یکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 42897
سلامت نیوز: اگر به شما خبر بدهند كه مادر 70 ساله‌تان سیگاری شده، چه می‌كنید؟ اگر بشنوید كه پدربزرگتان جدیدا روزی چند پاكت سیگار می‌كشد، نگران می‌شوید؟

اگر بدانید كه یكی از اعضای فامیل، خاله یا عمه مسن، دایی یا عموی سالمندتان در این سن و سال سیگاری شده، چه كار می‌كنید؟

مسلما نگران می‌شوید، به دیدنشان می‌روید، سعی می‌كنید او را از این كار برحذر دارید، دست‌كم زنگ می‌زنید و تلفنی پرس و جو می‌كنید.

اما ماجرا این نیست، در واقع مساله این است كه متخصصان روان‌شناسی در انگلیس می‌گویند به همان اندازه كه سیگار كشیدن برای بدن مضر و كشنده است، تنهایی نیز برای سالمندان خطرناك و مرگبار است و این افراد به كسی نیاز دارند كه بتوانند مشكلات خود را با او در میان بگذارند.

دیوید هالپون، رییس تیم نظارت رفتاری در این تحقیقات می‌گوید: تنها بودن در دوران سالمندی سریع‌تر از سیگار، انسان را به سوی مرگ می‌كشاند.

به گفته او اگر ما كسی را در زندگی نداشته باشیم كه مشكلاتمان را با او در میان بگذاریم، تنها می‌شویم و این تنهایی یكی از مهم‌ترین فاكتورهای خطرزا در زندگی است كه روی مرگ و میر انسان تاثیر می‌گذارد.

هالپون ادامه می‌دهد: همه ما می‌دانیم كه سیگار فاكتوری بسیار خطرناك و كشنده است، اما تنهایی نیز به همان اندازه یا حتی بیشتر خطرناك و مرگبار است.

حالا كه تنهایی از سیگار كشیدن هم بدتر است پس تا قبل از این ‌كه والدین سالمندتان یا هر دوست و فامیل مسنی كه حق آشنایی بر گردن شما دارد، دچار عوارض تنهایی‌اش شود، لطفا سراغی از او بگیرید.

اگر هفته‌ای دو بار به والدینتان سری بزنید، در نهایت چند ساعت از وقتتان گرفته می‌شود، وقتی كه قرار است پای اینترنت‌گردی، دیدن مسابقه فوتبال یا هر برنامه غیرضروری بگذرد، اما همین چند ساعت می‌تواند به قیمت سلامتی و حال خوب كسانی تمام شود كه هرگز در زندگیتان تكرار نمی‌شوند.

قبول كنیم وقت برای دیدن والدین و هر عزیز سالخورده دیگری وجود دارد اگر به فكر باشیم و بدانیم كه تنهایی كشیدن آنها از سیگار كشیدن هم بدتر است.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha