شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2317

 استفاده از كیسه‌های پلاستیكی ممنوع شد
شهر سانفرانسیسكو اولین شهر آمریكا است كه قرار است به منظور حفظ محیط زیست عرضه كیسه‌های پلاستیكی در آنجا ممنوع شود.

قانونگذاران این شهرلایحه‌ای را به تصویب رساندند كه براساس آن عرضه كیسه‌های پلاستیكی مخصوص خرید در فروشگاههای بزرگ ممنوع می‌شود. این شهر ‪ ۸۰۰‬هزار نفر جمعیت دارد.

چنانچه این لایحه به تصویب شهردار برسد، فروشگاههای بزرگ شش ماه و داروخانه‌ها یك سال فرصت دارند تا كیسه‌های سالم برای محیط زیست را كه از كاغذ بازیافتی یا نشاسته ذرت تهیه شده‌اند را جایگزین كیسه‌های پلاستیكی كنند.

مصرف کم گوشت به حفاظت محیط زیست كمك می كند

محققان معتقدند: افراد حتی هنگام غذا پختن نیز باافزایش تولید گاز دی‌اكسید كربن مقابله می كنند.

به گزارش سلامت نیوزبه گفته محققان ماینتس المان افراد با كمتر مصرف كردن گوشت و مصرف بیشتر سبزی ها و میوه نه تنها به محیط زیست كمك می کنند بلكه مواد سالم و مغذی بیشتری را به بدن خود وارد می كنند.

همچنین به گفته محققان غذاهای گوشتی انرژی بیشتری برای پختن مصرف می كنند و مدت زمان بیشتری باید پخته شوند كه این امر باعث تولید شدن گاز دی اكسیدكربن می‌شود.

بر اساس این گزارش، با كاهش دادن گوشت دربرنامه غذایی می توان میزان تولید گاز دی اكسیدكربن درسطح جهان را كاهش داد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، پخت هر یك كیلو گوشت 5/6 كیلوگرم دی اكسید كربن آزاد می كند.

این در حالی است كه به ازای هر كیلو سبزی تنها 150گرم دی اكسید كربن هنگام پخت تولید می شود.


سرعت زیاد خودرو میزان مصرف سوخت را تا 50 درصد افزایش می دهد

سرعت زیاد و ترمزهای ناگهانی میزان مصرف سوخت را تا 50 درصد افزایش می دهد و این به معنی هدر رفتن سوخت و افزایش آلودگی هوا است.

برای رسیدن به مقصد ، مسیرهای کوتاه و کم ترافیک را انتخاب کنید و در هنگام رانندگی با سرعت مطمئن و یکنواخت حرکت کنید. از شتاب زیاد در شروع حرکت خودداری کنید چون در آغاز حرکت مصرف بنزین نسبت به دیگر مواقع بیشتر است.

حتی الامکان در هنگام حرکت به جای پایین کشیدن شیشه ها از دریچه تهویه خودرو استفاده کیند. موتور خودروی خود را همواره تنظیم کنید . این آسان ترین راه برای به حداقل رساندن مصرف سوخت موتور است.

خودرویی که موتور آن خوب تنظیم شده باشد 90 درصد کمتر بنزین مصرف خواهد کرد و این به معنای انتشار کمتر مواد آلاینده به میزان 9 درصد است. با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی از ایجاد راهبندان و تصادفات احتمالی پیشگیری کنید.

خودروی خود را بدون دلیل روشن نگذارید ، روشن کردن مجدد موتور از روشن نگه داشتن آن حتی برای مدت کوتاه بنزین کمتری مصرف می کند.


فائو از نابودی جنگل های جهان ابراز نگرانی کرد

سازمان فائو اعلام کرد ظرف 15 سال گذشته در سطح جهان وسعتی معادل سه برابر آلمان از جنگل های چهان نابود شده است.

به گزارش سلامت نیوز براساس گزارش سازمان خواروبار جهانی فائو، نابودی 120 میلیون هکتار از جنگل ها بین سال های 1990 تا 2005 معادل سه درصد از کل مساحت جنگل های جهان بوده است. بالارفتن درجه حرارت کره زمین نیز مزید برعلت های دیگر نابوده کننده جنگل ها شده است.

براین اساس ، افزایش گسترش آتش سوزی ها و بیماری ها، سلامت جنگل ها را به خطر انداخته است فائو بیش از همه از نابودی جنگل ها در آفریقا، آمریکایی لاتین و منطقه کارائیب شکایت دارد.

به گفته سازمان در حالیکه سطح جنگل ها در اروپا افزایش یافته است ، جنگل های استوایی آفریقا و آمریکای لاتین در وضعیت بحرانی قرار دارند.

براساس گزارش فائو در سطح جهان چهار میلیارد هکتار جنگل وجود دارد که 30 درصد از مساحت کل کره زمین را تشکیل می دهد و از سال 1990 تاکنون بطور متوسط سالانه 2/0 درصد از مساحت جنگل ها نابود شده است.

اقدامات زیست محیطی شرکت پلی اکریل ایران

شرکت پلی اکریل ایران ضمن دستیابی به سطح مطلوب کیفیت در عملکردها و محصولات،سرمایه گذاری در خصوص حفاظت محیط زیست را بعنوان یکی از اولویت های خود مد نظر قرار داده و اقدامات ذیل را به انجام رسانده است.

1-قطع جریان پساب تصفیه شده در کارخانه پلی اکریل به رودخانه زاینده رود با جریان 120تا140متر مکعب در ساعت و استفاده از پساب تصفیه شده در آبیاری فضای سبز و توسعه فضای سبز از 25 هکتار به 105 هکتار.

2-اجرای پروژه کنترل آلودگی هوای اکریلیک 1 که شامل جمع اوری بخارات اکریلیو نیتریل(AN) وجذب و بازیابی آنها،ساخت و نصب کانالهای هوا جهت جمع آوری و ساخت و نصب سه برج جهت جذب بخارات در قسمتهای مختلف می باشد.

3-اجرای پروژه بهسازی کارخانه اکریلیک 1 شامل بخارات حلال دی متیل فرم آمیدو بازیابی آن و کاهش مصرف بخار،برق،آب مقطر،با اجرای این پروژه سالیانهاز ورود 800 تن DMFبه آب و هوا جلوگیری می گردد، تجهیزات عمده این پروژه شامل چهار ستون برج جذب یک برج تقطیر در خلاء و یک برج بازیابی آب می باشد.

4-با اصلاح فرآیند کارخانه اکریلیک2مصرف حلال DMFاز 65کیلوگرم به ازاء هر تن تولید به 30 کیلوگرم کاهش یافته است.

5-ساخت و بهره برداری از یک پایلوت تصفیه پساب در راستای طرح های مطالعاتی و بهینه نمودن سیستم تصیفه پساب.

6-عدم ارسال ضایعات فیلم ترودراکریلیک2به سیستم پساب که این اقدام کمک موثری به کاهش CODداشته است.

7-برگشت آب مصرفی در دمنده های تصیفه پساب به برجهای خنک کننده نیروگاه و تغییر آب جبرانی آن از آب خام و آب آشامیدنی که منجر به کاهش مصرف آب به میزان 120هزار متر مکعب در سال گردید.

8-جدا سازی قسمتی از پساب احیاء ستونهای سختی گیر نیروگاه به منظور کاهش غلظت نمک در پساب خروجی و مطلوب کردن آن برای آبیاری فضای سبز.

همچنین مرکز بهداشت کار و طب صنعتی این شرکت با انجام معاینات استخدامی و معاینات دوره ای، ارائه خدمات اورژانس 24 ساعته به کارکنان، انجام معاینات بالینی آزمایشات پاراکلینیکی، شناخت و ارزیابی و کنترل عوامل زیان آور و نا مساعد محیط کار، پایش محیط، تطبیق کار با نیروی کار از نظر توانائی های جسمی و ذهنی، تدارک وسایل حفاظت فردی مختل و نظارت بر توزیع آن وانجام پژوهش و مطالعات علمی در زمینه طب و بهداشت کار، توانسته است گامهای مهمی را در جهت پیشگیری و سلامت محیط کار بردارد.

شركت پلی اكریل ایران که در سال 1353 تاسیس شد بزرگترین تولید كننده نخ و الیاف پلی استر و تنها كارخانه تولید الیاف اكریلیك در ایران است كه با تامین قسمتی از مواد اولیه قریب به 400 واحد بزرگ و كوچك صنعت نساجی در كشور به لحاظ تامین یكی از نیازهای اساسی جامع و نقش آن در فرآیند اشتغال از اهمیت خاصی در میان بخش های اقتصادی برخوردار می باشد.

طبق برآوردهای موجود نیاز كشور به نخ و الیاف مصنوعی بالغ بر 290 هزار تن در سال می باشد كه این شركت با توان تولید 129500 تن در سال حدود 45% از نیاز داخلی را تامین می نماید.

این شرکت که حفظ و ارتقاء‌كیفیت همواره بعنوان یك اصل برایش مطرح بوده، در سال 1376 موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت كیفیت (ایزو 9002) شده و طرح جامع كیفیت را در قالب یك سیستم یكپارچهIMSشامل سه استاندارد ISO 9001 (ver 2000) 14001(ver 1996) OHSAS(ver 1999) كه مرتبط با مدیریت كیفیت ، حفاظت محیط زیست بهداشت و ایمنی شغلی است را در سال 1381 اجراء‌نموده و موفق به اخذ گواهیهای مربوطه گردید.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha