پژوهشگران وابسته به دانشگاه"توكودای" ژاپن با همكاری برخی پژوهشكده‌های این كشور به دستاورد نوینی در زمینه چگونگی فرآیند تكامل دستگاه مغز در پستانداران دست یافتند.

روزنامه یومیوری روز پنجشنبه در این زمینه نوشت: این دستاورد نشان می- دهد كه اطلاعات ژنی كه در جریان چند صد میلیون سال به‌داخل "ژنوم" جانواران نخاع‌دار راه یافته، زمینه تكامل مغزی موجودات پستاندار را فراهم كرده‌است.

به گزارش ایرنا به نقل از یومیوری، پژوهشگران گفتند: این دستاورد از این احتمال خبر می‌دهد كه‌اطلاعات ژنی كه از خارج به داخل ژنوم راه می‌یابد، كلید مهمی برای تكامل مغزی در پستانداران هستند.

پژوهشگران ژاپنی برای رسیدن به این دستاورد با استفاده از یك نوع ردیف بندی مربوط به اطلاعات ژنی به نام "رتروپوزون" كه در جریان فرآیند تكامل وارد ژنوم موجودات شده و به نسل‌های آینده انتقال می‌یابد، ژنوم جانواران مختلف را بررسی كردند.

پژوهشگران، گفتند: نتیجه این بررسی نشان داد كه رتروپوزون در جانوران خزنده، پرنده و پستاندار وجود مشترك دارد، اما این اطلاعات ژنی تنها در میان پستانداران زمینه ساز تكامل مغزی می‌شود.

آنها افزودند، در جریان آزمایشات خود دریافتند كه در هنگام ورود رتروپوزون به درون ژنوم، محدوده‌ای از ژنوم مورد تحریك قرار گرفته و به دنبال آن ژن‌هایی كه تعیین‌كننده جای‌گذاری دستگاه‌های مختلف مغزی هستند، فعالیت خود را آغاز می‌كنند.

به گفته پژوهشگران، برآوردهایی كه بر روی فسیل‌ها انجام شده نشان می‌دهد كه رتروپوزون حدود ‪ ۴۰۰‬میلیون سال پیش وارد ژنوم جانوارانی شده كه دارای نخاع می‌باشند.

پرفسور "نوری‌هیرو اوكادا" استاد دانشگاه‌صنعتی توكیو پیرامون این دستاورد می‌گوید:تاكنون در بیشتر دستاوردهای پژوهش‌های ژنی، روی هم انباشته شدن تغییرات ناگهانی عامل تكامل دانسته شده بود و دستاوردی پیرامون ورود اطلاعاتی ژنی از خارج به داخل بدن وجود نداشت.

اوكادا، افزود: امااز این پس این دستاورد می‌تواند روش نوینی برای پژوهش پیرامون رسیدن به رازهای "تكامل مغزی" از سوی پژوهشگران شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha