سازمان جهانی بهداشت در گزارشی هشدار داد كه سل بیماری قرن گذشته نیست و آن دسته از انواع این بیماری که در برابر دارو مقاوم است، اکنون بیش از هر زمان دیگر در گذشته در جهان شیوع پیدا کرده است.

سازمان جهانی بهداشت طی مطالعه‌ای بر روی 90 هزار بیمار مبتلا به سل در 81 کشور، دریافته است که میزان شیوع سل مقاوم در برابر مجموعه‌ای از داروها بسیار بالاتر از حد انتظار بود.


این مطالعه همچنین مواردی از یک نوع سل که عمدتا در برابر کلیه داروها مقاوم است را یافت که در 45 کشور جهان عملا غیرقابل درمان است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده است كه این یافته‌ها بسیار غافلگیركننده بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، سل "ام دی آر" در مقابل حداقل دو نوع از قوی‌ترین داروهای ضدسل یعنی ایسونیازید و ریفامپیسین مقاوم است.

به این ترتیب، معالجه استاندارد شش ماهه روی بیماران موثر نیست و آنها مجبورند داروهای گرانتر و سمی‌تر را برای حداکثر دو سال مصرف کنند.

این نوع درمان به ویژه در كشورهای جمهوری سابق شوروی شایع است. برای مثال در باکو پایتخت آذربایجان، تقریبا یک چهارم کل موارد تازه سل از نوع "ام دی آر" است.

مطالعه تازه همچنین آشکار می‌کند که نوع تقریبا غیرقابل درمان سل اکنون در ده‌ها کشور ظاهر شده است.

این آمار حتی ممکن است بیشتر باشد. بسیاری از کشورهای آفریقایی ابزار پزشکی لازم برای تشخیص این بیماری را ندارند، بنابراین میزان دقیق سطح شیوع این نوع مرگبار سل اغلب نامعلوم است.


سازمان جهانی بهداشت خواستار آن شده که تا یک برنامه عمده گسترش نظارت بر برنامه‌های درمان نوع مقاوم در برابر دارو تقویت شود.

این سازمان با اشاره به این مطلب كه سل بیماری قرن گذشته نیست، یادآور شد كه 9 میلیون مورد جدید ابتلا به این بیماری در سال 2006 ثبت شد که جان یک میلیون و 700 هزار نفر از مبتلایان را گرفت.


به علاوه این بیماری منحصر به کشورهای فقیر نیست. در بخش‌هایی از شرق لندن، نرخ شیوع سل از برخی کشورهای درحال توسعه بالاتر است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha