یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9968

می‌گویند شادی را نمی‌توان با پول خرید، اما پژوهشگران می‌گویند به نظر می‌رسد دست کم می‌توان آن را به ارث برد.

به گزارش خبرگزاری رویترز پژوهشگران انگلیسی و استرالیایی در بررسی حدود 1000 زوج دوقلوهای همسان و غیرهمسان ژن‌هایی را یافته‌‌اند که که نیمی‌ از آن صفات شخصیتی را کنترل می‌کنند که باعث شادی افراد می‌شوند و عواملی مانند روابط با دیگران، سلامتی و شغل مسئول بقیه احساس خوشبختی ما است.

تیم بیتس، از دانشگاه ادینبورو که سرپرست این تحقیق بوده است، در این باره گفت: "یافته‌های ما نشان داد که نیمی از تفاوت‌ها از از لحاظ شادی افراد منشا ژنتیکی دارد. این یافته‌ها بسیار غافلگیرکننده بود."

پژوهشگران از داوطلبانی در سنین بین 25 تا 75، رشته‌ای از سوالات را درباره شخصیت‌‌‌شان و اینکه چقدر از زندگی‌شان ناراحت هستند و چقدر از آن راضی هستند، پرسیده بودند.

از آنجایی که دوقلوهای همسان دارای ژن‌های مشابه هستند و دوقلوهای ناهمسان اینگونه نیستند، پژوهشگران توانستند ژن‌های مشترکی را بیایند که به صفات معین شخصیتی منجر می‌شود و فرد را مستعد شادشدن می‌کند.

این پژوهشگران می‌گویند افرادی که اجتماعی، فعال، پایدار و سخت‌‌کوش و باوجدان هستند، گرایش به شادتر بودن دارند.

بیتز گفت: "بررسی نشان داد که دوقلوهای همسان در یک خانواده از لحاظ شخصیت و احساس خوشبختی و شادی بسیار به هم شبیه هستند، اما برعکس دوقلوهای ناهمسان تنها  حدود 50 درصد از این لحاظ شباهت دارند."

به گفته بیتز این یافته‌ها می‌تواند کمک بزرگی به پژوهشگرانی کند که در تلاش هستند بفهمند چرا افراد افسرده می‌شوند و چه چیزی باعث می‌شود افراد متفاوت شاد یا ناشاد شوند.

به گفته بیتز افراد دارای صفات شخصیتی مثبت در واقع ممکن است ذخیره‌ای از شادی داشته باشند در اوقات پراسترس آن را به کار می‌اندازند.

بیتز گفت: "یک پیامد مهم داشتن شخصیتی آرام، قابل‌اتکا و خونگرم این است که منبعی - که ما آن را "ذخیره عاطفی" می‌نامیم- فراهم می‌کند که شادی آینده را باعث می‌شود."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha