پژوهشگران واحد تحقیقات علوم سنجی، موسسه پژوهشگران طب و توسعه بهداشت كشور عنوان كردند: تولید علم و تحقیق در زمینه "پیوند عضو"از سوی پزشكان و مسوولان رو به‌افزایش است،اما با توجه به تجهیزات و متخصصان ماهر موجود ، همچنان نیازمند توجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا، در مقاله "شروین آثاری " ،"حمید رضا خدامی ویشته "، "جعفر اصلانی" و "حسین خدمت" كه در دومین روز از اولین همایش سراسری علم سنجی در علوم پزشكی به صورت پوستر ارایه شد، آمده شده است : در دو دهه اخیر از بین ‪ ۱۱‬هزار و ‪ ۳۷۱‬مقاله منتشر شده در مجلات مصوب وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی ‪ ۵۴۵‬مورد ، مربوط به پیوند عضو بوده است ، كه روند رو به رشدی را نشان می‌دهد.

در این مقاله افزده شده است: بیشترین عضو مورد تحقیق "كلیه" با ‪ ۶۱‬درصد است و "كبد" با ‪ ۱۲‬درصد ، "مغز استخوان" با ‪ ۱۰‬درصد و "قرنیه" با ‪ ۳‬درصد سهم تحقیقات را در پیوند عضو به خود اختصاص داده است، كه نیاز است پژوهش در دیگر عضوها مورد توجه قرار بگیرد.

این پژوهشگران معتقدند: نتیجه پژوهش نشان می‌دهد كه پزشكان علاوه بر اینكه باید به پژوهش در پیوند عضو چون عمل‌های جراحی كه‌انجام می‌دهند علاقه نشان دهند، باید از دسترسی به بانكهای اطلاعاتی سایر كشورها و شبكه قوی تبادل اطلاعات بخصوص در خاورمیانه، برخوردار شوند و این شرایط را برای خود فراهم سازند.

اولین همایش سراسری علم‌سنجی‌در علوم پزشكی روز گذشته در اصفهان با شركت بیش از ‪ ۸۰‬مقاله سخنرانی و پوستر و با موضوع عوامل موثر بر تولید، مشاركت علم و سنجش تولید علم در حوزه علوم پزشكی و جایگاه كتابخانه‌ها و مراكز اطلاع رسانی پزشكی در تولید اغاز شد و تا عصر امروز ادامه می‌یابد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha