دانشمندان دانماركی شیوه جدیدی را برای اعلام سن افراد با نگاه كردن به عدسی چشم آنان ارائه كرده‌اند كه می‌تواند به دانشمندان پزشكی قانونی برای شناسایی افراد كمك كند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز، در این روش پژوهشگران با استفاده از شیوه مشخص كردن تاریخ بوسیله رادیو كربن، پروتئین‌های خاصی را كه "كریستالین‌های عدسی" نامیده می‌شوند، اندازه‌گیری كنند.

این پروتیین‌ها در حدود زمان تولد تولید می‌شوند و در بقیه عمر بدون تغییر می‌مانند. بجز دندانها، عدسی چشم تنها بخشی از بدن است كه چنین خاصیتی دارند.

بر اساس این مطالعه كه در نشریه ‪ PLoS One‬انتشار یافت، محققان در مدت یك سال و نیم موفق شدند با استفاده از تجزیه و تحلیل ایزوتوپ كربن موسوم به كربن ‪ ۱۴‬كه درون كریستالین‌ها به دام می‌افتند، به درستی سن ‪ ۱۳‬نفر را تعیین كنند.

نیلز نیلروپ محقق پزشكی قانونی در دانشگاه كپنهاگ گفت "در عالم پزشكی قانونی ما همیشه به دنبال روش‌هایی برای شناسایی هویت افراد فوت شده هستیم و دریافته‌ایم كه با این روش می‌توان تقریبا سال دقیق تولد افراد را مشخص كرد."
لینروپ گفت دانشمندان مدتهاست كه از رادیوكربن برای تعیین تاریخ فسیل‌ها یا استخوانها استفاده می‌كنند اما اخیرا دانشمندان این روش را در مورد مینای دندان بكار گرفته‌اند تا سن افرادی را كه مدت زیادی از مرگشان نمی‌گذرد، مشخص كنند.

در روش به كار گرفته شده در تحلیل عدسی‌ها، افزایش ناگهانی كربن ‪۱۴‬ در جو زمین از دهه ‪ ۱۹۵۰‬تا زمان ممنوعیت انفجارهای آزمایشی اتمی در چند سال بعد در نظر گرفته شده است.

این انفجارهای آزمایشی میزان كربن ‪ ۱۴‬جو را بیش از دو برابر كرد اما بعد از ممنوعیت، این میزان به تدریج كاهش یافت.

ثبت سالانه كربن ‪ ۱۴‬موجود در جو توسط دانشمندان، محكی در اختیار محققان دانماركی قرار داد تا زمان تولد فرد را با تطبیق سال متناظر كه در آن محتوای كربن ‪ ۱۴‬برابر این میزان در عدسی چشم فرد است، تعیین كنند.

محققان می‌گویند روش آنها می‌تواند روزی به دانشمندان در دیگر زمینه‌ها كمك كند تا با مشخص كردن تاریخ تولید پروتئین‌ها و دیگر مولكول‌ها، زمانی كه بافت یا سلولهای سرطانی ایجاد شدند تعیین كنند.

این روش مزایای خاصی دارد.

مثلا بلند كردن پلك برای بررسی عدسی اغلب بسیار ساده‌تر از نمونه برداری از بخشی از دندان برای خواندن دقیق است.

نقطه ضعف این روش نیز آن است كه با پوسیدن بدن انسان، ظرف چند روز، عدسی از بین می‌رود در حالی كه دندان نمونه‌ای در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد تا چند سال بعد نیز قابل استفاده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha