تعداد زیادی از کودکانی که دچار مشکلاتی چون بیش فعالی و نداشتن تمرکز می شوند، در اصل تاثیر هوای هوای آلوده و یا غذاهایی حاوی سرب و مواد رنگی مثل پفک است.

سلامت نیوز: دکتر حسن عشایری، نوروسایکولوژیست با تشریح تاثیر مخرب آلودگی هوا بر مردم، اعلام کرد: تعداد زیادی از کودکانی که دچار مشکلاتی چون بیش فعالی و نداشتن تمرکز می شوند، در اصل تاثیر هوای هوای آلوده و یا غذاهایی حاوی سرب و مواد رنگی مثل پفک است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، دکتر عشایری، با تاکید بر تاثیر آلودگی هوا بر سیستم مغزی کودکان با اشاره به نتایج یک تحقیق گفت: در یک کار تحقیقی بچه‌های تجریش با بچه‌های منطقه 19 همچنین با باطری ساز‌ها که با سرب سر و کار دارند با حروف چین‌ها مقایسه شد، نتایج این تحقیق نشان داد که در در خون بچه‌های ساکن تجریش حتی در منطقه‌های قدیمی هم سرب وجود دارد و این موجب حیرت ما شد چون پیش فرض ما این بود که آنجا باید شرایط بهتر باشد اما به هر حال معلوم شد بادی که از غرب می‌وزد سرب موجود در هوا را به همه مناطق می‌برد.

 تاخیر در واکنش روانی


عشایری، مؤسس انجمن حمایت از حقوق کودکان در مورد واکنش‌های روانی کودکان به آلودگی هوا گفت: از نظر واکنش‌های روانی این کودکان را بررسی کردیم و دیدیم که آن‌ها در واکنش‌ها تاخیر دارند، البته این مساوی با این نیست که فورا دچار افت تحصیلی شوند اما ثابت شد که به هر حال آلودگی هوا در شرایط آنها بی‌تاثیر نیست.

وی ادامه داد: این آزمایش‌ها نشان می‌دهد، کودک برای حل مساله، نیازمند مصرف بیشتر اکسیژن است به همین دلیل بچه‌ها برای فعالیت ذهنی به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. اگر اکسیژن کم باشد فعالیت ذهنی فرد آسیب می‌بیند. حجم خون مغز در سن سی‌سالگی به یک سوم می‌رسد اما کودکان حتی 140 برابر یک فرد بزرگسال اکسیژن نیاز دارند.

 اختلال در تکلم

این متخصص نوروسایکولوژی در ادامه این سخنرانی در تقسیم‌بندی تاثیر آلودگی هوا گفت: آلودگی به دو شکل بر مغز تاثیر می‌گذارد، تاثیر ‌قابل برگشت و غیر‌قابل برگشت. عوارض آلودگی هوا در زمان جنینی در اکثر موارد غیر‌قابل برگشت است. ضمن این‌که کودکان در بسیاری موارد به دلیل کمبود اکسیژن دچار اختلال در توجه، تمرکز، حافظه حتی اختلال در تکلم می‌شوند. به تازگی سطح این اختلال‌ها تاجایی افزایش یافته که حتی تا حد تشنج هم پیش می‌رود.

 افزایش پارکینسون در جوانان


همچنین این استاد دانشگاه نسبت به افزایش بیماران مبتلا به پارکینسون در تهران هشدار داد و گفت: ما بیماران جوانی در تهران داریم که مبتلا به پارکینسون هستند و این تعجب‌ برانگیز است که چرا این افراد در جوانی به بیماری ضعف سیستم عصبی دچار شده‌اند.

 عشایری احتمال داد در 10 سال آینده تعداد مبتلایان به پارکینسون در تهران دو برابر شود.

 وی سپس در اثبات تاثیر مستقیم منوکسید کربن بر ابتلای جوانان به پارکینسون گفت:  تحقیقات نشان می‌دهد اغلب جوانانی که قصد خودکشی با گاز داشته اما خوشبختانه نجات یافته‌اند، سه تا چهار سال بعد، 100 درصد به پارکینسون دچار می‌شوند. جوان‌های مبتلا به پارکینسون مراجعه کننده به مراکز توانبخشی نیز اعلام کرده‌اند که جایی در معرض مونوکسیدکربن قرار داشته‌اند.

 اختلال در مغز اجتماعی

عشایری اختلالات روانی، اختلال در خلاقیت همچنین ناتوانی در حل مساله را از دیگر عوارض آلودگی هوا برشمرد و افزود: در اثر آلودگی هوا مغز اجتماعی بیشتر از بخش‌های دیگر مغز آسیب می‌بیند و در نتیجه افراد از نظر اجتماعی دچار مشکل می‌شوند.

 عشایری در مورد تولید و مصرف بنزین غیر‌استاندارد در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: حتی با ماسک هم نمی‌شود از ورود ذرات مضر به داخل ریه جلوگیری کرد. پس مشکل تنها مونوکسید‌کربن نیست، بنزین‌های که در ایران استفاده می‌شود استاندارد نیست مواد مضری که بنزین‌ها دارند از داخل برونش جذب مویرگ‌ها می‌‌شوند و به دیواره رگ‌ها آسیب می‌رساند.

 80 سال اکسیژن یک انسان را یک خودرو مصرف می‌کند

این استاد دانشگاه همچنین به تجارب کشورهای دیگر در زمینه مبارزه با آلودگی محیط زیست اشاره کرده و گفت: برای سنجش میزان آلودگی خودروی فولکس واگن یک فولکس را 24 ساعت در یک اتاق روشن کردند و سپس مقدار اکسیژن آن فضا را اندازه گرفتند. آزمایش‌های زیادی انجام گرفت تا ثابت کردند یک خودرو سالم در یک روز به اندازه 80 سال عمر هر انسان اکسیژن مصرف می‌کند.

 این استاد دانشگاه علوم توانبخشی در پایان گفت: آلودگی صوتی و آلودگی‌های بصری را هم باید به آلودگی هوا اضافه کنیم پس می بینیم محیط به شدت برای کودکان آسیب رسان است. بچه‌ها از نظر فضا دچار فقر هستند، یادمان نرود حتی در برج‌ها هم، هوا آلوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha