پژوهشگران می‌گویند بار بیماری كرم انگلی شیستوزومیاز بسیار جدی تر از برآوردهای قبلی است و منابع بیشتری برای مبارزه با این بیماری باید اختصاص یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری رویترز از واشنگتن، شیستوزومیاز یكی از شایع‌ترین بیماریهای انگلی جهان است و ‪ ۲۰۷‬میلیون تن را در ‪ ۷۶‬كشور جهان و عمدتا در كشورهای در حال توسعه در آسیا، آفریقا، آمریكای جنوبی ، كاراییب و خاورمیانه مبتلا كرده است.

فرمولی كه سازمان جهانی بهداشت برای ارزیابی بار بیماریهای مختلف در نقاطی كه این بیماریها شایع است توصیه كرده میزان همه‌گیری این بیماری را نسبتا پایین برآورد كرده است.

اما گروهی از محققان با استفاده از جدیدترین داده‌های علمی بار این بیماری را مجددا ارزیابی كردند و توجه خود را بر روی یك نوع شایع این بیماری در چین و فیلیپین معطوف نمودند . آنها دریافتند بار واقعی بیماری براساس ناتوانی و سایر شاخص‌ها هفت تا ‪ ۴۶‬برابر برآوردهای كنونی است.

استفان مك گاروی مدیر موسسه بین‌المللی بهداشت در دانشگاه براون در پراودینس واقع در رودآیلند كه بر روی این تحقیق كار كرده است می‌گوید ما زنگ خطر را به صدا درآوردیم و خواستار توجه به این مسئله شده ایم.

سازمان جهانی بهداشت در برنامه بار جهانی بیماریها ، فراوانی ، شدت و طول مدت بیماری را در بیش از ‪۱۳۰‬عامل مهم بیماری، آسیب و مرگ در سراسر جهان را ارزیابی می‌كند. سیاست‌گذاران از این اطلاعات برای تخصیص بودجه برای برنامه‌های پیشگیری و درمان و تحقیق استفاده می‌كنند.

مك گاروی ابراز امیدواری كرد این یافته‌ها سیاستگذاران ، بنیادهای بزرگ خیریه ، دولتها و سایر افراد را متقاعد كند كه منابع بیشتری را برای مبارزه با این بیماری اختصاص دهند.

انگل عامل بیماری كرمهای پهن هستند كه در آب شیرین پر از حلزون زندگی می‌كنند. هنگامی كه ادرار یا مدفوع افراد مبتلا وارد آب می‌شود آب به تخم كرم آلوده می‌شود. كودكان و بزرگسالان هنگام شنا ، حمام كردن، ماهیگیری یا شالیكاری در آب‌های آلوده به این انگل مبتلا می‌شوند.

كرم از طریق پوست وارد بدن شده و در خون راه می‌یابد و باعث كم خونی، اسهال، خونریزی داخلی، آسیب اندامها و به ندرت مرگ می‌شود.

جولیا فینكلشتاین از دانشكده بهداشت عمومی هاروارد می‌گوید شیستوزومیا تاثیرمخربی برتغذیه و رشد و نمو می‌گذارد و می‌تواند به آسیب شدید اعضای بدن و مرگ بینجامد. ارزیابی‌های كنونی تاثیر آلودگی مرتبط با ناتوانی را بسیار كمتر از حد واقعی برآورد می‌كند و نیازمند بازنگری است.

محققان می‌گویند ‪ ۲۰‬میلیون نفر در سراسر جهان به شیستوزومیاشدید و ناتوان كننده مبتلا هستند. این بیماری در بسیاری از مناطق استوایی و نیمه استوایی شایع است. ‪ ۸۰۰‬میلیون نفر نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. این بیماری در مقایسه با سایر بیماریهای عفونی نظیر مالاریا چندان مرگبار نیست.

مك گاروی این بیماری را بیماری فقرا می‌داند و می‌گوید شبكه دفع فاضلاب مناسب برای انسان یا حیوان مانع از آلودگی محیط زیست به تخم انگل بیماری می شود.

نتایج این تحقیق در مجله پزشكی ‪ PLoS Neglected Tropical Diseases‬منتشر شده است و در نشانی اینترنتی


‪ the Internet at http://www.plosntds.org/doi/pntd.0000158‬قابل دسترس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha