وزارت بهداشت طی اطلاعیه‌ای در مورد تجویز فرآورده‌های مورد استفاده جهت رفع علائم سرماخوردگی و سرفه در كودكان با سن كمتر از دو سال، توصیه‌هایی را ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: تجویز آنتی هیستامین‌ها نظیر دیفن هیدرامین، كلرفنیرامین، برم فنیرامین و سیپرو هپتادین، دكونژستانها نظیر پسودوافدرین و فنیل افرین، ضد سرفه‌ها نظیر دكسترومتورفان و خلط آورها نظیر گایافنزین به طور كلی در كودكان با سن كمتر از دو سال توصیه نمی‌شود.

با توجه به این كه فرآورده‌های مورد استفاده برای رفع علائم سرماخوردگی و سرفه ممكن است، حاوی بیش از یك ماده موثر باشند در صورت ضرورت به تجویز برای كودكان حتما نام مواد موثر و مقدار موجود در فراورده جهت تنظیم دقیق مقدار مصرف با توجه به سن و یا وزن كودك به دقت بررسی شود.

بر اساس این گزارش، فراورده‌های مذكور نباید به منظور كمك به خواب كودك و ایجاد حالت خواب آلودگی در وی مصرف شوند و توصیه می‌شود برای تنظیم مقدار تجویز شده فرآورده برای كودك، از پیمانه با قاشق‌های مخصوص اندازه گیری دارو استفاده و از اندازه‌گیری مقدار مصرف توسط قاشق‌های خانگی، به دلیل استاندارد نبودن اندازه آنها،‌خودداری شود.

این گزارش تاكید می‌كند؛ در صورت تجویز بیش از یكی از فرآورده‌های مذكور ممكن است مواد موثره مشترك موجود در فرآورده‌های تجویز شده برای كودكان از حد مجاز فراتر رفته، منجر به مسمومیت وی شود. لذا از تجویز غیر ضروری بیش از یك فرآورده حاوی هر یك از اجزای مذكور برای كودكان اجتناب شود و حتما در محلی دور از دسترس آنان نگهداری شود.

گفتنی است، با توجه به این كه مواردی از مسمومیت با فراورده‌های مورد استفاده در كشور ما در گروه سنی كمتر از دو سال مشاهده شده كه منجر به بستری شدن كودكان در بیمارستان شده است.

وزارت بهداشت به پزشكان و داروسازان توصیه كرد؛ هنگام تجویز و تحویل فراورده‌های حاوی اجزاء مذكور كه در قرص و شربت سرماخوردگی كودكان (حاوی كلرفنیرامین و پسودوافدرین) شربت دیفن هیدرامین، شربت گایافنزین، شربت دكسترومتورفان پی (حاوی پسودوافدرین)، شربت اكسپكتورانت (حاوی گایافنزین، كلرفنیرامین و پسودوافدرین) شربت و قرص كلرفنیرآمین، قطره بینی فنیل افرین، شربت و قطره دكسترومتورفان موجود است نكات فوق را به والدین متذكر شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha