پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9942

کاهش فعالیت های بدنی، چاقی، کشیدن سیگار و عادات بد غذایی نهایتا به دیابت تبدیل می شود که به عنوان عوامل اصلی و زمینه ساز بیماری های عروق کرونر قلب شناخته شده است.

دکتر همتی متخصص و جراح قلب در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: بیماری عروق کرونر قلب، شایع ترین بیماری قلبی در کشورمان و سایر کشورهاست که دو نوع اصلی آن شامل آنژین صدری و سکته قلبی است.

وی گفت: سفت و شکننده شدن جدار عروق شریانی قلب زمینه اصلی بروز بیماری عروق کرونر است که به علت تجمع کلسترول LDL خونرسانی به بافت های قلب کاهش یافته و علائمی چون تنگی نفس و درد قلبی هنگام افزایش فعالیت های جسمی ایجاد می شود که همان آنژین صدری گفته شده است.

وی تصریح کرد: فشارنده قلبی، تیرکشیدن قفسه سینه، بازوها پشت و یا گردن و فک، احساس سنگینی شدید سینه، تنگی نفس، استفراغ، تعریق شدید، ضعف و خستگی مفرط از علائم بالینی شایع آن است.

دکتر همتی تصریح کرد: لخته ایجاد شده در رگ در مسیر شریان حرکت کرده و به شریانچه های کوچک رسیده و باعث انسداد آن و پاره شدن آن و تشکیل لخته بزرگ در محل سکته قلبی بدون علامت رخ می دهد.

وی ادامه داد: در افراد دیابتی دچار نوروپاتی که احساس درد در آنان مختل شده و اگر با علائمی چون درد قلبی تیر کشنده و سنگینی قفسه سینه رخ دهد سکته قلبی خاموش شناخته می شود.

این متخصص قلب تصریح کرد: در افراد دیابتی که به مدت طولانی قندخون آنها در حد طبیعی کنترل نباشد باعث بروز بیماری عروق محیطی با علائمی چون درد شدید هنگام راه رفتن شده که در مراحل پیشرفته باعث نکروز و قطع پا می شود.

وی گفت: اطلاعات و معاملات آماری انجام شده حاکی است که افراد دیابتی دچار اختلال در تحمل گلوکز یا اختلال گلوکز ناشنا در معرض خطر رفتاری عروق کرونر قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha