یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 38386
سلامت نیوز : کوتاهی قد در کودکان همواره مورد نگرانی اولیای آنها بوده وسبب می شود تا پیگیری ومراقبتهای بیشتری را برای پی بردن به علت ودرمان آن انجام دهند.

منظور از کوتاهی قد آن است که در یک کودک، اندازه قد در شرایط یکسان از نظر جنس، سن و نژاد، از سایر کودکان کوتاهتر باشد. در برخی موارد نیز کندی رشد در جوار کوتاهی قد به طور اشتراکی وجود دارد. بلندی بیش از اندازه قد نیز نگران کننده است. 

علل کاهش رشد کودکان وکوتاهی قد

کاهش میزان مصرف تغذیه مادر باردار ومشکلات روانی واجتماعی مادر در تغذیه وپرورش کودک، روماتیسم مفصلی، بی اشتهایی، مشکلات روانی واجتماعی کودک، ژنتیک ، بیماریهای مادرزادی ، اختلال در عمل هورمونهایی چون هورمون رشد( GH)، فوق کلیه ، پرولاکتین، LH، FSH وهورمونهای تیروئید ( غدۀ هیپوفیز در مغز به عنوان مهمترین علت هورمونی در ایجاد کوتاهی قد دخالت دارد ودر صورتی که این غده در تولید هورمون رشد ، سستی نشان دهد پس کوتاهی قد رخ می دهد).

علل بلندی قد
ژنتیک ( سرشتی )، اختلالات ژنتیکی مادرزادی ( سندرم مارفان وسندرم کلاین فیلتر )،ازدیاد تولید هورمون رشد از غدۀ هیپوفیز مغز ( GH) که به ژیگانتیسم شهرت دارد، اختلالات تیروئیدی.

پیشگیری ودرمان
برای اینکه کودکان به اختلالات قد ورشد دچار نشوند باید آزمایشات طبی ومعاینات وارزیابی رشد و وزن کودک را به صورت منظم انجام داد. باید شرایطی ایجاد شود که مشکلات روحی وروانی کودک و مادر به حداقل برسد ودر صورتی که از تغذیه مناسب برخوردار نیستند برنامه غذایی مناسب برایشان تهیه شود. نباید فراموش کرد که استفاده از لبنیات، حبوبات ، میوه وبه ویژه سبزیجات که تهیه آن مستلزم هزینه زیادی نیست، بسیار ضروری است.

در طی دوران حاملگی نباید از داروهای ممنوعه استفاده شود. مشاوره ازدواج به ویژه ازدواج فامیلی را بسیار جدی بگیرید. در ماههای اول تولد وتا 2 سالگی باید در مورد رشد کودک ، وزن وقد او حساسیت بیشتر نشان داد واو را با همسن وسالهایش مقایسه کرد. در صورت مشکوک بودن از نظر قد وسن ونژاد نسبت به سایر کودکان ، باید به پزشک مراجعه کرد تا به درمان کودک بپردازد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha