شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 16047

مهمترین عامل در کم شنوایی های مادرزادی در کودکان ناشی از ازدواجهای فامیلی است.

فرنوش جاراللهی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مهمترین علت ابتلا به کم شنوایی در کودکان عامل مادرزادی است که درصد بسیار بالای کم شنوایی ها را شامل می شود.

وی افزود: عامل دیگر اکتسابی است که از مهمترین آنها ابتلای کودک به بیماریهای ویروسی و عفونتهای گوش است.

جاراللهی بهترین زمان برای درمان کم شنوایی را بدو تولد کودک عنوان کرد و گفت: دوره کودکی دوره یادگیری زبان و گفتار است و شنیدن مناسب یکی از لوازم این کسب مهارتهای زبانی و گفتاری خوب است. پس اگر در دوره مشکلات شنوایی حتی در حد جزئی وجود داشته باشد کودک نمی تواند توانایی خوبی در گفتار و زبان به دست آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اولین نشانه سلامت کودک در بدو تولد گریه طبیعی اوست. بنابراین خانواده ها باید نسبت به واکنشهای کودک خود در برابر صداهای اطراف توجه بیشتری داشته باشند و هر گونه بی توجهی کودک زنگ خطری برای سلامت سیستم شنوایی او خواهد بود.

وی افزود: امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات شنوایی شناسی می توان از بدو تولد مشکلات شنوایی کودکان را تشخیص و به درمان توانبخشی آن پرداخت.

جاراللهی تاکید کرد: باید توجه داشت اگر میزان یادگیری کودک در زیر 3 سالگی را 100 درصد در نظر بگیریم با افزایش سن کودک، توانایی در یادگیری او کاهش می یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: پس بهتر است هرچه زودتر به درمان مشکلات شنوایی کودکان کم شنوا پرداخته شود تا از عوارض عدم یادگیری زبان و گفتار در دوران بزرگسالی کاسته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha