یك فوق تخصص گوارش و كبد، با بیان این كه شیوع ریفلاكس در افراد چاق به مراتب بیشتر است، گفت: این عارضه گوارشی با علایمی چون سوزش پشت جناغ سینه، ترش كردن و یا ورود اسید معده به حفره دهان تظاهر می‌كند.

دكتر ناصر ابراهیمی دریانی، در گفت وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این كه گاهی مراجعه بیمار با علایم غیرمروی چون آسم است، اظهار كرد: مطالعات نشان داده است كه در بیماران آسماتیك در 40 درصد از موارد زمینه ریفلاكس وجود دارد.

وی، با بیان این كه ریفلاكس می‌تواند با گرفتگی و خشونت صدا تظاهر كند، افزود: ریفلاكس سبب تشدید آپنه (وقفه‌های تنفسی در خواب) هم می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، ادامه داد: گاهی ریفلاكس باعث بروز دردهای قفسه سینه با منشا غیرقلبی می‌شود كه پس از انجام آزمایشات و تست‌های متعددی چون نوار قلب، تالیوم اسكن و آنژیوگرافی سلامت قلب به تایید می‌رسد.

دكتر ابراهیمی دریانی، با بیان این كه یك سوم دردهای قفسه صدری ناشی از پدیده گوارشی ریفلاكس است، افزود: پرهیز از مصرف ترشی و ادویه جات، سركه، خیارشور، پیتزا به ویژه غذاهای چرب در رفع ریفلاكس سودمند است.

وی، با بیان این كه صرف غذاهای چرب باعث گشاد شدگی دریچه كاردیا (دریچه بین مری و معده) می‌شود، گفت: از سوی دیگر مطالعات نشان داده است كه خوردن سس‌های گوجه فرنگی و یا گوجه فرنگی و پرتقال، قهوه، سیگار و شكلات در بروز ریفلاكس موثر است.

این فوق تخصص گوارش و كبد، با بیان این‌ كه نوشیدن نوشابه‌های گازدار سبب اتساع معده و تشدید ریفلاكس می‌شود، گفت:همچنین افراد باید 2 تا 3 ساعت پس از صرف شامی سبك در وضعیتی مناسب یعنی با سر و شانه در زاویه 30 درجه استراحت كنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، در پایان یادآور شد: برای كاهش بروز عارضه گوارشی ریفلاكس زنان از گن استفاده نكنند و مردان هم كمربند را محكم نبندند.

گفتنی است، بر اساس نتایج مطالعه ملی بار بیماریها و آسیب‌ها در ایران ریفلاكس معده - مری در زنان ایرانی با ده هزار و 38 سال عمر از دست رفته به علت مرگ زودرس و ناتوانی، رتبه 29 و در مردان ایرانی با شش هزار و 344 سال عمر از دست رفته رتبه 39 را به خود اختصاص داده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha