وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان این كه طرح پزشك خانواده امكان برقراری عدالت در سلامت را فراهم می‌كند، گفت: طرح پزشك خانواده با هدف پاسخگویی به نیاز جامعه و خدمات رسانی به اقشار آسیب پذیر شكل گرفت.

طرح پزشك خانواده امكان برقراری عدالت در سلامت را فراهم می‌كند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، ‌دكتر مسعود پزشكیان وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در جلسه هم اندیشی روز گذشته كه به مناسبت بیست وهشتمین سالگرد انقلاب ایران در دانشكده پزشكی دانشگاه تهران برگزار شد در سخنرانی خود با عنوان پایه ریزی پزشك خانواده و بیمه درمانی وسیع مبنای گسترش سلامت گفت: طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع در جهت پاسخگویی به نیاز جامعه و خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر جامعه شكل گرفت.

وی با اعتقاد به این كه مرگ، اكثرافراد بی سواد، سالخورده، كودكان، زنان، زنان باردار، حاشیه نشینان و محرومان جامعه را تهدید می‌كند، در ادامه افزود: رسالت اصلی وزارت بهداشت و دولت پاسخگویی به این افراد و ارایه خدمات سلامت به گروه هدف است.

پزشكیان ادامه داد: اگر به دنبال عدالت هستیم با اجرای طرح پزشك خانواده قادر خواهیم بود كه گروه هدف را پوشش دهیم چرا كه در این راستا هر ایرانی صاحب پزشكی خواهد شد كه مسئولیت سلامت وی را بر عهده دارد.

وی در ادامه توضیح داد: هر پزشكی مسوول سلامت جمعیت تعریف شده‌ای خواهد بود و همه افراد از خدمات سلامت یكسان برخوردار خواهند بود.

پزشكیان با اشاره به اجرای بیمه سر تخت بیماران در جهت حمایت از اقشار محروم و بی بضاعت گفت: بدین ترتیب دولت پذیرفت تا 80 درصد از هزینه‌های بستری افراد را بپردازد و در قالب بیمه روستایی نیز 450 میلیارد تومان برای پوشش اقشار آسیب پذیر اختصاص یافت.

وی اجرای طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع را در ایجاد اشتغال زایی گروه پزشكی موثر برشمرد و افزود: این سیستم چنانچه بدرستی اجرا شود پزشك عمومی، ماما و پرستار به كار گرفته می‌شود و سهم هر یك مشخص است.

وزیر سابق بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكی گفت: اجرای طرح پزشك خانواده با به‌كارگیری 5 هزار پزشك ،‌ماما و پرستار آغاز شد و بدین ترتیب تحول عظیمی را در بكارگیری نیروی انسانی ایجاد كرد. نگاه به پزشك عمومی تغییر كرد و دریافتی آنان صرفا بر اساس عدالت صورت پذیرفت و گرایش از نگاه اداری به خدمتی تغییر كرد.

وی با اعتقاد به اینكه هر چند اجرای پزشك خانواده آغاز شده اما هنوز به طور كامل مستقر نشده است در ادامه افزود: استقرار و اجرای كامل پزشك خانواده به 10 تا 12 سال وقت نیاز دارد.

پزشكیان در ادامه به تجهیز مراكز بهداشتی و درمانی كشور اشاره كرد و افزود: قبل از تصویب مجوز مجلس این مراكز با اعتبارات وام جهانی مجهز شدند یكهزار و اندی دستگاه موسو خریداری شد و كارگاه‌های آموزشی برای گروه‌های هدف برگزار و دارو و تجهیزات نیز مستقر شد.

وی با بیان اینكه در اجرای این طرح تلاش شد تا منابع به نفع روستاییان جذب شود، گفت: بدین ترتیب 20 میلیون روستایی بیمه شده و 700 میلیارد تومان اعتبار به نفع اقشار آسیب پذیر جذب شد. (450 میلیارد از طریق بیمه، 120 میلیارد از طریق سوانح و حوادث و 200 میلیارد از طریق بیمه سرتخت)

وی با بیان اینكه طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع هنوز راه زیادی را در پیش دارد،‌گفت: هنوز سطح سوم این طرح شكل نگرفته است.

پزشكیان گفت: باید سهم سلامت هر ایرانی از منابع مشخص شود و هر خدمت سلامت با استانداردی واحد به همه مردم در اقصی نقاط كشور ارایه شود این یعنی عدالت در سلامت، كه طرح پزشك خانواده این امكان را فراهم می‌كند.

به گفته پزشكیان،‌ با اجرای پزشك خانواده اعتبار هیچ روستایی به جایی نخواهد رسید و امكان پاسخگویی مناسب نیز فراهم می شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha