یك متخصص تغذیه نسبت به مصرف مواد غذایی آماده، كنسروی و مانده هشدار داد و گفت: این مواد غذایی حاوی سم آفلاتوکسین هستند كه منجر به مسمومیت كبد و در نهایت ایجاد سرطان کبد می‌شوند.

سلامت نیوز: یك متخصص تغذیه نسبت به مصرف مواد غذایی آماده، كنسروی و مانده هشدار داد و گفت: این مواد غذایی حاوی سم آفلاتوکسین هستند كه منجر به مسمومیت كبد و در نهایت ایجاد سرطان کبد می‌شوند.

دکتر خدیجه رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه آفلاتوکسین، یك نوع سم موجود در غذاهای آماده است که منجر به ایجاد سرطان در افراد می‌شود، گفت: این ماده در حرارت پاستوریزاسیون زنده می‌ماند، بنابراین در صورت وجود این سم در غذاهای آماده، حتی با حرارت دادن نمی‌توان آن را از بین برد.

وی تصریح کرد: آفلاتوکسین از رشد نوعی قارچ تولید می‌شود و اثرات سوئی بر بدن دارد. ورود این سم به بدن موجب ایجاد مسمویت در كبد و در نتیجه بروز سرطان كبد می‌شود.

رحمانی با بیان اینكه تغذیه دام‌ها با استفاده از نان‌های كپك زده یكی از مهم‌ترین عوامل ورود این سم به زنجیره غذایی انسان‌هاست، گفت: تغذیه دام و طیور با استفاده از نان‌های کپک زده موجب ورود سم آفلاتوکسین به بدن دام می‌شود و در نهایت با استفاده از شیر و فرآورده‌های دام، این سم خطرناك وارد بدن انسان می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینكه آفلاتوکسین اثرات سرطان زایی کمی دارد اما باید خطر آن را جدی گرفت، گفت: روش‌هایی برای از بین بردن و کاهش این سم وجود دارد، اما این روش‌ها صنعتی است و امكان انجام آن در منزل وجود ندارد.

وی ادامه داد: روش‌های صنعتی جهت تخریب سم آفلاتوکسین، فیزیکی است؛ به این معنی که از طریق فیزیکی مواد غذایی آلوده را جدا کرده و در زنجیره غذایی از ورود آن به تغذیه دام و طیور جلوگیری شود.

این متخصص تغذیه افزود: همانطور که گفته شد روش‌های کاهش سم آفلاتوکسین خانگی نیست، به همین علت باید از مصرف مواد آلوده خودداری شود.

رحمانی در پایان خاطر نشان كرد: استفاده از ادویه‌ها و چاشنی‌هایی مانند آویشن، دارچین، خردل و میخک که خاصیت ضد قارچی دارند تا حدودی سم آفلاتوکسین را از بین می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha