شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2308

تغییر رنگ پوست بر اثر تابش آفتاب موجب پیری زودرس می شود


بسیاری افراد تمایل دارند که تابش نور خورشید رنگ پوست آنان را تغییر دهد ، البته مقدار کم این اشعه باعث ایجاد مشکلات حاد نمی شود اما نفوذ طولانی مدت آن سبب ایجاد آسیبهایی از جمله پیری دائمی پوست می گردد.

کرم ضد آفتاب پوست را در مقابل اثرات کوتاه مدت مثل آفتاب سوختگی محافظت می کند و با جلوگیری از آفتاب سوختگی حاد ، سبب پیشگیری از اثرات طولانی مدت آفتاب مانند سرطان پوستمی شود اما پیری زودرس را چندان به تعویق نمی اندازد.

انواع ضد آفتاب و ضد عرق به صورت ژل، کرم و اسپری و گاهی اوقات مخلوط لوسیون و ترکیبات دافع حشرات است.

متخصصان معتقدند که از ضد آفتاب ها باید به صورت مکرر استفاده شده و از تماس پوست با آفتاب در بین ساعت های 10 تا 16 یعنی ساعاتی که شعاع های نور خورشید قوی تر است ، پیشگیری شود.

حمام با آب گرم برای پوست‌های خشك مضر است


متخصصان هشدار دادند افرادی كه پوست خشك دارند نباید مدت طولانی دوش بگیرند یا حمام كنند.

بر اساس تحقیقات چهار دقیقه ماندن زیر دوش آب گرم می‌تواند كل لایه چربی محافظ پوست را از بین ببرد كه استفاده از صابون، ژل‌ها و محلول‌های شوینده نیز این وضعیت را وخیم‌تر كرده و پوست را شكننده‌تر و تحریك پذیرتر می‌كند.

همچنین توصیه می شود ، هنگام شستشو و استحمام از آب ولرم و ژل‌ها و محلول‌های شوینده ملایم حاوی روغن‌های طبیعی استفاده شود.

بر اساس این گزارش، از آنجاییكه حمام كردن چربی زیادی از پوست می‌گیرد به همین دلیل بعد از دوش گرفتن و حمام كردن باید پوست را با لوسیون محافظت كرد كه بهترین زمان استفاده از آنها بلافاصله بعد از حمام است كه پوست داغ و منافذ آن باز است.

مصرف چربی به سلامت پوست آسیب می‌زند

تغذیه افراد تاثیر مستقیم بر وضعیت پوستی آنان دارد و این موضوع از جوش‌های پوستی تا سرطان پوست را شامل می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد هر ماده غذایی که فرد در طول روز و عمر خود مصرف می کند ممکن است به ماده ای مفید یا مضر در بدن وی تبدیل شود.

محققان معتقدند مصرف مواد چرب مانند انواع روغن های جامد غیرگیاهی، نوشیدن بیش از حد نوشابه های گازدار و شکلات از موادغذایی به شمار می روند که احتمال ابتلای فرد را به سرطان پوست بیشتر می کنند.

شستن پوست جوش را بهتر می‌كند

جوش صورت عبارت از بیماری جلدی است كه در آن پیاز مو، غدد مولد عرق و نیز غدد سباسه پوستی با میكروب‌ها عفونی می‌شوند.

این عارضه بیشتر در پوست چهره، پشت و سینه‌ها دیده می‌شود زمان ابتلا به این بیماری معمولا بین سنین بلوغ تا 30 سالگی است ضایعه اصلی در ابتدا دارای نوكی سیاه است كه بعدا به پاپول صورتی رنگ، جوش چرك دار و بالاخره به پوستول (آبرانك) تبدیل می‌شود.

بهترین درمان این عارضه شستن دقیق و زیاد پوست و نیز به كار بردن داروهای ضد عفونی كننده پوستی است.

تاثیر غذاهای كم چرب در كاهش میزان حاملگی‌ در زنان

مصرف غذاهای كم چرب در كاهش میزان حاملگی موثر است.

تحقیقات دانشمندان دانشگاه بوستون بر روی هجده هزار زن نشان می دهد مصرف غذاهای كم چرب نظیر ماست و شیر كم چرب سبب كاهش میزان حاملگی در زنان می شود.

این در حالیست كه مصرف غذاهای پرچرب نظیر ماست و شیر پرچرب باعث افزایش میزان حاملگی در زنان می شود.


اختلالات رفتاری از عوارض خوردن غذای سرد است

كارشناسان تغذیه دانشگاه ملبورن استرالیا در پژوهشی اعلام كردند كه با خوردن غذاهای سرد اختلالات رفتاری از قبیل فتنه‌جویی و بیماری‌های شكمی در كودكان ایجاد می‌شود.

این بیماری‌ها ناشی از نوعی باكتری است كه سریعا در دمای زیر صفردرجه رشد می‌كند. این باكتری عامل نیمی از مجموعه بیماری‌هایی موسوم به كرون است.

هم‌اكنون در جهان تعدادی از كودكان كه عمدتا دو سال به بالا هستند به یكی از این بیماریها دچارند.

از نشانه‌های این بیماری درمان‌ناپذیر، می‌توان به اسهال، كاهش رشد و خستگی دایم اشاره كرد.


پیتزا می‌تواند غذای سالمی باشد

دوستداران غذاهای حاضری (junk foods) می‌توانند خوشحال باشند- دانشمندان می‌گویند پیتزا هم می‌تواند غذای سالمی باشد، به شرطی که به روش مناسبی پخته شود.

به گزارش سلامت نیوز شیمی‌دانان این هفته در اجلاس متخصصان قلب آمریکا اعلام کردند با پختن طولانی‌تر و در درجه حرارت بالاتر خمیر پیتزا می‌توان آن را به یک انتخاب غذایی سالمتر بدل کرد.

این پژوهش که بوسیله شیمی‌دانان دانشگاه مریلند انجام شده است، نشان داد که پختن خمیر پیتزای گندم کامل برای مدت طولانی‌تر و در درجه حرارت بالاتر میزان آنتی‌اکسیدان‌ها- موادی که تصور می‌شود خطر سرطان و بیماری قلبی را کاهش دهند- را تا 82 درصد در آن بالا می‌برد.

بنابراین به گفته جفری مور دانشجوی دوره دکترا که این تحقیق را انجام داده است، پیتزاهای کلفت با رویه ضخیم که برای مدت طولانی‌تری پخته‌‌شده‌اند: " نسبت به سایر انواع پیتزا بالقوه میزان‌های بالاتر ازمواد انتی‌اکسیدان را به بدن می‌رسانند."

مورگفت از این لحاظ پیتزا برای آزمایش‌ها انتخاب کرد که رایج‌ترین غذای بر اساس غلات در آمریکا محسوب می‌شود و افزود پژوهش شیمیایی بر غذاهای شایع می‌تواند تاثیر بزرگی سلامتی عمومی داشته می‌شود.

البته او گفت فرآیند دقیقی که باعث افزایش در میزان آنتی‌اکسیدان در این روش پخت پیتزا می‌شود، روشن نیست.

مور همچنین دریافت که دادن زمان بیشتر به فرایند تخمیر پیش از پختن خمیر پیتزا میزان آنتی‌اکسیدان‌ها را در آنها افزایش می‌دهد.

او این پدیده را به افزایش واکنش‌های شیمیایی ناشی از مخمر‌ها نسبت ‌می‌دهد که زمان بیشتری برای آزادکردن مواد آنتی‌اکسیدان در خمیر پیدا می‌کنند.


 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha