استادیار ایرانی دانشگاه ساسکاچیوان کانادا تحولی نوین در روباتهای امدادگر ایجاد کرده است. روبات جدید وی تا ورود به بیمارستانها و ارایه دقیقترین کمکهای امدادی و فعالیت در معادن و مزارع کشاورزی فاصله چندانی ندارد.

دکتر رضا فتوحی استادیار ایرانی دانشگاه ساسکاچیوان کانادا در گفتگو با مهر گفت : بخش پایه این سیستم هوشمند روبات صنعتی است که می توان از بازار نیز آن را تهیه کرد. کار شاخصی که من انجام داده ام کنترل و برنامه ریزی دقیق آن بوده است.

وی افزود : با اضافه کردن برخی الحاقات و استفاده از یک سری الگوریتمها روبات امدادگری طراحی کرده ام که کاراییهای گوناگونی دارد.

دکتر فتوحی افزود : دستیابی به این فناوری نوین را با استفاده از کمک هزینه ای از سوی دولت کانادا از سه سال پیش آغاز کردم.

وی با اشاره به اینکه 30 درصد از بودجه کانادا بر روی مراقبتهای پزشکی معطوف است، گفت : دولت کانادا با حمایت از چنین طرحهایی به دنبال کاهش هزینه های مربوط به بخش مراقبتهای پزشکی است.

استادیار ایرانی دانشگاه ساسکاچیوان افزود : این روبات جدید برای معادن و بخش کشاورزی نیز بسیار مورد توجه است. از آن حتی می توان در معادن اورانیوم و الماس نیز استفاده کرد. در کل می توان گفت امکان استفاده از این روبات در نواحی که نیروهای انسانی ممکن است در معرض خطر باشند قابل توجه است.

دکتر فتوحی به مهر گفت : اولین قدم من در کنترل این روبات استفاده از آن در مراقبتهای پزشکی بوده است که با برنامه ریزیهای خاص خود صورت می گیرد.

این محقق ایرانی می تواند از آزمایشگاه خود و با استفاده از یک لپ تاپ، موقعیت روبات را شناسایی کرده و در صورت نیاز آن را کنترل کند. همچنین به لطف قرار داشتن دوربینی در این روبات، کنترل کننده می تواند پی به وجود موانع مختلف در مسیر روبات ببرد.

این محقق ایرانی افزود : باید چند سال دیگر نیز بر روی این روبات و افزودن الحاقات دیگر به آن وقت صرف کرد. در این پروژه دانشجویان ایرانی در کنار دانشجویان بین المللی به من کمک می کنند و امیدواریم که آن را تا دو سال آینده برای ورود به بیمارستانها آماده کنیم.

دکتر فتوحی به مهر گفت : در مراحل بعدی بر روی استفاده از آن در اراضی کشاورزی و همچنین معادن که نیاز به الگوریتمهای پیچیده تر دارد متمرکز خواهم شد.

این روبات که فعلا PowerBot نام دارد هنوز هم مورد بررسی فتوحی و تیم تحقیقاتی اش قرار دارد تا با افزایش کارایی بازوی روباتیک آن، راندمان مصرف انرژی آن نیز بهبود یابد.

وی که هم اینک در دپارتمان مهندسی دانشگاه ساسکاچیوان کانادا فعالیت دارد در پایان ابراز امیدواری کرد که با دریافت کمکهای مالی بیشتر از سوی دولت کانادا گامهای جدیدتری در این عرصه از فناوریهای نوین بردارد.

دکتر فتوحی در یک نگاه :
دکتر رضا فتوحی نزدیک به 18 سال است که در کانادا اقامت دارد. وی مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت تهران گرفته و پس از سفر به کانادا مجددا مدرک کارشناسی ارشد و دکتری خود را در همین رشته اخذ کرده و هم اکنون 9 سال است که به عنوان استاد دانشگاه مشغول به فعالیت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha