دوشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۴
کد خبر: 39499

از ارتباط سه نوع ژن متفاوت با میگرن كه به‌تازگی كشف شده خبر داشتید؟ و اینكه بیشتر درد‌های سینوسی در واقع میگرن هستند؟

سلامت نیوز: از ارتباط سه نوع ژن متفاوت با میگرن كه به‌تازگی كشف شده خبر داشتید؟ و اینكه بیشتر درد‌های سینوسی در واقع میگرن هستند؟ در این مطلب هر نوع سردرد كه فقط یك‌بار یا گهگاه تجربه می‌كنیم، مورد بررسی قرار گرفته است، چه این درد از نوع طولانی مدت و تیر كشنده، یا سردرد تنشی، یا میگرنی خفقان‌آور، یا سردردی كوبنده و خمار‌كننده بعد از گذراندن شبی طولانی با دوستان‌تان باشد.

متن زیر9 مورد مختصر و مفید مربوط به سردرد و راه‌های مقابله با آن است كه پیش از این در مورد آن چیزی نمی‌دانستید.

1 سردرد‌های سینوسی به ندرت اتفاق می‌افتند
گرفتگی سینوس و بینی، درد و احساس فشار در صورت و سردردهای عادی، معمولا در زیر‌مجموعه درد‌های سینوسی قرار نمی‌گیرند. متخصصان سردرد این موضوع را تایید كردند و می‌گویند سردرد‌های سینوسی به ندرت اتفاق می‌افتند. در تحقیقی كه 3000 بیمار در آن شركت كردند و هر كدام حداقل شش بار در شش ماه گذشته سردردهای سینوسی را تجربه كردند، ارزیابی‌های پزشكی نشان داده كه 88درصد این سردرد‌ها در واقع میگرن بوده‌اند. در مطالعه‌ای دیگر 45درصد بیماران مبتلا به میگرن هم گرفتگی بینی و هم ریزش اشك داشتند. اگر شما علاوه بر علایم سردرد سینوسی، حالت تهوع، حساسیت به نور و صدا هم دارید و سردردتان با فعالیت روزانه شدیدتر و بدتر می‌شود، احتمالا مبتلا به میگرن هستید.

2 پردازش تصاویر سه بعدی باعث خستگی مغز می‌شود
استاد چشم‌پزشكی دانشگاه نورت وست، دكتر مایكل روزنبرگ می‌گوید: ازدحام تصاویر باعث سردرد و همچنین تماشای فیلم سه بعدی هم باعث تهوع می‌شود. این موضوع به علت فشار بیش از حدی است كه مغز برای پردازش تصاویر سه بعدی درگیر آن می‌شود. وقتی تصویری به سمت شما می‌پرد، مغز باید تلاش بیشتری كند تا آن تصویر را با باقی تصاویر هماهنگ كند.

3 بلند شدن و فرود هواپیما باعث سردرد می‌شود
نه تنها تعداد پروازهای لغو شده زیادتر و تاخیر‌ها طولانی‌تر شده‌اند، بلكه سردردهای ناگهانی، شدید و كوبنده در طول پرواز به علت زیاد و كم شدن ارتفاع هم گزارش شده است. پزشكان تاكنون نتوانسته‌اند دلیل این موضوع را بفهمند ولی خوشبختانه این نوع سردرد بیشتر از 20 دقیقه طول نمی‌كشد.

4 اسپری‌های حشره‌كش یكی از عوامل سردرد است
خود حشره‌كش‌ها به تنهایی باعث سردرد نمی‌شوند، اما در معرض مواد حشره‌كش بودن برای كشتن حشرات می‌تواند باعث سردرد و علاوه بر آن منگی، تنگی نفس، تهوع و استفراغ ‌شود. براساس گفته‌های مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری، اكثر این موارد نیاز به درمان پزشكی ندارند، اما مرگ یك نفر به علت استنشاق مواد حشره‌كش گزارش شده و 18درصد از مورد‌ها نیاز به مراقبت‌های پزشكی داشته‌اند.

5 میزان بالای كلسترول خود باعث سردرد می‌شود
جای هیچ نگرانی نیست، مگر اینكه اواخر دهه 60 زندگی خود را می‌گذرانید یا بیشتر از آن سن دارید و مبتلا به میگرن هاله‌ای هستید. (نورهای فلاش مانند و شنیدن اصوات و مواردی دیگر از علایم این بیماری است كه براساس تحقیقات یك‌سوم افراد میگرنی، به این نوع میگرن مبتلا هستند.) مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد رابطه‌ای بین میگرن هاله‌ای و میزان بالای كلسترول در افراد مسن وجود دارد. همچنین میگرن هاله‌ای ممكن است یكی از عوامل بالابرنده احتمال ابتلا به بیمار‌های قلبی و سكته قلبی باشد.

6 سردرد می‌تواند ارثی باشد
محققان ثابت كرده‌اند سه نوع ژن متفاوت با افزایش احتمال ابتلا به میگرن مرتبط هستند. یكی از آنها عامل حس كردن سرما و درد است، دیگری وظایف گوناگونی از جمله علامت‌گذاری سلول‌های عصبی دارد و نقش ژن سوم هنوز مشخص نشده است. هر كدام از انواع این ژن‌ها احتمال ابتلا به میگرن را 15-10درصد افزایش می‌دهند.

7 بوتاكس می‌تواند سردرد را درمان كند
بهترین از بین برنده چروك، می‌تواند میگرن‌های مزمن را هم از بین ببرد. (میگرن مزمن معمولا هر 15 روز یك‌بار در ماه بروز می‌كند.) اداره كل غذا و دارو آمریكا تاثیر استفاده بوتاكس بر میگرن را ثابت كرده‌ است. به نظر می‌رسد، تزریق بوتاكس سردرد‌ها را كم می‌كند. با این‌حال مطالعات نشان می‌دهند كه بوتاكس به اندازه داروهای تجویزی موثر نیست‌. محققان هنوز از چگونگی تاثیر بوتاكس بر میگرن چیزی نمی‌دانند، اما می‌دانند كه تاثیر آن فقط سه ماه است و بعد از آن باید دوباره بوتاكس به بیمار تزریق شود.

8 حضور در جنگ نوعی جدید از سردرد را ایجاد كرده است
حدود دوسوم سربازانی كه از عراق برگشته‌اند، نوعی جدید از میگرن مزمن را با خود به سوغات آورده‌اند كه دلایل بروز آن صدمات وارد شده به عصب‌ها یا فشار امواج انفجار بمب است. درحالی‌كه این نوع میگرن هنوز در حال بررسی است، به بیماران استراحت، دوری از عوامل عود میگرن، كنترل استرس و تغییر در عادات غذایی تجویز شده است.

منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha