وزیر بهداشت در مراسم تقدیر از دانشمندان پزشكی كشور كه امروز در صحن مجلس حضور یافت، با تبریك ایام دهه فجر، گفت: گزارش آنچه بیان می‌شود حاصل تلاش چندین ساله دانشمندان كشور در چهار دولت اخیر است كه امروز نتیجه‌ی آن را می‌بینیم.

داروی ایرانی ایدز درچندكشور با شیوع بالای بیماری در حال استفاده است

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دكتر كامران باقری لنكرانی با بیان این‌كه اولین كار برجسته علمی كه در این زمینه صورت گرفت توجه به سلول‌های بنیادی و همانندسازی بود، یاد مرحوم دكتر كاظمی آشتیانی رییس فقید پژوهشكده رویان جهاد دانشگاهی را گرامی داشت.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: ما جزو معدود كشورهایی هستیم كه می‌توانیم سلول‌های بنیادی را جدا، تكثیر و از آن استفاده درمانی كنیم و این‌كه توانسته‌ایم همانندسازی انجام دهیم قله‌ی شناسایی علوم مربوط به سلول‌های بنیادی است كه توانایی می‌دهد برای درمان بیماری‌ها قدم برداریم و موفقیت‌های بدست آمده حاصل تلاش علمی ارزشمند و بومی است كه با توجه به همه ضوابط اخلاقی و همكاری نزدیك بین علوم پایه و علوم بالینی صورت گرفته است.

باقری لنكرانی اظهار داشت: دستاورد مهم دیگر دانشمندان كشورمان دارویی است كه برای تقویت سیستم ایمنی و درمان علایم بیماری ایدز به دست آمده است. این دارو حاصل تلاش پانزده مركز تحقیقاتی در داخل و بعضی از محققان خارج از كشور بود كه حدود هفت سال كار تحقیقاتی آن طول كشید.

وی ادامه داد: این دارو بر اساس تركیب گیاهی شكل گرفته و جزو افتخارات كشور است كه توانسته‌ایم دارویی را به دست آوریم كه افق جدیدی را در درمان بیماری ایدز به وجود می‌آورد.

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت با بیان این‌كه بیماران ایدزی به خاطر ضعف سیستم ایمنی و عفونت‌هایی كه با ارگانیسم‌های فرصت‌طلب می‌گیرند از پا در می‌آیند، گفت: دارویی كه به دست دانشمندان ما ساخته شده با تقویت سیستم ایمنی، طول عمر و كیفیت زندگی بیماران ایدزی را افزایش می‌دهد و از این نظر دارویی منحصر به فرد است.

به گفته باقری لنكرانی، دارویی كه تاكنون برای تقویت سیستم ایمنی به كار برده می‌شد بی‌اثر یا همواره با عوارض شدید بود لذا ساخت این دارو قابل تقدیر است.

وی ادامه داد: در همین مدت كوتاه كه از اعلام این دارو گذشته از كشورهای مختلف تماس‌هایی داشتیم كه خواهان دریافت اطلاعات بیشتر برای تهیه‌ی دارو بودند و هم‌اكنون در چند كشور مختلف كه شیوع بالای بیماری ایدز را دارند دارو تحت برنامه‌ها و با پروتكل‌های خاص در حال استفاده است.

وزیر بهداشت با بیان این‌كه دستاورد سوم دانشمندان كشور ما ترمیم ضایعات نخاعی است، خاطرنشان كرد: ضایعات نخاعی در حال حاضر در دنیا 5/2 میلیون نفر را گرفتار كرده و هر سال 130 هزار نفر به آن اضافه می‌شوند.

وی ادامه داد: پیش از ما سه كشور توان درمان این بیماری را داشتند و درصد موفقیت آنها زیر 20 درصد بود، ولی روشی كه دانشمندان ما ابداع كردند این امكان را داد كه میزان موفقیت را به 40 درصد برسانیم و حتی می‌توانیم موفقیت‌های بیشتر تا حدود دو سوم موارد را نیز به دست آوریم.

باقری لنكرانی اظهار داشت: در این روش نیز چون همكاری جدی بین علوم پایه و علوم بالینی بود كه شكل‌گیری اولیه آن برای درمان جانبازان بود و مركز خاصی در این روش به وجود آمد كه این باعث افتخار ماست.

به گفته وزیر بهداشت در حال حاضر این توان وجود دارد كه روزانه دو تا سه بیمار با این روش درمان شوند و با تاسیس سه مركز درمانی دیگر در دو سال آینده می‌توان ظرفیت را برای درمان افزایش داد كه این افتخار بزرگی برای كشور ماست.

وی با اشاره به تاسیس كارخانه تولید داروهای نوتركیب پروتئینی در كشور گفت: این كارخانه از كم‌نظیرترین كارخانه‌های این فن در دنیا است و این زیرساخت را به وجود آورده كه تمام داروهایی كه از طریق زیست‌فناوری قابل تولید هستند را ب‌توان در این كارخانه تولید كرد. این داروها از طریق مخمر یا باكتری و یا سلول‌های جانوری تولید می‌شوند كه هر سه اینها در كارخانه وجود دارند و به عنوان قدم اول از یك ماه پیش خط تولید واكسن هپاتیت B را در آنجا راه‌اندازی كردیم و به فاصله نزدیك 4 محصول دیگر آنجا به نتیجه خواهد رسید و ما به جمع كشورهایی كه در تولید این داروها خودكفا هستند می‌پیوندیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha