اگر نوزادتان را دوست دارید، مراقبت کانگرویی را فراموش نکنید
سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه «تماس مادر با نوزاد از بدو، تحریك یك غریزه اولیه، حفظ تعادل حرارت بدن، عشق، امنیت و غذا را برای نوزاد به ارمغان می‌آورد» اظهار داشت:« مهمترین فایده مراقبت کانگرویی نوزاد این است که ترشح شیر ، پستان گرفتن و رابطه عاطفی بهتر شده و تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی با احتمال موفقیت بیشتری امکان پذیر می‌شود.»

دکتر مهتا فاطمه بصیر در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز درباره مراقبت کانگرویی نوزاد گفت:«‌ مراقبت کانگرویی یا مراقبت مادرانه آغوشی یعنی تماس مداوم پوست با پوست مادر و نوزاد تازه متولد شده، این نوع مراقبت اثرات قابل توجهی برای مادر و نوزاد سالم رسیده  دارد، تغذیه با شیر مادر برای نوزاد از ساعت اول عمر ضرروریست. برای نوزاد نارس اهمیت این امر دو چندان می شود.»

این متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان تصریح کرد:« تماس مادر با نوزاد از بدو، تحریك یك غریزه اولیه، حفظ تعادل حرارت بدن، عشق، امنیت و غذا را برای نوزاد به ارمغان می‌آورد. در تحقیقی نوزادان سالم به دو گروه تقسیم شده بودند: یک گروه مستقیما در آغوش مادر و در تماس مستقیم پوستی با مادر بودند و گروه دیگر سریعا داخل انکوباتور گذاشته می شدند. طی تمام مدت مطالعه، نوزادان گروه اول گرم تر، آرام تر بودند و تنفس و ضربان قلب آنها سریع تر تثبیت شد.»
 
وی افزود:« میزان استرس در نوزادان گروه اول به مراتب کمتر بود و کمتر گریه و بی‌قراری می‌کردند. همچنین دمای آغوش مادر تا حد یک درجه به نیاز نوزاد تطبیق می‌یابد به این معنا که اگر بدن نوزاد سردتر شود، دمای آغوش مادر افزایش می‌یابد و اگر بدن نوزاد زیاده از حد گرم شود دمای پوست قفسه سینه مادر پائین می‌آید.»

دکتر بصیر درباره فواید دیگر به آغوش کشیدن کانگرویی نوزاد گفت:‌«مهمترین فایده مراقبت کانگرویی نوزاد این است که  نوزادی که در آغوش مادر در تماس پوست با پوست قرار داده شده به تغذیه با شیر مادر ترغیب می‌شود و وقتی این تماس از ساعت اول عمر آغاز شده و تداوم می‌یابد، ترشح شیر ، پستان گرفتن و رابطه عاطفی بهتر شده و تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماهگی با احتمال موفقیت بیشتری امکان پذیر می‌شود.»

این متخصص کودکان و فوق تخصص نوزادان درباره فواید این نوع آغوش گرفتن برای نوزادان نارس گفت:«‌ تمام این یافته‌ها برای نوزاد نارس نیز صادق است: روش "مراقبت مادرانه آغوشی" برای نوزادان نارس ولی سالم یعنی جایگزین کردن مراقبت بیمارستانی در انکوباتور با آغوش مادر. نوزاد نارس در این صورت تا رسیدن موعد تولد پیش بینی شده بطور مداوم در تماس پوست با پوست و درآغوش مادر نگه‌داری می شود. مراقبت مادرانه آغوشی نوزاد نارس یعنی: تماس پوست با پوست مداوم، تغذیه با شیر مادر ، ترخیص در وضعیت کانگرویی و پیگیری سرپایی دقیق تا رسیده شدن نوزاد. این نوع مراقبت نتایج شگفت انگیزی نشان داده است.»

وی گفت:‌« این نوع مراقبت برای والدین هم دارای فوایدی است، گاهی دلبستگی به نوزاد از دوره بارداری آغاز می‌شود و بعد از چند ماه انتظار با مشاهده و اولین تماس مستقیم با نوزاد، قوی‌تر می‌شود.این دلبستگی ممكن است در بدو تولد و با دیدن نوزاد تجلی یابد یا به مرور زمان و بعد از آشنایی بیشتر با نوزاد ایجاد شود. در مجموع هر چه دلبستگی والدین به نوزاد زودتر و قوی‌تر ایجاد شود، مراقبت از نوزاد برای مادر دلپذیرتر و بهتر می‌شود.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود:« یكی از مهم‌ترین عوامل در ایجاد دلبستگی میان مادر و نوزاد، مشاهده و لمس نوزاد و شناخت واكنش‌های نوزاد است. تحقیقات انجام شده در زمینه دلبستگی مادر به نوزادش نشان داده است  كه جدایی هر نوزاد از مادرش در زمان تولد، باعث تغییر رفتار و مراقبت‌های مادرانه می‌شود. این تغییر رفتار ممکن است به سختی برگشت پذیر باشد.»

دکتر بصیر  با اشاره به اینکه در گذشته معمولا نوزاد به محض تولد از مادر جدا و در ساعات مقرر برای تغذیه نزد مادر آورده می‌شد، تصریح کرد:«در مقابل این روش، روش دیگری مورد مطالعه قرار گرفت كه در آن نوزاد سالم به محض تولد بدون وقفه و به مدت یك ساعت، در "تماس پوست با پوست" با مادرش قرار می‌گرفت. تحقیقات نشان دهنده این بود كه یك ماه بعد و یك سال بعد از تولد نوزاد، مادرانی كه سابقه تماس زودهنگام پوست با پوست با نوزاد خود داشتند، خرسندتر بودند و رفتار مادرانه بیشتری را نشان می‌دادند.»

این فوق تخصص نوزادان یادآور شد:«محققین معتقدند که لازمه تکامل  مغز نوزاد، تماس پوستی با مادر، در آغوش مادر قرار گرفتن و تماس چشم در چشم با مادر است و این نوع تماس از نظر عملکرد فیزیولوژیک بدن ، از نظر ذهنی ، شناختی و عاطفی برای نوزاد سودمند است. تماس پوست با پوست مادر و نوزاد از بدو تولد نقش مهمی در برقراری و تداوم شیردهی حتی شش ماه بعد از تولد دارد.»

دکتر بصیر خاطر نشان کرد:«‌ پیام کلیدی این است: هرگز مادر را از نوزادش جدا نکنید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha