یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9959

یك متخصص گلوكوم، با بیان این كه 4 درصد افراد بالای 40 سال در دنیا به آب سیاه مبتلایند، گفت: همه ساله در دنیا 2 درصد افراد به گلوكوم مبتلا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر رضا زارعی ابیانه در نشست خبری كه به مناسبت روز جهانی گلوكوم برگزار شد، با بیان این كه 60 میلیون نفر در دنیا به افزایش فشار چشم مبتلایند، گفت: تصور می‌شود این تعداد در سال 2010 به 70 میلیون و در سال 2050 به 90 میلیون نفر برسد.

وی، هدف از نام گذاری روز جهانی آب سیاه را شناسایی موارد ناشناخته دانست و افزود: هم اكنون 50 درصد از موارد گلوكوم در دنیا ناشناخته‌اند كه این میزان باید تا سال 2020 به 20 درصد كاهش یابد.

وی، ادامه داد: نتایج مطالعه در 4 كشور اروپایی ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس حاكی از آن است كه هزینه درمان یك فرد مبتلا به افزایش فشار چشمی 300 دلار، مبتلا به آب سیاه 3 هزار دلار و افراد تحت درمان 9 هزار دلار است.

این فوق تخصص گلوكوم، با اشاره به بی‌علامتی گلوكوم یا آب سیاه گفت: گلوكوم با تغییر میدان دید تا مراحل نهایی تاثیری بر وضعیت بینایی فرد نمی‌گذارد از این رو توصیه می‌شود، افراد بالای 40 سال دست كم سالی یكبار جهت معاینات چشمی به متخصص مراجعه كنند.

وی، با بیان این كه خطر ابتلا به آب سیاه در سنین 80 سال به بالا 39 برابر می‌شود، افزود: می‌توان با معاینه و تشخیص به موقع از عوارض بعدی آن جلوگیری كرد.

به گزارش ایسنا، دكتر اسلامی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران هم در این نشست گفت: بر اساس برآوردهای كشور آمریكا، معاینه چشمی 25 درصد از افراد مسن كم است و 16 درصد افراد كمتر از 4 سال یكبار معاینه داشته‌اند و 6 درصد افراد (11 میلیون نفر) اصلا مراجعه‌ای به چشم پزشك نداشته‌اند.

وی، ادامه داد: نتایج این بررسی‌ها نشان داده است كه 7 میلیون نفر از كشور آمریكا در معرض خطر و بی اطلاعی از آن هستند و 75 درصد از جامعه آمریكا با آب سیاه هیچ آشنایی ندارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، با تاكید بر این كه آب سیاه در سیاه‌پوستان شایع‌تر است، گفت: این در حالیست كه بررسی‌ها نشان داده است كه 82 درصد آنان از این موضوع بی‌اطلاع بودند.

وی، میزان بار اقتصادی تحمیل شده به كشور آمریكا را بر اثر آب سیاه 16 میلیارد دلار برشمرد و افزود: هم اكنون گلوكوم دومین علت كوری غیر قابل برگشت و قابل پیگیری در دنیا است.

دكتر اسلامی، در ادامه توضیح داد: گلوكوم از بیماری‌های آسیب رسان چشمی است كه تا مدت‌ها اثر و نشانی از خود به جا نمی‌گذارد.

وی، با بیان این كه با شناسایی به موقع گلوكوم، امكان پیشگیری از بروز عوارض شدیدتر چشمی وجود دارد، افزود: درصد فراوانی از مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند از این رو نخستین سال از روز جهانی گلوكوم به مقوله اطلاع رسانی در این زمینه اختصاص یافته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران، گفت: از زمانی كه برنامه آموزشی در آمریكا طراحی و اجرا شد تاكنون 35 سازمان و نهاد مردمی به مقوله اطلاع رسانی پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، دكتر حیدر امینی، مسئول بخش گلوكوم بیمارستان فارابی هم علت بروز گلوكوم را افزایش فشار داخل چشم عنوان كرد و افزود: عصب بینایی از این افزایش فشار متاثر می‌شود.

وی، با بیان این كه در كشورهای پیشرفته 50 درصد و در كشورهای در حال توسعه 90 درصد مبتلایان از بیماری خود بی اطلاعند، ‌گفت: آب مروارید نخستین و آب سیاه دومین علت نابینایی در دنیاست.

به گزارش ایسنا، دكتر جباروند، رییس بیمارستان فارابی، با بیان این كه اكثر بیماران در مراحل پیشرفته به بیمارستان فارابی مراجعه می‌كنند، ‌افزود: دوربینی و نزدیك بینی شدید، ‌دیابت، سن بالا و سابقه فامیلی از عوامل خطر برای بروز گلوكوم است.

وی، با اشاره به تعرفه پایین عمل گلوكوم در مراكز دولتی گفت: این در شرایطی است كه درمان جراحی گلوكوم از پیچیدگی‌های فراوانی برخوردار است.

دكتر جباروند، تعرفه جراحی گلوكوم را K16 یعنی معادل 50 درصد تعرفه عمل آب مروارید دانست.

به گزارش ایسنا، سید صادق اوالی، قائم مقام اداره كل سلامت شهرداری تهران، نیز سلامت را پدیده اجتماعی عنوان كرد و افزود: از اهداف این اداره جلب همكاری‌های بین بخشی، سازمانها و NGO ها و اطلاع رسانی و شفاف سازی است.

وی، در تعریف سلامت گفت: بر اساس آخرین تعریف ارایه شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، سلامت به معنای رفاه كامل جسمی، روحی، روانی و اجتماعی است و بیش از 50 درصد از عوامل موثر بر سلامت عوامل اجتماعی است.

دكتر اوالی، به وجود 371 محله در شهر تهران و 65 خانه سلامت اشاره كرد و یادآور شد: از تابستان امسال كانون پزشكان داوطلب محله در شهرداری تهران تاسیس شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha