یکشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9879

پژوهشگران معتقدند كه احساسات مثبت می‌تواند به افزایش طول عمر بیانجامد و ظاهرا این احساسات نقشی مهمتر از خوب كردن فوری حال ما دارد.

اثر خنثی كننده احساس مثبت، میزان صدمات جسمی ناشی از احساسات منفی را كه بر دستگاه قلبی عروقی وارد می‌شود، كاهش می‌دهد، اما برخی از تحقیقات دیگر خواصی فراتر از اثر خنثی كنندگی را نشان می‌دهند. به نظر می‌رسد، داشتن احساس مثبت باعث می‌شود كه فرد در آینده نیز روحیه‌ای مثبت داشته باشد.

پژوهشگران در حال حاضر در تلاش هستند دریابند كه آیا احساسات مثبت و تفكر گسترده متقابلا به رشد یكدیگر كمك می‌كنند و آیا احساسات مثبت می‌تواند تفكر مثبت را در فرد القا كند، به طوری كه به نوبه خود احساس مثبت را افزایش دهد و بدین ترتیب به عنوان یك محرك تقویت كننده دو سویه به آسایش بیشتر فرد بیانجامد.

در این پژوهش، دانشمندان رابطه احساس مثبت و تفكر گسترده را روی 138 دانشجو در دو زمان مختلف به فاصله پنج هفته با آزمون‌های استاندارد روان سنجی بررسی كردند و نتایج جالبی به دست آمد.

در این تحقیقات معلوم شد؛ افرادی كه در آزمون اول احساس مثبت داشتند در آزمون دوم نیز میزان بالای احساس مثبت و تفكر گسترده را نشان دادند. تحلیل‌های آماری بیشتر آشكار كرد كه اثری دو جانبه بین احساس مثبت و تفكر گسترده وجود دارد. این نتایج ثابت می‌كند كسانی كه همیشه احساس مثبت دارند، از جنبه رشد و شكوفایی همواره در وضعیت بهتری قرار دارند. اما داشتن احساس مثبت فقط به تحول فردی ختم نمی‌شود بلكه می‌تواند مردم یك گروه، یك اجتماع و یا یك سازمان را متحول سازد. با توجه به اینكه هر فردی كه احساس مثبت داشته باشد می‌تواند آن را به دیگران سرایت دهد، لذا دگرگونی‌های اجتماعی عملی است.


برای نمونه رفتارهای یاری دهنده و دلسوزانه را در نظر بگیرید، از آنچه مطرح شد لزوم خلق روشهایی حس می‌شود كه بیش از این در فرد احساس مثبت بیافریند. هرچند شوخ طبعی، خنده رویی و سایر كارهایی كه مستقیما احساس مثبت می‌آفریند، بسیار مناسب است،‌اما چنانچه به صورت تكراری انجام شوند، بی تاثیر خواهند بود. لذا با توجه به تحقیقات تجربی اخیر با یافتن معانی مثبت از رویدادهای كنونی زندگی افراد، می‌توان به طور مستقیم به احساس مثبت جمعی دامن زد.

می‌توان از طریق برداشتهای سودمند از ناملایمات، القای تعابیر معنی دار از وقایع عادی زندگی و یا حل موثر مشكلات زندگی، معانی مثبت به دست آورد. می‌توان با تمركز روی قدرت‌های تازه كشف شده در این دنیا مواهبی برای خود و دیگران كسب كرد. می‌توان در همین اتفاقات روزمره زندگی با استفاده از كارهای ساده، با عشق، قدردانی و احساس ارزشمندی، رنگ دیگری به زندگی خود داد. در واقع می‌توان با حمایت دلسوزانه از كسانی كه به كمك ما نیاز دارند و با حل مشكلات آنها، برای زندگی خود معنی مثبتی یافت.

بنابراین گرچه آنچه رشد و استقامت فرد را در برابر مشكلات بالا می‌برد احساس مثبت است اما اهرم آن پیدا كردن معنا در زندگی است.

به گفته پژوهشگران، ذهن انسان در جایگاه خود هم می‌تواند از بهشت جهنم بسازد و هم از جهنم بهشت.

علم جدید روان شناسی مثبت گرا در پی كشف چنین دگرگونی محتملی است.

روانشناسان معتقدند؛ كسانی كه از احساسات مثبت برخوردار هستند، نوعدوست و یاور دیگرانند. مفید بودن نه تنها از داشتن حس مثبت نشات می‌گیرد، بلكه خود نیز مولد احساس مثبت است.

تاكید بر نیكی‌ها نه تنها زندگی شما یا جامعه شما را تغییر می‌دهد، بلكه چه بسا بتواند دنیا را نیز متحول سازد و در نتیجه بهشت را از آسمانها به روی زمین آورد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha