پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9949

معاون درمانی دانشگاه علوم پزشكی زاهدان گفت: طرح زایمان بدون درد توسط گروه زنان و زایمان این دانشگاه برای نخستین بار در سیستان و بلوچستان آغاز شد.

دكتر اسحاق علی صابری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: هدف از اجرای این طرح ترغیب مادران به انجام زایمان طبیعی و پیشگیری از عوارض عمل سزارین است.

وی گفت: در چند روز گذشته ‪ ۲۱‬نفر از مادران باردار در بیمارستان علی بن ابی طالب(ع) زاهدان فرزندان خود را با این روش به دنیا آورده‌اند.

او اظهار داشت: نسبت عمل سزاین به زایمان طبیعی در مناطق شهری كشور ‪۶۰‬ درصد و در مناطق روستایی ‪ ۴۰‬درصد اما این میزان در سیستان و بلوچستان كمتر از ‪ ۳۵‬درصد است.

وی با اشاره به نقش مهم مادران در تربیت جامعه‌ای سالم، مهمترین برنامه‌های دانشگاه علوم پزشكی زاهدان را حفظ جان مادران و ارتقا سلامت آنان عنوان كرد.

او ادامه داد: ‪ ۱۹‬واحد درمانی زایمان امسال در روستاهای این استان برای كاهش میزان مرگ و میرمادران باردار راه‌اندازی شده است.

وی بیان كرد: افزایش فعالیتهای بهداشت خانواده و دسترسی راحتتر مردم به امكانات زایمان بهداشتی نیز موجب ترغیب مادران به زایمان طبیعی می‌شود.

او تغییر رویكرد واحدهای فوریتهای پزشكی جاده‌ای و ایجاد حساسیت در آنان برای بهبود و افزایش خدمت رسانی به مادران باردار را یكی دیگر از عوامل كاهش مرگ و میر دانست.

وی گفت: همكاری مردان در رعایت اصول تنظیم خانواده و حمایت از زنان برای انجام زایمان در شرایط بهداشتی نشان‌دهنده علاقه‌مندی آنان به حفظ سلامت نهاد خانواده است.

او همچنین از انجام آزمایشی طرح زایمان در آب كه روشی ابداعی برای زایمان طبیعی است در سال آینده در بیمارستان علی‌بن ابیطالب(ع) زاهدان خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha