نتایج تحقیق جدید دانشمندان آمریکایی نشان داد: افراد تنها دو برابر سایرین به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

خطر ابتلا به آلزایمر در کمین افراد تنها

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه "راش" بیش از 800 بیمار سالمند را ظرف یک دوره 4 ساله تحت مطالعه قرار دادند.

قبلا نیز وجود ارتباط بین انزوای اجتماعی و بروز زوال عقلی به اثبات رسیده بود اما این برای نخستین بار است که محققان رابطه بین تنهایی درافراد و آنچه را واقعا احساس می کنند، مورد بررسی قرار دادند.

پروفسور "روبرت ویلسون" سرپرست این تحقیق و همکارانش برای ارزیابی تنهایی شرکت کنندگان در تحقیق از آنها خواستند با شماره یک تا 5 موافقت خود را با اظهارات مشخصی در ارتباط با تنهایی اعلام کنند.

در پرسش های مطرح شده دو سوال "تجربه حس کلی تهی بودن" و "تجربه حس رهاشدگی" مشاهده می شد.

در جریان آزمایش علائمی از بیماری آلزایمر و زوال عقلی روی شرکت کنندگان ارزیابی شد و 90 بیماری که ظرف انجام تحقیق مرده بودند، تحت کالبدشکافی قرار گرفتند.

بنا بر گزارش بی بی سی، این تیم تحقیقاتی دریافتند: خطر گسترش بیماری آلزایمر در بین هر یک از بیماران تنها با رتبه های مختلف 51 درصد افزایش داشت. این خطر در آندسته از بیماران با بالاترین رتبه تنهایی یعنی 2/3 در حدود 1/ 2 بار بیشتر از بیمارانی با پایین ترین میزان تنهایی یعنی 4/1 بود. در همین حال هیچ گونه ارتباطی بین تنهایی و آسیب شناسی مغزی وابسته به آلزایمر گزارش نشد.

تنهایی ممکن است بر سیستم هایی در مغز که با ادراک و حافظه سر و کار دارند، تاثیر گذارد. همچنین تنهایی گذرگاه های عصبی مغز افراد پیر را آسیب پذیرتر می کند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha