سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9756

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، از نامگذاری روزهای اول تا هفتم اسفند به عنوان "هفته پیشگیری از مسمومیتها" خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر رسول دیناروند اعلام کرد: در این هفته با هم سو شدن اهداف تمامی ارگانهای ذی ربط در خصوص بستر سازی و ارائه آموزش عمومی و سرمایه گذاری فرهنگی بر روی کودکان و خانواده های آنان، سعی شده است تا ضمن آموزش فراگیر مردم در کشور، با کاهش موارد بروز مسمومیت، بار مالی درمان مسمومین کاهش یابد.

وی با اشاره به شیوه جدید زندگی ماشینی و همچنین دسترسی آسان هموطنان به انواع مواد شیمیایی، داروها، سموم و... ، شیوع مسمومیتهای اتفاقی و تعمدی را در جامعه بالا خواند و افزود: آمار موارد مسمومیت دارویی منجر به فوت در سال 1385، به نقل از سازمان پزشکی قانونی کشور 322 مورد و  آمار موارد مسمومیت با سموم منجر به فوت 749 مورد بوده که این آمار در 9 ماهه 1386 به ترتیب 383 مورد و 602 مورد بوده است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، عمده ترین عوامل مسمومیت زا در کشورمان را  داروها، گاز منوکسید کربن و دیگر گازهای سمی، سموم دفع آفات، داروها، محصولات بهداشتی، شوینده و آرایشی موجود در منازل، گیاهان سمی، فلزات سنگین، گزیدگی ها، غذای آلوده به سموم و مواد شیمیایی عنوان کرد.

وی افزود: به نظر می رسد انجام فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و آموزشی در راستای افزایش دانش عمومی می تواند علاوه بر کاهش مسمومیتها و تبعات آن در جامعه و خانواده ها، کمک شایانی به کاهش هزینه های بهداشتی درمانی نماید به همین منظور در بسیاری از کشورها هفته ای را جهت آموزش نحوه پیشگیری از مسمومیت ها درنظر گرفته اند و معمولا هفته سوم مارس (26-19 مارس) و دقیقا یک هفته قبل از هفته پاکیزگی عمومی را (به منظور استقبال از بهار) به این امر اختصاص می دهند.

دیناروند، نامگذاری روزهای این هفته را به ترتیب اول اسفند ، روز پیشگیری از بروز مسمومیتهای حرفه ای و صنعتی؛ دوم اسفند روز پیشگیری ازمسمومیت ناشی از سوء مصرف مواد در جوانان؛ سوم اسفند روز پیشگیری از بروز مسمومیتها در اطفال؛ چهارم اسفند روز پیشگیری از بروز مسمومیتها با مواد شیمیایی و شوینده خانگی و منوکسید کربن؛ پنجم اسفند روز پیشگیری از بروز مسمومیت با سموم دفع آفات و آلاینده محیط زیست؛ ششم اسفند روز پیشگیری از مسمومیت با مواد غذایی و گیاهان سمی؛ هفتم اسفند روز پیشگیری از گزیدگی ها اعلام کرد.

وی در پایان گفت: مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم با شماره تلفن رایگان و شبانه روزی 09646 آماده اطلاع رسانی در باره کنترل و درمان مسمومیتهای گوناگون، عوارض جانبی داروها، اطلاعات دارویی، موارد منع مصرف داروها، تداخلات دارویی و... به تمامی هموطنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha