وارد شدن ضربه به سر كه باعث بیهوشی فرد شود، می‌تواند به از بین رفتن گسترده نسوج مغزی منجر شود و محققان می‌گویند به همین دلیل است كه كسانی كه دچار ضربه مغزی می‌شوند، هرگز كاملا به حال نخست بازنمی‌گردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رویترز از شیكاگو، هر قدر ضربه شدیدتر باشد، مقدار بیشتری از نسوج مغز نابود می‌شود. دكتر "برایان لیواین" از موسسه تحقیقات راتمن و دانشگاه تورونتو كه تحقیقاتش را در مجله نورولوژی چاپ كرده است، گفت " لطمه ناشی از این ضربات و گستردگی آن بیشتر از حدی است كه قبلا تصور می‌شد.

لیواین، اسكن‌های مغز ‪ ۶۹‬بیمار ضربه مغزی با شدت كم تا متوسط و شدید را بررسی كرد. پژوهشگران با استفاده از ام‌آرآی ‪ MRI‬تغییرات پدید آمده در حجم مغز را یكسال بعد از جراحت، مطالعه كردند.

تحلیل رایانه‌ای این تصاویر نشان داد كه حتی بیمارانی كه ضربه مغزی ملایمی داشته‌اند كه ظاهرا این حادثه روی آنها اثری نداشته است، بعد از حادثه حجم مغزشان كمتر شده است.

لیواین گفت "زمانی كه به مغز ضربه وارد می‌شود، در سلولهای مغز یك واكنش نوروشیمیایی ایجاد می‌شود كه مرگ سلولها را به دنبال دارد. هر قدر سلول‌های بیشتری بمیرند، نسوج مغزی كمتری باقی می‌ماند.

همه بیمارانی كه در این مطالعه شركت كردند، به دلیل شدت جراحت در بیمارستان بستری شده بودند. دكتر لیواین گفت ظاهرا میزان نابودی نسوج مغز با شدت جراحت و به عبارت دیگر به مدتی كه شخص بیهوش بوده است، بستگی دارد.

وی گفت این مطالعه به توضیح این موضوع كمك می‌كند كه چرا برخی از افرادی كه ضربه‌مغزی را تجربه كرده‌اند، اغلب برای بیاد آوردن چیزها مشكل دارند و یا دچار نوسانات سریع در روحیه، گیجی و كاهش سرعت پردازش اطلاعات در مغز می‌شوند.

این مطالعه، دریچه‌ای است برای تماشای تغییرات زیربنایی در ساختار مغز كه به احتمال زیاد با این ناتوانی ارتباط دارند.

لیواین گفت نابودی سلولهای مغزی، هم در قسمت‌های قدامی و هم در قسمت های خلفی مغز مشاهده می‌شود و بیشترین آسیب متوجه ماده سفید مغز است، یعنی نسجی كه شبكه ارتباطی مغز را تشكیل می‌دهد.

آنچه در این حالت اتفاق می‌افتد، از بین رفتن قدرت ارتباط دهی در مغز است كه برای پردازش مطلوب و سریع در مغز ضرورت دارد.

به گفته لیواین این بدان معنا نیست كه هر كس كه ضربه مغزی خفیف داشته است، دچار معلولیت و ناتوانی خواهد شد، اما این مطالعه به درك این موضوع كمك می‌كند كه چرا برخی از مردم هرگز از ضربه مغزی بهبود كامل پیدا نمی‌كنند.

طبق آمار مراكز كنترل و پیشگیری از بیماریها، هر سال در آمریكا حداقل ‪ ۱/۴‬میلیون نفر دچار ضربه مغزی می‌شوند. حداقل ‪ ۵/۳‬میلیون آمریكایی یا حدود دو درصد جمعیت این كشور، به دلیل پیامدهای ناشی از ضربه مغزی برای انجام امور روزانه زندگی خود، نیاز به كمك دارند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha