معاون سازمان نظام پرستاری ایران گفت: کادر پرستاری شاغل در اورژانس فوریتهای 115 علی رغم سختی کار ، شرایط خاص و مشکلات مضاعف بر پرستاران در بیمارستانها ، اما حداقل دریافتی و حقوق را دارند و همچنین از امنیت شغلی نیز برخورار نیستند.

محمد شریفی مقدم، در گفتگو با مهر درخصوص مشکلات پرستاران اورژانس فوریتهای 115، افزود: پرستارانی که در اورژانس فعالیت می کنند علاوه بر اینکه کل مشکلات پرستاران شاغل در بخش دولتی را دارا هستند ، مشکلات و مسائل مضاعفی نیز خاص خود دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد کارکنان شاغل در اورژانس را کادر پرستاری تشکیل می دهند  و اکثر آمبولانسها نیز فاقد پزشک هستند، خاطر نشان کرد: این کادر شامل پرستار ، کاردان بیهوشی ، کاردان اتاق عمل ، کاردان فوریتها ، تکنسین فوریتها و پرستار فوریتها ، می شود و معمولا نیز این کادر 2 نفره است. خدماتی که توسط اورژانس 115 ارائه می شود عمدتا غیر قابل پیش بینی و در حوادث و سوانح مختلف و شرایط خاص ارائه می شود.

معاون سازمان نظام پرستاری ایران به تفاوت کار پرستاران اورژانس و بیمارستان اشاره کرد و اظهار داشت: پرستاران اورژانس جهت جلوگیری از پیشرفت ضایعه و نجات جان مصدوم ، ابتدا باید پرستاران مصدوم را از محل حادثه بیرون بیاورند ، هماهنگی مدیریت بر صحنه داشته باشند ، در مرحله بعد باید مصدومان را تریاژ، معاینه و اولویت بندی کنند و حال حرکت نیز تا رسیدن به مراکز درمانی باید مراقبتهای پرستاری را ادامه دهند .

به گفته شریفی مقدم پرستاران اورژانس کار سختی دارند و در برخی موارد شرایط ایجاد شده ( برف و کولاک ، حوادث مختلف ، استرس و اضطراب همراهان بیمار در ساعات اولیه و...) سختی کارشان را بیشتر نیز می کند.

وی گفت: کارکنان اورژانس 115 در شرایط سخت و با امکانات محدود فعالیت می کنند و اکثرا وظیفه رانندگی و انتقال بیمار را نیز در طبقات بر عهده دارند.

معاون سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: با توجه به تمامی موارد و مشکلاتی که عنوان شد اما از نظر وضعیت دریافتی ، پرستاران اورژانس از حداقل حقوق و دریافتی برخوردارند ضمن اینکه از امنیت شغلی لازم نیز برخوردار نیستند همچنین از طرح کارانه که به سایر پرستاران تعلق می گیرد نیز محرومند و البته ساعات کاری آنان نیز زیاد و اضافه بر قوانین وزارت کار است.

وی تصریح کرد: با توجه به نقش موثر پرستاران در اورژانس 115 ، توجه و نگاه ویژه به آنان توسط مسئولان می تواند باعث کاهش برخی از مشکاتشان شود.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha