رییس انجمن علمی پزشکی خواب ایران، چاقی را عامل مهمی در ایجاد وقفه تنفسی حین خواب دانست واختلالات آناتومیکی چون تنگی حلق، بزرگی قاعده زبان، افزایش بافت مخاطی ناحیه حلق، بزرگی لوزه‌ها و سیگار کشیدن را برخی از عوامل مساعد کننده ابتلا به وقفه تنفسی حین خواب عنوان کرد.

دکتر « محمد فرهادی » متخصص گوش، حلق، بینی و جراحی سر و گردن، در گفت وگو با ایسنا در ادامه گفت: برخی اختلالات فیزیولوژیکی مانند فقدان عملکرد طبیعی عصبی عضلانی در راه هوایی از دیگر عوامل مساعد کننده ابتلا به وقفه تنفسی حین خواب است.

وی گفت: مجموع دو دسته از اختلالات موجب می‌شود که راه هوایی این افراد به محض به خواب رفتن، شل شود و به علت افزایش بافتی نیز که به آن دچار هستند، راه هوایی به تدریج تنگ‌تر و در نهایت کاملاً بسته می‌شود.

دکتر فرهادی ادامه داد: سپس فشار منفی داخل قفسه سینه بالا می‌رود و لذا فرورفتگی بیشتری در بافت‌ها به وجود آمده و سیکل معیوبی ایجاد می‌شود که انسداد بیشتری در راه هوایی ایجاد و در نتیجه اکسیژن خون این افراد پایین و گاز کربنیک خونشان بالا می رود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، ادامه داد: گاز کربنیک خون تا آنجا بالا می‌رود که مرکز تنفس این افراد را تحریک و فرد با یک بیداری شروع به نفس کشیدن كرده و مجددا خرخر می‌کند تا اینکه دوباره یک قطع تنفس بعدی اتفاق بیفتد.

دکتر فرهادی با این نتیجه‌گیری که افراد مذکور، مجموعه‌ای از اختلالات آناتومیکی و یا فیزیولوژیکی دارند، ادامه داد: ابتلا به این اختلال هرگز به یکباره اتفاق نمی‌افتد و قطعاً یک زمان شروع و یک فاز حادی دارد که طی چند هفته خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: چنانچه در این مرحله نیز، تشخیص داده نشود و به معالجه نرسد با گذشت زمان منجر به اختلالات تنفسی مزمن و مستقر می‌شود.

دکتر فرهادی ادامه داد: در این مرحله اختلال وقفه تنفسی حین خواب، عمدتاً به شکل علائم بیرونی مانند علائم عصبی روانی، قلبی عروقی و یا ریوی خود را نشان می‌دهد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha