آلودگی هوا ناشی از گازهای اگزوز خودروها و دودكش كارخانجات منجر به فعال شدن حملات آسم در افراد مبتلا می‌شوند.

دكتر اسماعیل ایدنی، فوق تخصص ریه در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به این كه افزایش ذرات معلق در هوا نیز در زمینه‌ سازی حملات آسم نقش‌ دارند، اظهار كرد: آسم یك بیماری التهابی مزمن مجاری تنفسی است كه به صورت سرفه، تنگی تنفس و خس خس سینه بروز می‌كند كه از علائم ویژه این بیماری، تحریك پذیری راه‌های هوایی در مواجه با محركهای مختلف و برگشت پذیری انسداد راههای هوایی یا بدون درمان است.

وی افزود: این بیماری سه شكل دارد كه یك فرم آن آسم آلرژیك (برون زا) است كه معمولا در كودكی و در پسران شایع‌تر است. در این فرم فرد در مقابل عوامل حساسیت زا دچار واكنش‌های حساسیتی می‌شود.

دكتر ایدنی با اشاره به این كه علائم آسم آلرژیك به صورت حملات سرفه، تنگی نفس و خس خس سینه بروز می‌كند، افزود: فرم دیگر آسم غیرآلرژیك (درون‌زا) است كه پس از دوران بلوغ آغاز و شیوع آن در بین زن و مرد یكسان است. نوع سوم نیز آسم شغلی است كه افراد در محل كار دچار حملات آسمی می‌شوند.

وی خاطرنشان كرد: شیوع آسم در كل جهان رو به افزایش بوده و در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است. با روند صنعتی شدن، موارد ابتلا به آسم نیز رو به افزایش گذاشته است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha