بیش از نیم قرن از تشکیل سازمان تامین اجتماعی در جهت تحقق و تامین عدالت اجتماعی برای آحاد جامعه می گذرد ، اما هنوز میلیون ها بیمه شده در جستجوی انتظارات و خواسته های محقق نشده خود سرگردانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، تردیدی نیست که به موازات افزایش جمعیت و بالا رفتن سن و سال سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگان تحت پوشش آن و افزایش حوادث و مرگ و میرها و نیز افزایش تعداد بازنشستگان از یک سو و عدم حمایت های مالی کافی از سوی دولت و تصویب و ابلاغ لوایح جدید با بار مالی بالا از سوی دیگر ، مشکلات پیش روی این سازمان دو چندان خواهد شد و در چنین شرایطی خدمات رسانی نیز به نوعی مشکل زا خواهد شد.

اما جای سئوال دارد که چرا پیش از این، برنامه ریزان این سازمان راهکاری عملی به منظور حذف مقررات دست و پاگیر و جلوگیری از مراجعات مکرر و بلاتکلیفی های بیمه شدگان که صاحبان اصلی سازمان هستند، پیش بینی نکرده اند.

مشکلات و خدمات ارائه شده در مراکز درمانی همواره یکی از گله ها و دغدغه های بیمه شدگان بوده است. انتظارهای طولانی برای دریافت خدمات ، ارائه خدمات درمانی نامطلوب و در سطح پائین، آن هم در مقابل پرداخت حق بیمه های بالا تنها بخشی از مشکلات بیمه شدگان تامین اجتماعی است.

مردم انتظار دارند در مقابل پرداخت حق بیمه، خدمات در حد مطلوب دریافت کنند اما این امر هیچ گاه محقق نشده است.

طرح ساماندهی سوابق بیمه ای تنها یکی از برنامه هایی است که عدم اجرای صحیح و کامل آن منجر به نارضایتی خیل عظیمی از کارگران و بیمه شدگان شده است، طرحی که به رغم گذشت سالها از زمان آغاز اجرای آن و همچنین صرف میلیاردها تومان هزینه هنوز به نتیجه نرسیده است و مشخص نیست بیمه شدگان تا کی باید برای اطلاع از مدت پرداخت حق بیمه واقعی خود باید صبر کنند.

از سوی دیگر بازنشستگان نیز چندان وضعیت مطلوبی ندارند و همواره از وضعیت معیشتی و عدم توجه مسئولان به آنان گله مند بوده اند.

در حالی بیش از 80 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی زیر خط فقر محسوب می شوند و از درد مستاجری و مشکلات معیشتی رنج می برند که همواره توجه به قشرد بازنشسته جزء شعارهای مسئولان پیشین و فعلی سازمان تامین اجتماعی بوده است.

به طور حتم حل اشکالات و رفع نواقص و همچنین جلب رضایت مندی مردم از خدمات دریافتی منوط به تصمیم و اراده مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی در حل مشکلات و ارتقای خدمات و از سوی دیگر منوط به توجه دولت به مقوله تامین اجتماعی و حمایت های مالی آن خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha