معاون مرکز بیماریهای پوست و جذام از آماده شدن مراحل ساخت واکسن جهانی سالک تا پایان سال 2008 میلادی خبر داد.

دکتر سید حسین طباطبایی با اشاره به اینکه طرح مطالعاتی و تحقیقاتی این واکسن در چهار فاز دنبال می شود، به مهر گفت: سه فاز اولیه با موفقیت انجام شد و هم اکنون در فاز آخر که مطالعه و آزمایش بر روی نمونه انسانی است، قرار داریم.

وی با تاکید بر اینکه این واکسن جهانی بوده و تنها مختص ایران نیست، افزود: نمونه های انگل های پشه ای که این بیماری را منتقل می کند، یکی نبوده و همین مسئله باعث می شود واکسنی که در یک منطقه فرد را در مقابل بیماری مصون می کند، در نقطه ای دیگر کارآیی نداشته باشد.

معاون مرکز بیماریهای پوست و جذام ادامه داد: بنابراین می بایست واکسنی ساخت که کاربرد همه جانبه داشته باشد و این واکسن با چنین ویژگی در دست تهیه است.

وی با اشاره به مشارکت سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمانهای بین المللی در تهیه واکسن سالک، افزود: کمک های فنی و مالی این سازمانها در کنار حمایت علمی از این طرح، باعث شده ایران در تهیه واکسن جهانی سالک بیش از پیش شناخته شده باشد.

طباطبایی از همکاری علمی وزارت بهداشت کانادا و سوئد در این طرح خبر داد و گفت: البته موسسات تحقیقاتی داخل کشور همچون انستیتو پاستور، موسسه حصارک رازی (مرکز واکسن سازی ایران) و دانشگاههای علوم پزشکی در استانهای شیوع این بیماری، بیشترین سهم را در تهیه واکسن جهانی سالک دارند.

معاون مرکز بیماریهای پوست و جذام تصریح کرد: مدیریت طرح با انجمن پوست و مو ایران است.

وی با اشاره به دشوار بودن انجام نمونه های انسانی که ناشی از عوامل مختلفی است، گفت: با توجه به بحث اخلاق پزشکی و اینکه نمونه های انسانی بعضا در دسترس نیستند، باعث شده این طرح کمی با تاخیر دنبال شود.

طباطبایی با اعلام اینکه طرح مطالعاتی در سه پایگاه بم، خراسان و اصفهان به عنوان مناطق آندمیک (شایع) بیماری دنبال می شود، اظهارداشت: بر اساس آنچه که به سازمان بهداشت جهانی و دیگر سازمانهای بین المللی قول داده ایم، تحقیقات تا پایان سال 2008 میلادی به نتیجه نهایی ختم خواهد شد.

معاون مرکز بیماریهای پوست و جذام، از تهیه واکسن جهانی سالک به عنوان افتخار دیگری برای ایران یاد کرد که ثمره مطالعات و تلاشهای صورت گرفته در سالهای گذشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha