سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9759

نتایج یك تحقیق جدید در استرالیا نشان می‌دهد كه مدیرها و رئیس‌ها كمتر به سرطان مبتلا می‌شوند، در حالی كه فروشنده‌های فروشگاه‌ها بیشتر در معرض ابتلا به كمردرد هستند و پرستاران نیز با خطر بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی مواجهند.

به گزارش سلامت نیوز، در این تحقیق كه شرح آن در مجله پزشكی استرالیا به چاپ رسیده، اطلاعات ثبت شده از بیش از 4 هزار و200 كارمند بین 45 تا 64 سال مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و معلوم شد كه حدود دو سوم از آنها با مشكلات و ناراحتی‌های پزشكی و سلامتی دست به گریبان هستند.

دبورا شوفیلد یكی از پژوهشگران این تحقیق در این باره گفت: این مطالعات نشان داد، افرادی كه بیشتر در كارهایی از قبیل فروشندگی و خدمات‌رسانی بهداشتی یا اجتماعی اشتغال دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌ها و ناراحتی‌های مزمن قرار دارند.

بر اساس این گزارش، در شغل فروشندگی اغلب خطر ابتلا به مشكلات استخوانی ماهیچه‌ای از جمله كمردرد یا آسیب شانه‌ و آرتریت بسیار زیاد است.

از سوی دیگر، كارمندان خدمات بهداشتی و اجتماعی بیشتر با بیماری‌های قلبی و عروقی دست به گریبان هستند.

در عین حال بیشتر موارد آسیب‌های ماهیچه‌ای و استخوانی نیز در میان كاركنان ساخت و ساز یا كارمندان بخش‌های حمل و نقل، ‌جنگل‌ داری یا كشاورزی كه ناچار به بلند كردن اجسام سنگین هستند،‌ دیده می‌شود.

اما از سوی دیگر این تحقیق نشان داد كه احتمال ابتلای مدیران و رئیس‌ها به تومورهای سرطانی كمتر از سایر گروه‌های شغلی است.

به گفته شوفیلد استادیار دانشگاه سیدنی، هنوز علت این امر مشخص نیست. اما پژوهشگران احتمال می‌دهند كه علت این مصونیت برای مدیران شرایط بهتر زندگی آنها و داشتن فرصت خارج شدن از محل كار در موارد مورد نیاز است.

در عین حال رئیس‌ها اغلب در دفتر می‌نشینند و به این ترتیب كمتر در معرض مواد سرطان‌زا در مقایسه با سایر كاركنان هستند، اما این دلیل هنوز به اثبات نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha