شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 39267
سلامت نیوز: عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست با بیان این كه تماس مداوم با كرم‌های آرایشی و یا بدلیجات موجب تشدید اگزمای تماسی خواهد شد، گفت: هرگونه تماس با مواد شیمیایی ممكن است ایجاد حساسیت كند، تماس با فلزات نیكلی نیز همین‌گونه‌اند با تشخیص صحیح و رفع این عوامل شاهد بهبودی اگزما خواهیم بود.

دكتر حبیب انصارین در گفت وگو با ایسنا، در تعریف اگزما اظهار كرد: اگزما یك اصطلاح كلی است كه تحت عنوان التهاب پوست شناخته می‌شود و مشخصات ویژه آسیب‌شناسی و بافت‌شناسی دارد.

وی با اشاره به این كه اگزما به دو دسته اگزمای سرشتی و اگزمای تماسی تقسیم می‌شود، گفت: در اگزمای سرشتی افراد دارای زمینه آلرژیك هستند.

این متخصص پوست و مو ضمن بیان این كه اگزمای سرشتی تحت تاثیر عواملی ایجاد می‌شود، اظهار كرد: امكان شروع اگزمای سرشتی از 2 ماهگی وجود دارد و می‌تواند تا سن50 ـ 40 سالگی ادامه یابد.

وی اضافه كرد: اگزما می‌تواند به تنهایی بر روی پوست نمود یابد و یا این كه با حساسیت فصلی و آسم همراه شود.

به گفته انصارین امكان تبدیل اگزما و آسم به یكدیگر وجود دارد. به این معنا كه ممكن است فرد مبتلا به آسم دچار اگزما شود و یا شخصی كه گرفتار آسم و حساسیت‌های آلرژیك است، اگزما را نیز تجربه كند.

عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان پوست ادامه داد: اگزما صورت، قسمت‌های پشت ساق پا و مانند آن را درگیر می‌كند. بدن این افراد از لحاظ ایمنی به گونه‌ای است كه برخی عوامل داخلی و یا خارجی اگزما را شدت می‌بخشند اما در نهایت علامت‌های اگزما با افزایش سن محدود می‌شود. البته ممكن است این التهاب پوستی در پشت دستها ادامه پیدا كند.

وی درباره تظاهرات بالینی مبتلایان به اگزما توضیح داد: پوست این افراد خشك شده و زمینه برای ایجاد حساسیت در مقابل عوامل عصبی، مصرف برخی غذاها، عوامل محیطی، تعریق زیاد و برخی داروها را فراهم می‌كند و یا ممكن است در طولانی ‌مدت تبدیل به آسم یا آلرژی شود.

این متخصص پوست و مو درباره اگزمای تماسی نیز اظهار كرد: اگزمای تماسی به دنبال تماس با مواد شوینده و مانند آن در دست‌ها و بویژه در زنان خانه‌دار ایجاد و معمولا با قطع و كنترل تماس با مواد آسیب رسان، درمان شده و بهبودی می‌یابد.

انصارین در پاسخ به این پرسش كه آیا تماس مداوم با كرم‌های آرایشی و یا بدلیجات موجب تشدید اگزمای تماسی خواهد شد، گفت: هرگونه تماس با مواد شیمیایی ممكن است ایجاد حساسیت كند حتی آب نیز به تنهایی می‌تواند موجب ایجاد حساسیت شود، تماس با فلزات نیكلی نیز همین‌گونه‌اند، البته با تشخیص صحیح و رفع این عوامل شاهد بهبودی اگزما خواهیم بود.

وی در پایان توصیه كرد: افراد مبتلا به اگزما از برخورد با مواد شوینده پرهیز و حتی المقدور از كرم‌های مرطوب كننده و چرب كننده استفاده كنند. سعی كنند لباس پشمی نپوشند و محیط اطراف خود را آرام و به دور از تنش و استرس نگه دارند. افراد مبتلا به اگزمای تماسی نیز حتما با انجام آزمایشات، علت حساسیت را كشف و آن را كنترل نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha