اگر شما هم از سردردهای مكرر شكایت دارید بهتر است بدانید كه عده زیادی از مردم با این مشكل مواجه هستند و همواره به دنبال راهكاری برای درمان این سردردهای مزاحم و آزار دهنده می گردند.

سلامت نیوز :اگر شما هم از سردردهای مكرر شكایت دارید بهتر است بدانید كه عده زیادی از مردم با این مشكل مواجه هستند و همواره به دنبال راهكاری برای درمان این سردردهای مزاحم و آزار دهنده می گردند.

اگر عواملی چون سینوزیت، استرس و تنش های روانی را كنار بگذاریم، فقط تعداد اندكی از مردم از این مطلب آگاه هستند كه یك رژیم غذایی معمولی هم می تواند عاملی برای بروز سردردهای تكراری باشد.

به گزارش سایت اینترنتی كامن سنس، در این مطلب به عوامل پنهانی و غیرمرضی كه در ایجاد این قبیل سردردهای آزاردهنده نقش دارند، اشاره شده كه به قرار زیر است:

رژیم گرفتن: متخصصان تغذیه و سلامت می گویند رژیم گرفتن یكی از فاكتورهای تاثیرگذار در بروز سردرد است. تغییر ناگهانی در رژیم غذایی و كاهش ناگهانی میزان كالری مصرفی در طول روز نقش مهمی در ایجاد سردرد دارد. متخصصان می گویند بویژه اگر برای رژیم گرفتن مقدار كربوهیدرات كم شود یا به طور كامل حذف شود، احتمال سردرد تشدید می شود چون مغز فقط می تواند از كربوهیدراتها بعنوان سوخت استفاده كند. هم چنین افت قند خون و كاهش مصرف آب از عوامل ایجاد سردرد هستند.

اسید آمینه تیرامین: این اسید آمینه با كاهش سطح سروتونین در مغز و اثرگذاری روی عروق خونی موجب سردرد می شود. متداول ترین خوردنی های حاوی تیرامین شامل پنیر، شكلات، مشروبات الكلی و انواع خاصی از گوشت های فراوری شده هستند.

مشروبات الكلی: این نوشیدنی ها همانطور كه گفته شد به دلیل داشتن تیرامین در بروز سردرد بویژه سردردهای میگرنی موثر هستند.

شكلات: شكلات نیز حاوی مقادیر زیادی تیرامین است و موجب بروز میگرون می شود اما البته مقدار مصرف آن نیز بسیار مهم است. برای مثال مبتلایان به میگرن كه شكلات زیاد مصرف می كنند به خاطر چربی زیاد موجود در شكلات، بیشتر دچار سردردهای مكرر می شوند.

قهوه: متخصصان تغذیه می گویند قهوه اندكی اعتیادآور است و پس از مدت طولانی مصرف، حذف ناگهانی آن موجب سردرد می شود. اما در افراد مختلف تاثیر آن متفاوت است مثلا در افراد حساس به كافئین می تواند موجب سردردهای میگرنی شود اما در برخی دیگر می تواند میگرن را از بین ببرد و عروق خونی در مغز را آرام كند.

قند: قند طبیعی یك فاكتور مهم است چون تمام موجودات زنده و انسان انرژی شیمیایی را به شكل قند در بدن خود ذخیره می كنند. اما قند طبیعی به قندها و شیرین كننده های مصنوعی ارجحیت دارد. علاوه بر بسیاری از مشكلاتی كه قندهای مصنوعی برای سلامت بدن ایجاد می كنند، برخی افراد نسبت به این قندها حساس هستند و به دلیل عدم تحمل بدن شان، دچار سردرد می شوند.

بنابراین اگر دچار سردردهای مكرر می شوید و دلیل مرضی برای آن پیدا نمی كنید، علت آن را در رژیم غذایی خود جستجو كنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب مشورت با پزشك می تواند بسیار موثرتر باشد.

منبع :پورتال خبری البرز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha