یکشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 42257

راه هایی برای کاهش درد زایمان وجود دارد تا زنانی که به علت ترس از درد زایمان به سزارین روی می آورند بتوانند زایمان بدون دردی را داشته باشند.

توصیه هایی برای داشتن زایمان طبیعی بدون درد

نکاتی برای زایمان طبیعی و بدون مداخله دارویی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتز، اگر به دنبال زایمان بدون دارو هستید، می توانید با رعایت این دستورالعمل ها، یک برنامه زایمان با حداقل مداخلات ایجاد کنید.

در حالی که "تولد طبیعی" یک اصطلاح منسوخ شده است، اغلب به زایمان واژینال بدون دارو با حداقل مداخلات اشاره دارد. این نوع زایمان برای همه مناسب نیست، اما بدون دارو ممکن است برای برخی از افراد باردار مزایایی داشته باشد. به عنوان مثال، مطالعات گذشته نشان داده است که بر اساس مطالعه ای در National Vital Statistics Reports، افرادی که اپیدورال می شوند، مداخلات بیشتری برای بیرون آوردن نوزاد، مانند کشیدن خلاء، زایمان با فورسپس و سزارین اضطراری دارند.

  • اپیدورال همچنین می تواند به معنای عوارض جانبی کوتاه مدت اما نامطلوب برای والدین باشد، از جمله فشار خون پایین، سردرد و تب.

اما از سوی دیگر، یک مطالعه در فوریه 2022 نشان داد که اپیدورال با کاهش مرگ و میر مادر نیز مرتبط است، بنابراین همیشه زمان و مکانی برای داروها وجود دارد.

اگر زایمان بدون دارو را انتخاب کنید، بهبودی شما ممکن است با کسانی که با دارو یا بیهوشی زایمان می کنند متفاوت باشد. دکتر رایان دیکرسون، متخصص زنان و زایمان در باتون روژ می‌گوید: «این والدین سریع‌تر بیدار می‌شوند، احساس بهتری دارند و اغلب دچار پارگی و تورم کمتری می‌شوند. دکتر دیکرسون توضیح می‌دهد که مادران بارداری که داروها را حذف می‌کنند، ممکن است ممکن است نیازی به کمک برای بیرون آوردن نوزاد نداشته باشند، که می‌تواند منجر به فشار کمتر و پارگی کمتر شوند.

زایمان بدون دارو برای بسیاری از افراد باردار یک هدف کاملا قابل دستیابی و معقول است. اما برای سایر والدین، مانند آنهایی که در گروه پرخطر قرار دارند، مداخلات خاصی مانند سزارین می تواند زایمان را برای همه ایمن تر کند.

صرف نظر از اینکه چه تصمیمی می گیرید و حتی اگر اپیدورال را انتخاب می کنید (به یاد داشته باشید، این انتخاب شماست و همیشه اجازه دارید نظر خود را در طول زایمان تغییر دهید!)، این استراتژی ها می توانند به شما کمک کنند تا زمانی که متخصص بیهوشی بیاید آرام تر و راحت تر بمانید.

بدانید که چرا می خواهید زایمان طبیعی داشته باشید

"زایمان طبیعی" برای شما چه معنایی دارد - زایمان بدون هیچ مداخله ای یا فقط بدون داروی مسکن؟ آیا می خواهید مداخله را به دلیل عوارض جانبی احتمالی، تجربیات قبلی در زمینه های پزشکی یا احساس موفقیت شخصی محدود کنید؟ هر فردی دلیل متفاوتی برای دلیل آن دارد و یافتن دلیل شما به شما کمک می کند تا این نگرانی را برطرف کنید، صرف نظر از اینکه در زایمان شما چه اتفاقی می افتد.

در کلاس های زایمان ثبت نام کنید

آیا نمی دانید چگونه برای "تولد طبیعی" آماده شوید؟ با دریافت یک آموزش قوی قبل از تولد با کلاس هایی شروع کنید که شامل مراحل زایمان و همچنین تکنیک های طبیعی مدیریت درد زایمان مانند تنفس، خود هیپنوتیزمی و آرامش است.

یک طرح "تولد طبیعی" ایجاد کنید

هنگامی تمایل به داشتن زایمان طبیعی دارید، گام هوشمندانه ایجاد یک برنامه زایمان است که به جزئیات آنچه می خواهید قبل، حین و بعد از زایمان اتفاق بیفتد، می پردازد. در کنار ترجیحات عمومی مانند افرادی که دوست دارید در طول زایمان در اتاق بیمارستان باشند، محیط فیزیکی چگونه باید باشد و برنامه های تغذیه شما، برنامه «تولد طبیعی» شما ممکن است شامل ترجیحات اضافی مانند موارد زیر باشد:

  • دارو داشته باشید یا خیر
  • حرکتات شما باید چگونه باشد
  • پاره شدن کیسه آب به شکل طبیعی
  • نظارت متناوب پزشک
  • اپیزیوتومی داشته باشید یا خیر
  • ترجیحات برای داروهای کودک
  • حمام برای کودک داشته باشید یا خیر
  • IVلازم است یا خیر
  • نیاز به پیتوسین دارید یا خیر

مامای متخصص و مورد علاقه خود را انتخاب کنید

ماریا لوریلو، مامای دارای مجوز (LM)، مامای حرفه ای خبره (CPM) در wisewomanchildbirth.com ، در سانفرانسیسکو، توصیه می کند: «به دنبال ماما یا دکتری باشید که به اندازه شما برای زایمان طبیعی سرمایه گذاری کرده باشد. "[آنها] کل زایمان را به گونه ای مدیریت خواهند کرد که بیشترین کمک را برای موفقیت داشته باشد.

نحوه مواجهه با انقباضات را یاد بگیرید

یکی از رازهای زایمان طبیعی این است که می‌توانیم در پاسخ به درد آرام بگیریم. هیدی راینهارت، پزشک متخصص زنان و زایمان در کین، نیوهمپشایر، توضیح می‌دهد که وقتی از انقباضات می‌ترسید، بدن شما سفت می‌شود که باعث تشدید ناراحتی می‌گردد. ترس تنش را افزایش داده و زایمان را سخت تر می کند. دکتر راینهارت می گوید: زمانی که شما تنش دارید، برخی از ماهیچه ها سفت می شوند و سعی می کنند کودک را در خود نگه دارند، در حالی که ماهیچه های رحم شما سفت می شوند تا کودک را بیرون برانند.ماهیچه‌ها با هم می‌جنگند و این باعث می‌شود که بدن شما بیشتر آسیب ببیند.

هنگام زایمان چه انتظاراتی باید داشت

اگر بتوانید در مواجهه با انقباضات شدید آرام بمانید، مقاومت کمتری در برابر بیرون آمدن کودک خواهید داشت. تمرینی به نام The Grip را در طول بارداری امتحان کنید. جولیتا اپلتون، مربی گواهی زایمان، هیپنوتیزم در بدفورد کرنرز، می گوید: «این تمرین انقباضات را شبیه سازی می کند و به شما امکان می دهد آستانه درد خود را بالا ببرید. به پهلو دراز بکشید و یک بالش بین زانوهایتان قرار دهید و اگر در سه ماهه سوم بارداری هستید، بالش هم شکم شما را نگه دارد. از شریک زندگی خود بخواهید به مدت یک دقیقه فشار ثابتی به عضله بین گردن و شانه شما وارد کند. روی شل کردن عضله زیر دست شریک زندگی خود تمرکز کنید. ایده این است که به جای سفت کردن عضلات در پاسخ به درد، به آرام کردن عضلات خود عادت کنید. همچنین می توانید فضای بین شست و انگشت اشاره یا یک ناحیه حساس تر مانند تاندون آشیل در پشت مچ پا را امتحان کنید.

چمباتمه زدن را یاد بگیرید

برخلاف آنچه در بیشتر صحنه های زایمان فیلم می بینید، برای بچه دار شدن لازم نیست روی تخت بیمارستان دراز بکشید. در واقع، بسیاری از افراد تمایل بیشتری به چمباتمه زدن در حین زایمان دارند. هنری دورن، پزشک متخصص زنان و زایمان در هایپوینت، کارولینای شمالی، توضیح می‌دهد که چمباتمه زدن لگن را باز می‌کند و به نوزاد کمک می‌کند تا در موقعیت ایده‌آل زایمان قرار گیرد (سر پایین، صورت به پشت، چانه جمع شده). اگر در طول بارداری اسکوات خود را تمرین کرده باشید در زایمان شما بسیار موثر است.

تمرین چمباتمه زدن در طول بارداری بی خطر است، زیرا هیچ مدرکی وجود ندارد که این تمرین می تواند باعث زایمان شود. دکتر دورن می‌گوید: «اگر پزشک به شما می‌گوید که کودک در سه ماهه آخر بارداری در مکان مناسبی قرار ندارد، سعی کنید تا جایی که ممکن است زانو بزنید، روی یک توپ ورزشی بنشینید.» یا دری را باز کنید، دستگیره‌های در را در دو طرف نگه دارید و به مدت یک یا دو دقیقه با زانوهای باز از هم در حالت اسکات قرار بگیرید. با استفاده از دستگیره های در، خود را به سمت بالا بکشید.

یک برنامه ورزشی را شروع کنید

مانند دویدن در مسافت های طولانی، زایمان نیاز به انرژی و استقامت دارد. دکتر دیکرسون می گوید: «شما با داشتن آمادگی جسمانی بسیار شانس خود را برای موفقیت در زایمان طبیعی افزایش می دهید. او می‌گوید: شما باید نه ماهه بارداری را دوره تمرینی خود در نظر بگیرید و با انجام تمرینات منظم، زودتر برای زایمان آماده شوید.

انعطاف‌پذیری، به‌ویژه در ناحیه باسن، در زمان زایمان به شما کمک زیادی می‌کند، بنابراین جلسات کششی نیز مهم هستند. یک یا دو روز در هفته به مدت 30 دقیقه یوگای قبل از تولد را تمرین کنید.

ورزش همچنین به شما در حفظ وزن سالم در دوران بارداری کمک می کند. دکتر دیکرسون تأکید می کند که هر چه نوزاد بزرگتر باشد، بیرون آوردن او سخت تر خواهد بود. البته پیروی از یک رژیم غذایی سالم نیز کلیدی است.

قبل از زایمان را در خانه بگذرانید

اگر می خواهید یک "زایمان طبیعی" بدون دارو داشته باشید، ممکن است بخواهید تا زمانی که ممکن است از بیمارستان در خانه بمانید، به خصوص اگر این اولین نوزاد شما باشد. این به این دلیل است که بهترین استراتژی‌ها برای دستیابی به زایمان بدون دارو اغلب در خانه آسان‌تر از بیمارستان به کار می‌روند.

اکثر افراد باردار کم خطر برای گذراندن زایمان طبیعی در خانه کاملاً ایمن هستند. در طول زایمان زودهنگام، که می تواند به طور متوسط هشت ساعت یا بیشتر برای والدینی که برای اولین بار بار می آورند، طول بکشد، دهانه رحم نرم، نازک شده و در نهایت گشاد می شود. پزشکان می گفتند که افراد باردار باید زمانی که در حال زایمان فعال بودند به بیمارستان مراجعه کنند. اما یک مطالعه در سال 2020 در استرالیا نشان می دهد که افرادی که در اوایل زایمان خود بستری می شوند ممکن است بیشتر پیتوسین و سزارین کنند. کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) اکنون این واقعیت را در نظر گرفته است که زایمان زودرس ممکن است طولانی‌تر شود، به‌ویژه برای افرادی که برای اولین بار باردار می‌شوند و رفتن خیلی زود به بیمارستان ممکن است با افزایش خطر مداخلات غیرضروری همراه باشد.

اگر زایمان زودهنگام را در خانه سپری می کنید، زمانی که انقباضات شما حداقل پنج دقیقه به مدت یک ساعت یا بیشتر فاصله دارد، با ماما، پزشک یا بیمارستان تماس بگیرید. همچنین اگر انقباضات به تدریج قوی تر و به هم نزدیک تر می شوند، بدون توجه به اینکه چگونه حرکت می کنید، با پزشک خود تماس بگیرید.

اگر در حالی که در رختخواب دراز کشیده اید پنج دقیقه از هم فاصله دارند، اما زمانی که به وان می روید یا پیاده روی می کنید، از هم فاصله بیشتری دارند، احتمالا هنوز زمان رفتن به بیمارستان فرا نرسیده است.

در حین زایمان حرکت کنید

هنگامی که زایمان را شروع می کنید، به حرکت ادامه دهید تا راحت بمانید. راه رفتن، تکان خوردن، چمباتمه زدن، نشستن، تاب خوردن و تغییر طرف در هنگام استراحت می تواند به بدن شما کمک کند تا با انقباضات شما کنار بیاید، زیرا جاذبه و تحرک به کودک کمک می کند تا به سمت کانال زایمان حرکت کند. به علاوه، حرکت تنش را کاهش می‌دهد و به ذهن شما موضوعی می‌دهد تا روی آن تمرکز کند.

دانا گوست، پزشک متخصص زنان و زایمان در بیمارستان Northwestern Memorial در شیکاگو می‌گوید: «راه بروید و خود را به آرامی کشش دهید، روی یک توپ زایمان بنشینید و در صورت وجود وان زایمان به داخل آن رفته و بیرون بیایید». دکتر راینهارت توصیه می‌کند که از ترکیبی از جاذبه و حرکت لگن برای کمک به پایین آمدن نوزاد استفاده کنید. دکتر راینهارت می گوید: «وقتی چوب پنبه را از در یک بطری بیرون می آورید، آن را مستقیماً بیرون نمی آورید، بلکه آن را به جلو و عقب تکان می دهید تا از بین برود. او می گوید: «حرکت باسن، رقص شکم، چمباتمه زدن، تکان دادن، کج شدن لگن و از این قبیل حرکات به مانور دادن کودک به سمت پایین و برای یافتن ساده ترین راه کمک می کند.

به یاد داشته باشید که استراحت کنید

تنفس موزون، مدیتیشن،و سایر تکنیک‌های آرام‌سازی ابزارهای عالی برای تمام مراحل زایمان هستند، اما مدیریت آن‌ها در زمانی که شما قطع نمی‌شوید آسان‌تر است. هنگامی که در بیمارستان بستری هستید، پرستار شما به طور مکرر علائم حیاتی شما را بررسی می کند، مانیتورها را متصل می کند، خون می گیرد، IV ها را شروع می کند و مداخلات دیگری را انجام می دهد که ممکن است با ذن شما در تضاد باشد. در خانه، می توانید شمع روشن کنید، چشمان خود را ببندید، نفس خود را دنبال کنید، مدیتیشن کنید و محیطی ایجاد کنید که آرامش را افزایش دهد.

صبور باشید

برخی از زایمان ها با روزهایی از انقباضات خاموش و روشن شروع می شوند که مادران را خیلی قبل از شروع "زمان واقعی" خسته می کند. حتی پس از اینکه انقباضات در یک الگوی منظم سازماندهی شدند، زایمان زودرس به طور متوسط هشت ساعت برای والدینی که بار اول می شوند و پنج یا بیشتر برای افرادی که قبلا زایمان کرده اند، طول می کشد. به همان اندازه که دوست دارید زایمان تمام شود، معمولاً نیازی به عجله نیست. خود را سرگرم کرده، آرام بمانید، آب سالم بنوشید و غذای سبک بخورید و برای زایمان برنامه ریزی کنید که یک ماراتن باشد، نه دوی سرعت.

در صورت بروز خستگی حتما به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید.آنها به شما در تصمیم گیری در مورد مراحل بعدی کمک می کنند، چه در خانه باشید یا در بیمارستان.

اگر خونریزی شدید دارید، کودکتان حرکت نمی کند، احساس بیماری می کنید یا نگرانی دیگری دارید که زایمان شما به طور طبیعی پیش نمی رود، پس در خانه ماندن را فراموش کنید و به بیمارستان بروید، جایی که ارائه دهنده شما می تواند شما و نوزادتان را ارزیابی کند. و اگر به بیمارستان رسیدید و متوجه شدید که همه چیز عادی است و پزشکان به شما توصیه می کنند تا زمانی که زایمان خود را بیشتر نکرده اید به خانه بازگردید، به یاد داشته باشید که شرم آور نیست و شما یک قدم به ملاقات با کودک خود نزدیک شده اید. .

تصمیم بگیرید که چه زمانی اپیدورال انجام دهید

اگر نمی توانید در حین انقباضات تمرکز کنید یا بین آنها استراحت نکنید، پزشکان موافقند که احتمالاً ایده خوبی است که از داروهای ضد درد درخواست کنید. اگر بیش از حد درد داشته باشید، ماهیچه های لگن شما سفت می شوند و پایین آمدن نوزاد را دشوار می کند. اپیدورال با تسکین درد می تواند به لگن اجازه دهد کار خود را انجام دهد. بر روی زایمان خود تمرکز کنید (که می تواند به شما کمک کند کانال زایمان را نیز باز کنید) دکتر گوست، "اگر به نقطه ای رسیدید که زایمان بدون دارو اتفاق نیفتاد، باید آنچه را که برای فرزندتان خوب است بپذیرید.«هدف یک کودک سالم است.»

بسیاری از مادران به علت ترس از زایمان طبیعی، سزارین می شوند

دکتر اشرف السادات جمال در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز در رابطه با علت بالا بودن آمار سزارین در کشور گفت:«عوامل مختلفی در انتخاب سزارین از سوی زنان باردار در کشور وجود دارد و اینکه گفته می شود اکثر زنان به دلیل ترس از درد زایمان به سمت سزارین می روند درست نیست آمار سزارین فقط به علت ترس از درد نیست بلکه مسائل مختلفی مثل عدم برنامه ریزی، دور بودن راه بیمارستان به محل سکونت زن باردار یا ماندن در ترافیک و دلایل دیگری می تواند موجب بالا رفتن آمار سزارین شود.»

وی ادامه داد:«در صورتی که زنان باردار پیاده روی کنند زایمان راحتی خواهند داشت اما به دلیل آلودگی هوا نمی توانیم چنین توصیه ای را به زنان باردار کنیم همچنین در صورتی که زنان باردار بتوانند در کلاس های زایمان طبیعی مانند زنان باردار در دیگر کشورها شرکت کنند آمادگی بیشتری برای زایمان طبیعی خواهند داشت.»

این متخصص زنان و مامایی گفت:« راه هایی برای کاهش درد زایمان وجود دارد تا زنانی که به علت ترس از درد زایمان به سزارین روی می آورند بتوانند زایمان بدون دردی را داشته باشند.
بهترین روش بی حسی نخاعی اپیدورال است که دردهای زایمانی حس نمی شود و در مرحله دوم زایمان که سرویکس کاملا اتساع پیدا می کند بایستی به زن زائو کمک کرد که زایمانش سریع اتفاق افتد.»

وی ادامه داد:«راه های دیگر زایمان بدون درد، روش های دارویی است اما به دلیل اینکه ممکن است به نوزاد آسیب برساند این روش را توصیه نمی کنیم.
در مورد استفاده از روش هیپنوتیزم برای کاهش درد زایمان طبیعی باید گفت که هیپنوتیزم برای زایمان وجود ندارد جز اینکه از نظر روانی روحیه زن باردار را تقویت کنیم ولی به شرطی اینکه زن باردار آموزش دیده باشد و سیر زایمان طبیعی را دیده باشد و نترسد و خودش مایل باشد زایمان طبیعی داشته باشد ما زنان بارداری را داریم که از دیدن زایمان طبیعی می ترسند اما اگر خانمی این پدیده را طبیعی بداند و بر خود تسلط داشته باشند و آموزش دیده باشد می تواند دردهای طبیعی زایمان را به راحتی تحمل کند.»

دکتر جمال در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز گفت:«دردهای زایمان کوتاه هستند و بین آنها فاصله وجود دارد که در آن فاصله زائو می تواند نفسی تازه می کند و دردی ندارد و مجددا آماده می شود برای درد بعدی همیشه یک فرد آموزش دیده مثل پرستار و یا یکی از اعضای نزدیک خانواده زائو می تواند به وی کمک کند که دردهای زایمان را راحت تر تحمل کند یا در جاهایی که امکان دارد آقایان در کلاس ها شرکت کنند هم می تواند به همسر خود کمک کند به شرطی که با مشاهده اولین درد همسر خود نترسند و درخواست سزارین کنند بنابراین مسائل مختلفی در بالا رفتن آمار سزارین دخیل است.»

این فوق تخصصی پریناتولوژی(حاملگی پرخطر) درباره عوارض سزارین هشدار داد:« مهمترین و بدترین عارضه سزارین های مکرر، چسبندگی های غیرطبیعی جفت است البته کورتاژهای مکرر، همچنین عمل جراحی بر روی رحم مانند عملی که بر روی فیبروم های رحم انجام شده و یا برداشتن پولیپ رحم و هر عملی که بر روی لایه داخلی رحم (آندومتر) انجام شود شانس چسبندگی غیرطبیعی جفت را بالا می برد.»

وی ادامه داد:«چسبندگی جفت بعد از زایمان بسیار خطرناک است چرا که جفت از محل طبیعی کنده نمی شود و منجر به خونریزی های وحشتناکی می شود که حیات مادر را تهدید می کند که نیاز به تزریق خون پیدا می کند.»

دکتر جمال در خصوص تاثیر آلودگی هوا بر جنین گفت:« آلودگی هوا موجب کم شدن آب دور بچه می شود و تنفس جنین کم می شود اما به دلیل اینکه مطالعات کاملی بر روی تاثیر آلودگی هوا بر جنین صورت نگرفته است نمی توان دقیقا در مورد اثر آلودگی هوا بر روی جنین نظر داد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ویدا ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    61 6
    من دختر کوچک خانواده هستم و پنج خواهر بزرگتر از خودم دارم که همه به روش سزارین زایمان کرده اند اما من قصد دارم به امید خدا طبیعی زایمان کنم. به خاطر درد زایمان کمی دلهره دارم. کاش میشد موقع زایمان همسرم کنارم بود. الان هفته شش بارداری هستم و این اولین بارداری من است.