سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هشدار داد: حدود40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 65 ساله كشور اضافه وزن داشته و چاق هستند. به این ترتیب نیمی از جمعیت كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

نیمی از جمعیت كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند
سلامت نیوز: سرپرست دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت هشدار داد: حدود40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 65 ساله كشور اضافه وزن داشته و چاق هستند. به این ترتیب نیمی از جمعیت كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. 

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، دکتر زهرا عبدالهی در نشست خبری هفته بسیج آموزش تغذیه صحیح گفت:عادات تغذیه ای غلط منجر به افزایش بیماری های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها شده است و براساس بررسی‌های انجام شده مصرف برخی مواد غذایی از جمله مواد شیرین، چرب و نمك در جامعه بیش از حد توصیه شده است.

مصرف نمك باید كمتر از پنج گرم در روز باشد این در حالیست كه مصرف نمك در جامعه ایرانی دو برابر نرم معمول است و مطالعات نشان داده است كاهش مصرف نمك می‌تواند به میزان 18 تا 24 درصد خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی را كاهش داد.

وی ادامه داد:بر اساس راهنمای غذای ایرانی تدوین شده بایستی افراد روزانه از 5 گروه غذایی اصلی شامل نان، غلات، میوه ها، سبزی ها و لبنیات به مقدار معین مصرف کنند و در مقابل میزان مصرف چربی و نمک و قند را کاهش دهند که به استناد شواهد موجود این روند دقیقا برعکس است یعنی تنها 12 درصد از مردان و 14 درصد از زنان در گروه سنی 15 تا 65 ساله کشور به میزان کافی سبزی و میوه را مصرف می کنند در حالی که سبزی ها جزء مواد غذایی اصلی در برنامه روزانه محسوب می شود و برای تامین ویتامین و املاح و ریزمغذی ها به لحاظ فیبر و آنتی اکسیدان ها که نقش پیشگیری کننده از بروز اضافه وزن و چاقی و دیابت و سرطان ها دارند، لازم است روزانه به مقدار مناسب مصرف شود.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار نسبت به وضعیت نامطلوب مصرف شیر و لبنیات در کشور تاکید کرد:«توصیه می شود افراد روزانه حداقل 2 واحد شیر در برنامه غذایی خود داشته باشند و این میزان مصرف در میان زنان باردار و جوانان در سن بلوغ حدود 3 تا 4 واحد است و مصرف کم شیر و کمبود کلسیم منجر به بروز پوکی استخوان در افراد می شود و مصرف مناسب آن در کنترل بیماری های قلبی و عروقی نقش بسزایی دارد به همین دلیل وزارت سعی داریم مردم را به اصلاح الگوی تغذیه ای تشویق کنیم.

وی خاطرنشان کرد:حدود40 درصد مردان و 52 درصد زنان 15 تا 65 ساله كشور اضافه وزن داشته و چاق هستند. به این ترتیب نیمی از جمعیت كشور دچار اضافه وزن و چاقی هستند. 59 درصد زنان و 36 درصد مردان 45 تا 65 ساله كشور دارای فشار خون بالا هستند كه قطعا یكی از دلایل مهم آن مصرف نمك است. همچنین 40 درصد زنان ۳۳ درصد از مردان بالای ۴۵ تا ۶۵ ساله به بیماری قند مبتلا هستند که به صورت هشداردهنده عوامل خطرزای افزایش بیماری های غیرواگیر بوده و نشان می دهد به دلیل تغییرات صورت گرفته در الگوی مصرف مواد غذایی لازم است آموزش و اطلاع رسانی‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد.

وی با تاكید بر لزوم حمایت از صنایع غذایی برای تولید غذاهای سالم ادامه داد: به عنوان مثال لازم است از تولید لبنیات كم چرب حمایت شود چرا كه قیمت لبنیات كم چرب از پرچرب بیشتر است.

عبدالهی با ابراز نارضایتی از چگونگی توزیع سبزی‌ها در میادین تره بار گفت: سبزی مستقیما از مزرعه وارد بازار می‌شود و این سبزی‌ها به كود و حتی تخم انگل‌ها آلوده هستند. وضعیت از این نظر اسفناك است. اگر قرار است مصرف سبزی را ترویج كنیم باید امكان دسترسی مردم به سبزی سالم و با قیمت مناسب فراهم شود.

لازم به ذکر است هفته بسیج آموزش تغذیه صحیح از 10 تا 16 دی ماه برگزار می‌شود و10 دی ماه به عنوان تاثیر اضافه وزن و چاقی بر سلامت، 11 دی ماه به عنوان نقش رسانه‌های جمعی در فرهنگ سازی و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی،12 دی ماه به عنوان تاثیر فعالیت بدنی در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی،13 دی ماه به عنوان مصرف بی رویه غذاهای آماده و فست فودها و تاثیر آن بر روند اضافه وزن و چاقی،14 دی ماه به عنوان پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در دانش آموزان،15 دی ماه به عنوان مادران چاق، كودكان چاق، جامعه چاق و16 دی ماه به عنوان نقش بخش‌های مختلف توسعه در پیشگیری از اضافه وزن و چاقی نام گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha