پژوهشگران توصیه می‌كنند كه راه درمان ناراحتی‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی در دنیای پرتنش و استرس‌زای امروز تغییر شیوه زندگی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، همه ما می‌دانیم كه خوردن غذاهای پرچربی و شیوه زندگی پشت میزنشینی می‌تواند به قلب‌مان آسیب برساند، اما زندگی پرفشار امروزی و كار كردن در هفت روز هفته می‌تواند قلب‌مان را به‌طور كامل ویران كند.

دكتر میمی گوآرنری، پزشك پژوهشگر در مركز قلب سان‌دیگو در امریكا در این باره اظهار داشت: یك كاردیولوژیست چهره پنهان قلب‌مان را نشان می‌دهد و آنچه ما می‌توانیم قبل از تأثیر سبك زندگی جدید برای سلامتی قلبمان انجام دهیم، پیدا می‌كند. این روش‌ها اغلب ما را از انجام عمل‌های پرهزینه قلبی، اقامت‌های طولانی در بیمارستان و ادامه زندگی با یك كیفیت پایین نجات می‌دهد.

دكتر گوآرنری در مطلبی در این زمینه كه به صورت پرسش‌ و پاسخ ارائه شده به بررسی موضوعاتی پرداخته كه می‌تواند برای رسیدن به سلامتی و حفظ آن شرایط بهتری را برای ما فراهم كند.

وی در پاسخ به این سوال كه كدام جنبه از زندگی مدرن امروزی برای قلب ما زیان‌بار است، گفت: شاید یكی از مهمترین عوامل این باشد كه هر روز با ماشین در یك خیابان شلوغ و پر سر و صدا به سركارتان بروید و برگردید و برای خانه‌ای كه هیچ وقت از آن به علت این‌كه همیشه سركار هستید استفاده نمی‌كنید پول پرداخت كنید. سالم ماندن ما تحت تأثیر جزئی‌ترین چیزهای زندگی‌مان است. این به اصطلاح زندگی مدرن منجر به سالم نماندن شما می‌شود. امروز همه بر روی چیزهایی تمركز می‌كنند كه درآمد بیشتری را برایشان ایجاد می‌كند. كار، جلسه، مذاكره و یا صحبت‌های كاری در زمان‌های غیركاری ناگهان بدن ما را در معرض یك حمله قلبی بزرگ قرار می‌دهد بدون این كه كسی ما را از آن آگاه كرده باشد.

وی در پاسخ به پرسش دوم مبنی بر این كه چگونه داشتن یك تلفن همراه برای سلامتی مضر است، گفت: شما به‌ طور مدام در حال چك كردن نامه‌های الكتریكی، خواندن فكس‌ها و صحبت با تلفن هستید. مسئله‌ای كه بی وقفه و پایدار است. ما در یك زمان مجبور به تصمیم‌گیری‌های چند جانبه هستیم زیرا زمان كافی برای فكر كردن در اختیار نداریم. این شكل از تصمیم‌گیری به شدت استرس‌زا است و در نتیجه آن بدن ما مملو از هورمون‌های استرسی می‌شود. در نتیجه استرس، افزایش هورمون‌هایی مانند كورتیزول و آدرنالین می‌تواند خطر حمله‌ قلبی را افزایش دهد.

دكتر گوآرنری در پاسخ به این سوال كه چطور می‌توانیم از این اتفاق‌های ترس‌آور پیشگیری كنیم، خاطرنشان كرد: با فكر در مورد جسم، عاطفه و روان قلب شروع می‌كنیم. مراقبت جسمی قلب شامل انتخاب غذای مناسب، درست و استفاده از آنها است. این قسمت آسان است. از نظر احساسی شما باید از خودتان سوال كنید آیا شما پراسترس، افسرده یا عصبی هستید، از نظر روحی درباره‌ خودتان بپرسید، من چه كسی هستم و هدفم چیست.

وی در جواب به پرسش چهارم مبنی بر این كه اگر خوردن غذاهای مناسب و انجام ورزش، قسمت آسان داستان است، چرا مردم آن را انجام نمی‌دهند، اظهار داشت: مردم می‌دانند كه چطور غذا بخورند و به چه تمرین‌هایی نیاز دارند، اما آنها انتخاب‌های ضعیفی می‌كنند كه عمدتاً اندوه و تنش به بار می‌آورد.

دكتر گوآرنری در پاسخ به پرسش دیگری با این مضمون كه آیا كلسترول بالا و فشار خون هنوز هم مورد اتهام هستند، یادآور شد: بله؛ فقط دانستن میزان كلسترول خون برای ما كافی نیست. ما می‌خواهیم چیزهای با اهمیت بیشتری را بشناسیم، مانند این ‌كه چه نوع كلسترولی خوب یا بد است.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا استرس باعث فشار روی قلب شما می‌شود، متذكر شد: پاسخ این است كه استرس نابود كننده‌ شما نیست. باید به مردم كنترل استرس با اندیشه‌ كاهش پایه‌ای استرس را بیاموزیم. این به آن‌ها كمك می‌كند تا بدانند وقتی در موقعیت استرس‌زا قرار می‌گیرند چطور به استرس پاسخ دهند. این‌گونه مردم ابزار جلوگیری از طغیان هورمون‌های استرس را در اختیار خواهند داشت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این كه هورمون‌های درون ریز استرس‌زا چگونه باعث بروز حمله قلبی می‌شوند، تصریح كرد: اولین هورمونی كه رها می‌شود كورتیزول است. كورتیزول به كبد می‌رود و باعث آزاد شدن قندها می‌شود. اگر شما مضطرب شده‌اید، باید با افزایش قند خونتان مبارزه كنید، خصوصاً اگر از بیماری دیابت رنج می‌برید.

وی اضافه كرد: در هنگام استرس، هورمون‌های اپی‌نفرین و نوراپی‌نفرین به درون خون شما ریخته می‌شوند. سرعت قلب شما زیاد می‌شود، فشار خون شما افزایش پیدا می‌كند، سطوح كلسترول بالا می‌رود، رگ‌های خونی منقبض و پلاكت‌های خونتان به هم می‌چسبند. همه این مراحل مجموعه بیماری قلبی است.

همچنین سومین هورمون افزایش‌دهنده استرس aldosterone نامیده می‌شود. Aldosterone به كلیه می‌رود و به این دستگاه در كنترل و نگهداری نمك و آب كمك می‌كند. اگر در حال فرار از یك ببر تیز دندان هستید، مسلما نمی‌خواهید بایستید. اما خوب! اگر آب و نمك را داخل بدنتان نگه دارید طبیعی است كه فشار خون شما بالا می‌رود.

این پژوهشگر مركز قلب سان‌دیگو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این كه ما چه ‌طور می‌توانیم ترشح هورمون‌ها را متوقف كنیم قبل از این ‌كه ما را از پای در بیاورند، گفت: در این‌ جا دو روش كه ما می‌توانیم برای كمك به كنترل پاسخ‌های استرس یاد بگیریم وجود دارد، البته ما نمی‌توانیم هورمون‌های استرس را از بدنمان بیرون كنیم. نفس كشیدن عمیق، نگه‌داشتن آن و به بیرون دادن نفس به بدنتان كمك می‌كند تا شروع به آرام شدن كند. این موهبتی است كه همیشه همراه شماست.

هم‌چنین شما می‌توانید كنترل پاسخ به استرس بازخورد محیطی را یاد بگیرید یا بیاموزید كه چطور در لحظه زندگی كنید. این به مردم یاد می‌دهد كه چگونه از فكرشان برای كنترل عملكرد بدنی‌شان شامل كشش عضلانی و آهنگ قلب استفاده كنند. بازخورد محیطی به شما می‌آموزد كه در لحظه باشید، در مركز بمانید، حاضر باشید و اجازه ندهید ذهنتان بی‌هدف حركت كند. فقط كافی است قبل از شروع كار نفس عمیق بكشید و در مورد چیزهایی كه دوستشان دارید و برایتان ارزشمند هستند فكر كنید. شما با آرامش شروع خواهید كرد. و یك نكته مهم دیگر اینكه تلفن همراه خود را خاموش كرده و پیاده‌روی كنید.

دكتر میمی گوآرنری در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینكه مهمترین كاری كه می توانیم برای حفظ سلامتی قلبمان انجام می‌دهیم چیست، تاكید كرد: به خاطر بیاورید كه شما دوست داشتنی هستید و دوست می‌دارید. وقتی شما دوست بدارید، ترشح هورمون‌هایی كه پایین آورنده فشار خون بوده و سطوح هورمون‌های استرس‌زا مانند كورتیزول را كاهش می‌دهند، تحریك می‌شود. چه كسی می‌تواند دوست داشته باشد؟ به جای جستجو برای دوست داشتن فقط دوست بدارید. به دیگران كمك كنید. وقتی به روشنی صورتشان نگاه می‌كنید احساس لذتی در قلب شما به وجود می‌آید و سپاسگزار موهبتی خواهید بود كه به شما تقدیم می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha