده و معاونت جوان‌ترین وزیر كابینه را به عهده گرفته است.

شایعه تغییر علویان، چند ماه قبل هم، بعد از آن‌كه او چند روز سر كارش حاضر نشد، در بدنه وزارتخانه و البته رسانه‌ها گسترش یافت، اما بلافاصله تكذیب شد و غیبت او به مرخصی تعبیر شد.

با این‌حال این بار، ظاهرا ماجرا آن‌قدر جدی بود كه دكتر حسن امین‌لو، معاون پارلمانی وزارت بهداشت حتی از دكتر امامی رضوی رئیس  دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران به عنوان جانشین احتمالی وی نام برد.

امین‌لو البته همان‌زمان استعفا و انتخاب جایگزین معاونت سلامت را غیر قطعی دانسته و تاكید كرده بود كه اگرچه ترك مقام معاونت سلامت از سوی علویان قطعی است، اما این امر هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. با این اوصاف،‌ آنچه «از سوی علویان» قطعی بود، چند روز بعد به كل منتفی و اعلام شد كه معاون سابق، ماندنی است.

كم‌حرف و گاهی توفانی

سید موید علویان، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و كبد و بنیانگذار انجمن هپاتیت در ایران، در طول 5/2 سال فعالیت خود، اگرچه ارتباط چندان گسترده‌ای با رسانه‌ها برقرار نكرد، اما گاهی اظهارنظرهایش آنچنان صریح بود كه او را به كانون توجه جامعه پزشكی و البته رسانه‌ها تبدیل كند.

موضع‌گیری‌های تند و بی‌پرده علویان، گاه در برابر بخش خصوصی، گاه در برابر سازمان‌های غیر دولتی و این اواخر در برابر وزارت رفاه، چهره‌ای غیر منعطف و گاهی عصبی از او در رسانه‌ها ارائه داد كه تایید كننده اخبار غیر رسمی‌ای است كه حكایت از ارائه استعفاهای مكرر به وزیر بهداشت دارد.

چنانكه سرانجام آخرین استعفای علویان مورد پذیرش اولیه وزیربهداشت قرار گرفت.

بهترین بهانه هم البته اتمام دوره ماموریت او در وزارتخانه بود كه حتی آن را مسئولان دانشگاه علوم پزشكی بقیه‌الله هم تایید كردند.

هفته گذشته یكی از مسئولان دفتر ریاست دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله در پاسخ به این سوال همشهری مبنی بر اینكه آیا اتمام  مدت ماموریت  دكتر سید موید علویان كه نیروی رسمی این دانشگاه است و به‌صورت مامور پست فعلی را عهده دار است، می‌تواند توجیه كننده استعفای او باشد، صراحتا این مطلب را تایید و تاكید كرد این دانشگاه نه تنها دكتر علویان، بلكه دكتر وردی، دكتر پناهی و مسئولان دیگری كه در سطوح مختلف وزارت بهداشت پست‌های مختلفی را عهده دار بوده‌اند پس از اتمام دوره ماموریت به دانشگاه باز می‌گرداند.

به گفته این منبع، قوانین نظامی برای همه یكسان اجرا خواهد شد.


شاید هفته پیش كه دكتر امامی رضوی در جلسه ای به‌طور غیر رسمی به‌عنوان جایگزین دكتر علویان معرفی شد، مسئولان دانشگاه بقیه‌الله هم باور نمی‌كردند كه علویان را بتوان به معاونت سلامت وزارتخانه بازگرداند. اما رایزنی‌ها، ظاهرا غیر ممكن را ظرف یك روز به ممكن تبدیل كرد.

شایعات و تحلیل‌ها

گذشته از اختلاف شدید با مسئولان وزارت رفاه، گفته می شود یكی از دلایل استعفای دكتر علویان مخالفت شدید وی با ورود تجهیزات پزشكی و تصویربرداری گران قیمت به كشور بوده است؛  مسئله‌ای كه او را رودرروی بخش خصوصی و در حالت بدبینانه، باندهای پرقدرت واردكننده تجهیزات پزشكی قرار داده.  دكتر عبدالرسول صداقت، رئیس  انجمن رادیولوژی ایران در پاسخ به سوال همشهری در این‌باره، با تأكید
 بر اینكه دقیقا اطلاعی در این باره ندارد می‌گوید: مسئولیت معاونت سلامت وزارت بهداشت مسئولیت واقعا خطیری است و قبول این سمت در یك سال باقی‌مانده از دوره وزارت فعلی نیاز به برنامه‌ریزی اصولی دارد.

وی البته اضافه می‌كند: معمولا دلیل استعفاها در كشور ما نمی تواند اتمام مدت ماموریت باشد چرا كه اگر یك كارمند عادی هم به‌عنوان مامور در وزارتخانه ای مشغول به كار باشد و آن وزارتخانه پس از اتمام مدت ماموریت اعلام نیاز مجدد نماید می‌توان برای حتی 10‌سال هم مجددا این مدت را تمدید كرد چه رسد به مقام معاونت وزیر آن هم در وزارتخانه ای با این مسئولیت خطیر و سنگین!
به زعم وی، علت اصلی اكثر استعفاها عدم‌رضایت یكی از طرفین است كه متاسفانه در كشور ما علت‌ها هیچ گاه به صراحت و شفاف عنوان نمی‌شوند و همین مسئله منجر به انتشار شایعات و دلایل بی اساس و احیانا بی‌حرمتی‌ها می‌شود.

صداقت با تاكید بر سلامت اخلاقی و وجدان كاری دكتر علویان می‌گوید: اگر احیانا مشكلاتی در سطح معاونت سلامت به‌وجود بیاید قطعا  به دلیل  اطلاعات ناقص و یا كارشناسی نشده رده‌های پایین تر است كه به ایشان منتقل شده، چرا كه تمام كسانی كه دكتر علویان را می‌شناسند در  سلامت اخلاقی وی شك و تردیدی ندارند.

دكتر صداقت در پاسخ به این سوال همشهری كه نظر شما به‌عنوان یك كارشناس در مورد تعویض معاونت سلامت با مسئولیت مهمی كه به عهده دارد، آن هم در یك سال باقی مانده چیست، می‌گوید: اگر در این جابه جایی ها مسائل خطی و جناحی را كنار بگذاریم و صرفا وجدان كاری، تخصص و مهارت و سلامت اخلاقی فرد را در نظر بگیریم هیچ مشكلی پیش نمی‌آید و وزیر بعدی هر كسی كه باشد و ببیند كه معاونش مجدانه كارش را انجام می دهد تصمیم به عوض كردن وی نخواهد داشت؛ كما اینكه در زمان وزارت دكترفرهادی، معاونت درمان وزارتخانه به عهده دكترلاریجانی بود كه به لحاظ سمت و سوی جناحی هماهنگ هم نبودند ولی به دلیل تعهد و وجدان كاری كه از ایشان دیدند در مقام معاونت درمان آن موقع باقی ماندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha