پژوهشگران هشدار دادند كه آسیب دیدگی ساختاری سلول‌های اسپرم به نسل‌های بعدی هم منتقل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، پژوهشگران دانشگاه ایداهو در آمریکا اعلام كردند: پدرانی که دخانیات و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، باید بدانند علاوه بر خود به فرزندانشان نیز آسیب می‌رسانند.

به گفته این پژوهشگران، مصرف الکل و دخانیات از عوامل تاثیرگذار بر سلامت اسپرم (سلول جنسی نر) است.

این گزارش می‌افزاید كه آسیب دیدگی ساختاری اسپرم موش‌هایی که در معرض مواد سمی قرار گرفته‌اند تا چهار نسل بعد از آنها منتقل می‌شود.

نتیجه این تحقیق که در گردهمایی انجمن آمریکایی پیشرفت علوم منتشر شده است، نشان می دهد كه سلامت پدران بسیار بیشتر از میزانی است که قبل از این به نظر می‌رسید در سلامت نسل‌های بعدی اهمیت دارد.

دانشمندان دانشگاه ایداهو در تحقیقات خود بر تاثیر مخرب یک سم گیاهی به نام وینکلوزولین بر جنین موش مطالعه کرده‌اند. این ماده شیمیایی هورمون‌ها را دچار مشکل می‌کند.

بر اساس این گزارش، وینکلوزولین بر تعدادی از ژن‌های سلول اسپرم مانند ژن‌های مسئول بروز سرطان پروستات اثرگذار است.

موش‌هایی که در معرض این سم قرار می گیرند به مشکلاتی مانند رشد بدخیم پروستات، مشکلات کلیوی و ناباروری دچار می‌شوند و این مشکلات تا چهار نسل بعد از آنها دیده می‌شود.

سینتیا دانیلز، استاد دانشگاه راتگرز در ایالت نیوجرسی آمریکا و نویسنده چندین کتاب درباره سلامت باروری زنان و مردان با اشاره به نتیجه مطالعه اخیر پژوهشگران دانشگاه ایداهو خاطرنشان ساخت؛ علاوه بر این كه مصرف الکل باعث آسیب دیدگی ساختاری اسپرم می شود، مصرف دخانیات هم باعث ورود نیکوتین به ترشحات تولیدمثلی مردانه می‌شود.

پروفسور دانیلز متذكر شد: موادی که به باروری آسیب می‌زنند به طور عمده سرطان زا هم هستند.

نیل مک کلور، استاد دانشگاه کوئینز در ایرلند شمالی و متخصص باروری هم در این باره اظهار داشت: ساختار مواد وراثتی اسپرم به گونه‌ای است که آسیب پذیری آنها را کم می‌کند ولی در صورت آسیب دیدن ژن‌های سلول اسپرم، امکان رفع آن وجود ندارد.

وی به افرادی که قصد دارند بچه‌دار شوند، توصیه می‌کند تا جایی که می‌توانند سالم زندگی کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha