گروهی از دانشمندان ایتالیایی موفق شدند با تحریک سلولهای "قاتل طبیعی" که در خون انسان وجود دارند از توسعه تومور سیستم عصبی مرکزی که در بین کودکان بسیار شایع است، جلوگیری کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، "مدلوبلاستوما" (Medulloblastoma ) نوعی تومور سیستم عصبی مرکزی است که در بین کودکان بسیار شایع است.

به تازگی محققان دانشگاه جنوا موفق شدند با استراتژی جدیدی را در مبارزه با این بیماری ارائه کنند. در حقیقت این دانشمندان موفق شدند با تحریک گروهی از سلولهای حاضر در خون با عنوان "قاتل طبیعی" (NK) پایه های تومورها را با نابودی سلولهای بنیادی سرطانزا که سرطان را تغذیه می کنند، از بین ببرند.

این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در مجله European Immunology Journal منتشر کرده اند در این خصوص اظهار داشتند: "برای آسیب رساندن به سلولهای سرطانزا قبل از همه باید این سلولها را شناسایی کنیم. به همین منظور ما سلولهای مدلوبلاستوما را تجزیه کردیم و کشف کردیم که بعضی از آنها آنتی ژن CD133 دارند در حالی که این آنتی ژن در بقیه سلولها وجود نداشت."

CD133 آنتی ژنی است که در سلولهای بنیادی سرطانهای مختلف وجود دارد و امکان شناسایی این سلولها را فراهم می کند.

گام بعدی این محققان بررسی امکان مشاهده و حذف سلولهای بنیادی سرطانی با سلولهای "قاتل طبیعی"(NK) بود. در این آزمایش نتایج مثبتی به دست آمد به طوری که این دانشمندان مشاهده کردند سلولهای NK می توانند سلولهای بنیادی مدلوبلاستوما را ببینند و آنها را نابود کنند. 

تاکنون استفاده از NK برای کاهش پاسخ ایمنی درمقابل نئوپلازیهای بسیار شایع مثل سرطان خون (لوکمی) نتایج رضایت بخشی نداشت، اما در مورد "مدلوبلاستوما" که توموری در داخل مغز است نتایج این مقابله مثبت بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha