رئیس انستیتو پاستور ایران از دستیابی محققان ایرانی به نتایج قابل توجهی در تحقیقات در زمینه لیشمانیا یا سالک خبر داد و گفت: این یافته ها در مدلهای حیوانی برای دستیابی به واکسن موثر پیشرفتهای خوبی داشت اما ورود یک واکسن به بازار دارویی حداقل 10 سال زمان می طلبد.

دکتر عبد الحسین روح الامینی نجف آبادی در گفتگو با مهر افزود : محققان ایرانی یافته های تحقیقاتی زیادی را در زمینه لیشمانیا یا سالک داشته که این یافته ها در سطح جهانی انتشار یافت و در مدلهای حیوانی برای دستیابی به واکسن موثر که بتواند بر علیه این بیماری به کار برده شود، پیشرفتهای خوبی داشته اما باید توجه داشت که هنوز وارد بخش تحقیقات انسانی نشده است.

وی تأکید کرد: ورود یک واکسن به بازار دارویی حداقل 10 تا 15 سال زمان می طلبد و در انستیتو پاستور ایران نیز دپارتمانهای مختلفی در زمینه لیشمانیا یا سالک درحال فعالیت هستند که یکی از گروههای فعال در این زمینه دپارتمان ایمونولوژی و تحقیقات واکسن است که در ابعاد مختلف این بیماری تحقیقاتی را به انجام رسانده اند.

روح الامینی افزود: انستیتو پاستور ایران چندین سال است که به کار تحقیقاتی در زمینه لیشمانیا یا سالک می پردازد و در این زمینه با گروههای تخصصی، سازمان جهانی بهداشت، شبکه انستیتو پاستورهای جهان و سایر گروههای علمی داخل کشور نیز همکاری داشته و به نقاط خوبی نیز دست یافته است.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: ما صبر کرده ایم که این تحقیقات به نقاط قابل اتکاتری برسد تا بتوان آن را به عنوان یک دستاورد علمی اعلام کرد. این کار هنوز در مرحله تحقیقات حیوانی است و به بخش تحقیقات انسانی نرسیده است.

وی تأکید کرد: متاسفانه در اعلام وقایع علمی در کشور مقداری تعجیل می شود و این برای یک دستاورد علمی مفید نیست و کار به اندازه کافی باید کامل باشد تا بتوان آن را اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha