با نفسهای باریك و بریده می‌نویسم:«من رضا 22 سال سن دارم. ساكن جاده ساوه، حنجره تكلمم حدود سه سال است كه چرك كرده. پاهای تكاپویم كم آورده و امید به آینده‌ام پشت یك دور دست دراز پنهان شده، ‌شانه‌هایم ضعف كرده‌اند و در نفس كم می‌آورم...

چیزی در گلویم گیر كرده و راه تنفسم را مسدود كرده، چشمهایم گود شدند، ‌دیروز در خیابان، هوس قدم زدن داشتم ولی نفس دومم خیلی سنگین بود و مرا یارای برداشتن آن نبود، خواستم بدون اكسیژن بروم ناگهان چیزی مرا میخكوب كرد، باور كنید من هم مثل بقیه دوست دارم دوچرخه سواری كنم، فوتبال بازی كنم،‌اینها همه قیافه‌ام را بغض زده می‌كنند كه اصلا دیدنی نیست، حوصله پچ پچ كردن و دلسوزی‌های بی‌خودی مردم را ندارم. تمایل به شركت در فعالیتهای اجتماعی را ندارم، می‌خواهم تنها باشم و در گوشه‌ای فكر كنم و بنویسم......»

به گزارش ایسنا،این متن تنها قسمتی از دست نوشته یك بیمار كاندید پیوند ریه است كه در وانفسای كمبود ریه برای پیوند و عدم رضایت خانواده‌ها موفق به پیوند ریه شده، این متن كوتاه اما پرمعنا كه دل هر شنونده‌ای را به درد می‌آورد، ‌تنها دل نوشته یك بیمار نیازمند به عضو است، اما صدها نفر نیز در لیست انتظار به سرمی برند.


اكثر مردم از مرگ مغزی و اهدای عضو اطلاع چندانی ندارند


باورهای غلط باعث عدم رضایت خانواده‌ها به اهدا اعضا می‌شود

دكتر نجفی زاده رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه عدم رضایت مردم به اهدای عضو اكثر افراد مرگ مغزی، به علت اطلاع نداشتن از مرگ مغزی است، گفت: علی رغم این كه تبلیغات در این زمینه صورت می گیرد،‌اما اكثر مردم از مرگ مغزی و اهدای عضو اطلاع چندانی ندارند و یا اطلاعات غلط دارند، بنابراین این نشان‌دهنده نیاز وسیع به فرهنگ سازی در این زمینه است كه باید به صورت وسیع و طولانی انجام شود تا این كه هر ایرانی قبل از هر اتفاقی كه برای یكی از اعضای خانواده‌اش رخ دهد، اطلاعات لازم در این زمینه را داشته باشد تا منجر به تصمیم گیری منطقی شود.

 

درصد بازگشت فرد مرگ مغزی شده، صفر است

رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی تصریح كرد: همچنین باورهای غلط مردم درعدم رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو اعضای مرگ مغزی شده، تاثیر گذار است كه با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی درست برطرف می‌شود. به عنوان مثال، تصور مردم مبنی بر زنده شدن فرد مرگ مغزی، باور بسیار شایعی است. زیرا گاهی اوقات در تلویزیون و یا رادیو اعلام می‌شود كه یك مرگ مغزی در یك كشور پس از چندین ماه بیهوشی هوشیار شده، در صورتی كه این مورد كما بوده و با مرگ مغزی متفاوت است.

وی با بیان این كه درصد بازگشت فرد مرگ مغزی شده، صفر است، خاطرنشان كرد: گاهی اوقات اگر با یك رسانه، ‌یك تبلیغ منفی و نادرست صورت گیرد، پاك كردن آن اثر به زمان بسیار زیادی نیاز دارد؛ به طوری كه چنانچه در یك سریال تلویزیونی اطلاعات نادرست به مردم داده شود، برای پاك كردن اثر آن باور نیاز به مدت‌ها فرهنگ سازی است. بنابراین دقت در ارائه اطلاعات به مردم بسیار حائز اهمیت است.


دكتر نجفی زاده با بیان این كه در مرگ مغزی، ساختمان سلول‌های مغزی تخریب می‌شود، افزود: برخی‌ها معتقدند كه شاید فرد مرگ مغزی شده، بر اثر معجزه دوباره به زندگی بازگردد اما مرگ مغزی همانند زنده شدن یك جسد است. به طوری كه احیای مرگ مغزی را در كتب پزشكی، كاداور (جسد) می‌نامند.

رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی تصریح كرد: برخی از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی تصور می‌كنند كه شاید پس از برداشت اعضای بیمارشان، بدن آنها دچار فرو رفتگی شود،اما در حال حاضر با پروتزهای پزشكی امكان ترمیم آن نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: همچنین برخی معتقدند با اهدای اعضای یك فرد به افراد مختلف، در آخرت اعضای اهدایی عزیزانشان چگونه خواهد شد كه در پاسخ به این افراد، داستان حضرت ابراهیم(ع) گفته می‌شود كه چگونه اعضای یك پرنده را قطعه قطعه كرده و هركدام را بالای یك كوه گذاشته و سپس به اذن خدا آنها به هم پیوستند و به همین دلیل انجام چنین كاری یعنی بازگشتن اعضای هر فرد به بدن خود برای خداوند كاری بسیار آسان است.


نجفی زاده با بیان این كه باورهایی نظیر اشتباه در تشخیص درست مرگ مغزی پس از پخش چند سریال اخیر بسیار شایع شده است، افزود: در تشخیص بیمار مرگ مغزی چهار متخصص رشته‌های مختلف شامل یك جراح اعصاب، یك متخصص اعصاب،‌داخلی و بیهوشی جداگانه بیمار را معاینه كرده و هیچ كدام از آنها از كاركنان آن بیمارستان پیوند نیستند. در ادامه معاینات از بیمار مرگ مغزی دو بار نوار مغزی به فاصله شش ساعت گرفته می‌شود و تمامی این متخصصان باید مرگ مغزی بودن فرد مورد نظر را تایید كنند، در غیر این صورت هیچ كاری صورت نمی‌گیرد.


وی با بیان این كه متخصصانی كه بیماران مرگ مغزی را معاینه می‌كنند، از سوی وزیر بهداشت حكم دارند، اضافه كرد: چنانچه در حین معاینه افراد مرگ مغزی، كوچكترین عكس‌العمل توسط این متخصصان مشاهده شود، از ادامه كار پیوند جلوگیری بعمل می‌آید.


وارد شدن بعد مادی در اهدای اعضا،مسئله پیوند را منتفی می‌كند


پزشكان اجازه انجام پیوند بر روی افراد مجهول الهویه را ندارند

رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی تصریح كرد: پس از تایید متخصصان مربوط به مرگ مغزی بیمار، یك متخصص پزشكی قانونی به عنوان نماینده قوه قضائیه بر قانونی بودن مراحل نظارت می‌كند و در نهایت رضایت خانواده بیمار را گرفته و مراحل پایانی پیوند اعضا انجام می‌شود.

وی با بیان این كه بر اساس قانون وزارت بهداشت چنانچه مسئله پولی در تبادل پیوند اعضا مطرح شود، قضیه پیوند به طور كلی منتفی می‌شود، افزود: در اثر نمایش فیلم‌های تخیلی در این زمینه، برخی تصور می‌كنند با داشتن كارت اهدای عضو، چنانچه فردی پولدار و یا یك مقام مسئول نیاز به عضو برای پیوند باشد، فرد مورد نظر را دچارمرگ مغزی كرده و اعضای آن را پیوند می كنند.


دكتر نجفی زاده خاطرنشان كرد: پزشكان به هیچ عنوان اجازه انجام پیوند بر روی افراد مجهول الهویه را ندارند.‌ به عنوان مثال، چنانچه فردی در خیابان دچار مرگ مغزی شود، تا زمانی كه ولی دم بیمار پیدا نشود، هیچ كس اجازه اهدا اعضای او را برای پیوند ندارد.


وی ادامه داد: به دنبال وقوع چنین اتفاقاتی، مردم احساس ترس خواهند كرد از این كه در خیابان دچار حادثه‌ای شده و بدون اطلاع خانواده آنها اعضای آنها اهدا شود.


كار كارشناسی و مشاوره نیاز اصلی ساخت فیلم در زمینه پیوند است

دكتر نجفی زاده با بیان این كه واحد فراهم آوری اعضای پیوندی آمادگی همكاری با افرادی كه قصد ساخت فیلم، كلیپ، نماهنگ و غیره را در زمینه پیوند دارند، گفت:‌ فرهنگ اهدای عضو یك نهال تازه پایی است كه در كشور در حال رشد بوده و تنها 3 سال قدمت دارد و با یك كار اشتباه در زمینه فرهنگ سازی، این نهال را خشك و از پای می‌اندازد.

وی با بیان این كه ساخت فیلم‌هایی در زمینه پیوند اعضا نیازمند دقت فراوان است، اظهار كرد: در این زمینه گام‌های ارزشمندی صورت گرفته و بسیار قابل تقدیر است كه به این مسئله مهم توجه می‌شود اما كار كارشناسی و مشاوره نیاز اصلی این فیلم هاست.


آگاه كردن مردم در زمینه پیوند اعضا توسط رسانه‌های تصویری و صوتی بسیار ضروری است


اهدای عضو باید از سوی وزارت بهداشت جدی‌تر پیگیری شود

به گزارش ایسنا، نجفی زاده در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه اهدا عضو و پیوند اعضا توسط این واحد توضیح داد: استفاده از نیروهای مردمی داوطلب در زمینه‌های چاپ پنفلت، كارت اهدا و غیره از جمله فعالیت‌های فرهنگی در این رابطه است و به علت این كه بودجه فرهنگی برای اهدای عضو تخصیص نیافته ما مجبور به استفاده از نیروهای مردمی هستیم.

رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این كه آگاه كردن مردم و پخش اطلاعات در زمینه پیوند اعضا توسط رسانه‌های تصویری و صوتی بسیار ضروری است، اذعان داشت: از این رو می‌توان به فیلم یك وجب خاك در ماه رمضان اشاره كرد؛ به طوری كه آمار ثبت نام سایت اهدای عضو این واحد در زمان پخش این سریال از 200 نفر در روز به 800 نفر در روز افزایش یافت.

وی با تاكید بر این كه مسئله اهدای عضو باید از سوی وزارت بهداشت جدی‌تر پیگیری شود، افزود: در صورت تحقق چنین امری منجر به فعال شدن پیوند اعضا در كل كشور می‌شود. همچنین آمار اهدای عضو در كشور حدود دو در میلیون بوده كه در كشورهای اروپایی 20 در میلیون و در كشور اسپانیا 35 در میلیون می‌باشد. با این وجود ما ظرفیت ده برابر بهتر شدن را داریم.


سالانه حدود 3 هزار مرگ مغزی در كشور رخ می‌دهد

نجفی زاده با اشاره به این كه در برخی نقاط كشور مركز شناسایی مرگ مغزی وجود ندارد، یادآور شد: در برخی كشورها،‌ فرد مرگ مغزی را سرمایه ملی می‌دانند اما در كشور ما بسیاری از افراد مرگ مغزی شده بدون شناسایی دفن می‌شوند.


وی با بیان این كه سالانه حدود 3 هزار مرگ مغزی در كشور رخ می‌دهد، اضافه كرد: از این بین تنها 140 تا 200 پیوند عضو صورت می‌گیرد و برخی شناسایی نشده و برخی دیگر نیز خانواده‌های آنها رضایت نمی‌دهند. همچنین در بین آنها افرادی كه ارزش اهدا را ندارند، هم وجود دارد.


دكتر نجفی زاده با بیان این كه كشور پتانسیل كامل، برای رفع نیازهای اعضای افراد نیازمند به پیوند را دارد، خاطرنشان كرد: با فعال شدن واحدهای شناسایی مرگ مغزی در شهرستان‌ها نیاز به پیوند اعضا تنها از طریق جسد تامین خواهد شد و دیگر نیازی به استفاده از مدل ایرانی پیوند یعنی پیوند عضو از فرد زنده نیست.

وی تصریح كرد: راه‌اندازی سایت اهدا به نشانی www.iran-ehda.com كه تا تاریخ 12 دی ماه دارای 111 هزار و940 نفر عضو می‌باشد و از این بین تعداد مردان 51 هزار و 747 نفر و تعداد زنان 60 هزار و 193 نفر است كه از جمله فعالیت این واحد به شمار می‌رود.

نجفی زاده تصریح كرد: چنانچه فرد مرگ مغزی دارای كارت اهدای عضو هم باشد و دچار مرگ مغزی شود، تنها در صورت رضایت خانواده‌اش پیوند صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره فرهنگی نفس هر سال مقارن با تولد حضرت زهرا (س)، از سایر فعالیت‌های فرهنگی واحد پیوند اعضاست. همچنین با برگزاری جشنواره داستان نویسی و نقاشی كه حدود 500 داستان و 200 نقاشی به ما ارسال شد، نشان دهنده اطلاعات بالای مردم از اهدا عضو می‌باشد.

دكتر نجفی زاده در رابطه با مزیت كارت‌های اهدای عضو گفت: هر فردی كه دارای كارت اهدای عضو است، ‌چنانچه خود نیازمند پیوند عضو باشد، در اولویت قرار می‌گیرد.


رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه شهید بهشتی با بیان این كه به طور متوسط كارتهای برگشتی هر یك تا دو ماه یك عدد است، تصریح كرد: این در صورتی كه در ماه‌های اول پخش سریال‌های اخیر در رابطه با اهدای عضو تعداد كارت‌های برگشتی در هر ماه را به حدود 10 كارت رساند.

وی با بیان این كه بیشترین پیوند از كلیه صورت می‌گیرد، ادامه داد: دو كلیه،‌ دو ریه، قلب، دو قرنیه، كبد و لوزالمعده قابل پیوندند كه از این بین پیوند كبد سخت‌ترین آنها محسوب می‌شود. همچنین به علت كمبود تعداد دهنده ریه پس از هفت سال از انجام پیوند ریه در واحد پیوند بیمارستان مسیح دانشوری تنها 20 پیوند ریه انجام شده است،این در حالی است كه تنها سالانه هزار و 500 پیوند ریه در جهان صورت می‌گیرد. به طوری كه به علت صدمه دیدن ریه‌ها در حین مرگ مغزی از هر ده فرد مرگ مغزی تنها یك نفر امكان پیوند ریه را دارد.

رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: حدود 150 بیمار در لیست انتظار پیوند ریه، حدود 150 بیمار در لیست انتظار پیوند قلب و حدود 500 بیمار در لیست انتظار پیوند كبد قرار دارند.

دكتر نجفی زاده با بیان این كه در اكثر كشورهای دنیا، سالانه 10 تا 25 نفر در میلیون اهدا عضو صورت می‌گیرد، افزود: این آمار در كشور اسپانیا كه پیش رو در اهداء عضو از بیمار مرگ مغزی است، 35 نفر در میلیون می‌باشد.

دكتر نجفی زاده با بیان اینكه سالانه حدود 3 هزار مرگ مغزی در كشور رخ می‌دهد، تصریح كرد: از این تعداد مرگ مغزی تنها 140 تا 200 مورد اعضای آنها اهدا می‌شود به طوری كه آمار عدم رضایت به اهدا عضو در ایران بیشتر از همه كشورها است.

وی با بیان این كه در گذشته حدود 73 درصد مردم به اهدا عضو رضایت نمی‌دادند، خاطرنشان كرد: در حال حاضر عدم رضایت به اهدا عضو به 55 درصد در حوزه دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی رسیده است.

رییس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان این كه رضایت خانواده برای اهدا عضو بیمار مرگ مغزی شرط اساسی است، افزود: همچنین از طریق طرح یاوران سلامت كه اعضای آن را خیرین تشكیل می‌دهند، بسیاری از مشكلات بیماران پیوندی به ویژه نیاز بیماران به دستگاه اكسیژن ساز مرتفع شده است.

وی خاطرنشان كرد: هفت سال پیش كه واحد فراهم آوری اعضای پیوند شروع به فعالیت كرد، تصور به عدم وجود فرد نیازمند به پیوند بود اما از 7 سال گذشته تاكنون 150 بیمار در لیست انتظار پیوند ریه كه هر سال یك چهارم آنها در لیست پیوند فوت می‌كنند اما به علت این كه تعداد بیشتری به آن اضافه شده آمار لیست رو به افزایش است. همچنین حدود 150 بیمار در لیست انتشار پیوند قلب و حدود 500 بیمار در لیست انتظار كبد قرار دارند.

به گزارش ایسنا، حال رضا پس از عمل پیوند ریه خطاب به مادر حسن بیمار مرگ مغزی شده، می‌نویسد:

«گاهی انسان عاجز می‌شود از بیان خوبیها و قلم درمانده و ناتوان، ولی می‌خواهم با زبان الگنم بگویم: هر آنچه می‌نویسم با تك تك نفسهای مسیحایی حسن است كه در من دمیده و به من زندگی بخشیده. من خسته ام،‌ كافی است دگمه پیراهن پریروزم را باز كنی تا پاره پاره‌های عریان عصر پروانه را به سوگ بنشینی، من خیس خستگی بودم و او آمد تا شانه‌هایش را بالش خستگی‌هایم كند، تا بالاخره شبی زخم‌هایم را به زمین بگذارم.

اینك حسن شما (رضا) می‌خواهد حقیرانه خود را معرفی كند: جوانی به ظاهر 22 ساله كه با وجود وابستگی به كپسول اكسیژن (به نام نفس دوم زندگی)،‌به دیگر جوانان 22 ساله با شور و هیجان جوانی چندان شباهتی نداشتم، جوانی كه حدود 5/3 سال بدون اكسیژن قادر به برداشتن حتی یك قدم هم نبود، چشم‌های من 9 ماه در انتظار پیوند ریه بود.

همانطور كه شما مادر عزیزم 9 ماه انتظار به دنیا آمدن حسن‌تان را می‌كشیدید اما چقدر متفاوتند این انتظارها!

من به دلیل حال نامساعدم نتوانسته‌ بودم نذرم را به مسجد جمكران ادا كنم. یكی از شبهای رویایی،‌در خواب دیدم كسی به من گفت: چرا ادای نذر نمی‌كنی؟ من منتظر معجزه‌ای بودم تا با تولدی دوباره بتوانم ادای نذر كنم.

این معجزه با یك تلفن به وقوع پیوست، اما چه معجزه‌ایی كه برای من یك حادثه خوشایند مالامال از درد بود، صمیمانه بگویم داغی كه بر قلب شما وارد شد مرا هم كمتر از شما ناراحت نكرد.

ریه‌های حسن همانند دم مسیحایی به كالبد خسته من جان داد و مرا زندگی بخشید و تا زنده‌ام برایش دعا خواهم كرد و می‌دانم حسن به بال فرشته‌ها آرام آسوده است.

كلمات نایافتنی است برای توصیف دل بزرگی كه بخشی از وجود من متعلق به وجودت است.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha