پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9939

آدم‌های این روزها برای همه چیز دنبال آسان‌ترین راه می‌گردند و دنیای رو به رشد نیز ترغیبشان می‌كند.

پول در‌آوردن آسان، موفقیت آسان، بچه دار شدن آسان و بالاخره مرگ آسان چیزهایی هستند كه این روزها زیاد می‌شنویم تا یادمان نماند پولی كه آسان در آورده شود یا موفقیتی كه آسان به دست بیاید شاید چندان هم اخلاقی و منطقی نباشد.

در این میان، از همه جدیدتر و سؤال‌برانگیزتر كه بحث‌های زیادی در حوزه اخلاق و پزشكی را درچند سال اخیر به‌خود اختصاص داده ، اتانازی یا مرگ آسان است كه برخی از كشورها آمار روبه رشد جالبی را در آن به جا گذاشته‌اند.

به‌عنوان مثال، شمار رسمی مرگ آسان و خودخواسته یا اتانازی (Euthanasia ) در یك سال گذشته در بلژیك ۱۵ درصد افزایش داشته است و آمار‌ها نیز حاكی از آن است كه روزانه یك نفر از بیمارانی كه امیدی به مداوا ندارند و به خاطر آن در رنج و عذاب هستند با كمك پزشك و با روش مرگ آسان به زندگی خود پایان می‌دهند.

این در حالی است كه متخصصان اطمینان دارند كه آمار مرگ آسان بسی بیشتر از روزانه یك نفر است چراكه برخی از پزشكان از ترس عواقب بعدی (مانند لغو این قانون) گزارش خود را به این كانون نمی‌فرستند.

به نوشته روزنامه هلندی زبان Het Belang van Limburg بلژیك، در یك سال گذشته ۴۹۵ نفر از شهروندانی كه با بیماری‌های رنج آور دست و پنجه نرم می‌كردند، تصمیم گرفتند با كمك پزشك به زندگی خود پایان دهند.

گفته می‌شود شمار كسانی كه به این روش زندگی خود را پایان می‌دهند دست كم دوبرابر گزارش‌های رسمی است و دست كم ۱۰۰۰ نفر در سال گذشته به این روش چشم از دنیا فرو بسته‌اند.

جالب اینجاست كه هلندی زبان‌های بلژیك بسیار بیشتر از فرانسوی زبان‌ها از این روش برای مردن استفاده كرده‌اند چرا كه براساس آمار رسمی ۴۱۲ نفر از ۴۱۵ نفری كه به این روش درگذشته‌اند، هلندی زبان بوده‌اند.

این در حالی است كه چندی پیش در همین كشور از اتانازی برای مرگ كسانی كه به اختلالات روانی دچارمی شدند، استفاده شد و یك پزشك خانوادگی در شهر گنت بلژیك، یك بیمار۸۷ ساله كه به دیوانگی پیری مبتلا شده بود را به درخواست خود و خانواده‌اش كشت.

براساس این گزارش كه به تازگی در رسانه‌ها پخش شده، مارك كوسینس، با استناد به قانون مرگ آسان، این بیمار را كشته تا از زجر و ناراحتی او و اطرافیانش بكاهد و این در حالی است كه كشتن كسانی كه دیوانه هستند در قانون اتانازی ممنوع است و جالب است كه با تمام این تفاصیل، این پزشك، برای پشتیبانی از گسترش دادن قانون مرگ آسان برای دیوانه‌ها، داستان بیمار و ماجرای كشتن او را در مجله هلندی زبان De Huisarts (پزشك خانواده) چاپ كرده است.

به گفته  او، پیرزنی كه به جنون پیری دچار شده بود و توسط او با داروی مرگ آور در آرامش جان سپرد، خانم سوزان روگیست نام داشته و در سال‌های جوانی به همسرش گفته بود كه درصورت ابتلا به دیوانگی دوست دارد بمیرد.

به‌گفته این پزشك، خود خانم روگیست نیز به او گفته بود كه دوست دارد بمیرد و سپس جام زهر را با دست خود و به تنهایی نوشیده و به زندگی خود پایان داده!
قانون مرگ آسان از سال ۲۰۰۲ در بلژیك قانونی شده و كسانی كه از بیماری‌های بدون‌علاج رنج می‌برند، به درخواست خود می‌توانند با كمك پزشك زندگی خود را پایان دهند.

بسیاری از پژوهشگران اجتماعی پدیده قانونی‌شدن مرگ آسان را با قانونی‌شدن سقط جنین در دهه ۱۹۹۰ در بلژیك مقایسه می‌كنند كه آن نیز در سال‌های نخست با لاپوشانی و شرم و حیا  انجام می‌شد ولی امروزه نكته‌ای ساده و پیش پا افتاده شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha