دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۹

بیماری‌های قلبی، نخستین دلیل مرگ تهرانی‌هاست.مستندات سازمان بهشت زهرا(س) نشانگر این واقعیت است كه در 6 ماهه دوم سال گذشته و از ابتدای سال جاری تا روز 23 اردیبهشت ماه 3‌هزار و 887 نفر در اثر ایست قلبی و 3 هزار 173 نفر به دلیل سكته قلبی جان خود را در پایتخت از دست داده‌اند.

سلامت نیوز:  بیماری‌های قلبی، نخستین دلیل مرگ تهرانی‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران‌امروز، مستندات سازمان بهشت زهرا(س) نشانگر این واقعیت است كه در 6 ماهه دوم سال گذشته و از ابتدای سال جاری تا روز 23 اردیبهشت ماه 3‌هزار و 887 نفر در اثر ایست قلبی و 3 هزار 173 نفر به دلیل سكته قلبی جان خود را در پایتخت از دست داده‌اند. این در حالی است كه مرگ و میر در اثر ابتلای به انواع سرطان‌ها در رتبه سوم آمار سازمان بهشت زهرا (س) قرار دارد و در این مدت 2 هزار و 402 شهروند تهرانی به دلیل ابتلای به انواع سرطان فوت كرده‌اند.

اگر آمار سازمان بهشت زهرا (س)‌را بر اساس روز حساب كنیم،16 نفر در روز طی سال گذشته و 15 نفر در روز طی سال جاری به علت ایست قلبی فوت كرده‌اند. روزانه 14 نفر هم به علت سكته قلبی از دنیا رفته‌اند و به طور میانگین 10نفر در روز طی سال گذشته و 9 نفر در روز طی سال‌جاری به علت ابتلای به انواع سرطان جان خود را از دست داده‌اند. با این حساب، مجموع مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها در تهران از اول مهرماه 1390 تا روز 23 اردیبهشت امسال 9هزار و 462 نفر بوده است كه البته این آمار شامل نارسایی‌های قلبی، تنفسی و سایر بیماری‌های قلبی و ریوی نمی‌شود. با مرور این آمار نگران كننده، باید گفت ابتلای به بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان زنگ خطر را در تهران به صدا در آورده و طی چند سال آینده باید شاهد موج گسترده مرگ و میرهایی باشیم كه ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان هاست.

رشد بیماری‌های قلبی در كشور

دكتر مسعود زارع زاده، متخصص قلب و عروق با اشاره به این نكته كه مهم‌ترین علت مرگ و میرها در بسیاری از كشورها بیماری‌های قلبی‌عروقی است، به تهران امروز می‌گوید: «با توجه به رشد زندگی شهر نشینی، ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی نیز همه گیر شده و این بیماری در كشورهای در حال توسعه و جهان سوم رشد فزاینده‌ای داشته است.» بیماریهای قلبی عروقی كه در ده‌های 70 و 80 میلادی در كشورهای پیشرفته به عنوان بیماری همه گیر شناخته می‌شد، با تلاش‌هایی كه در خصوص ارتقای نحوه زندگی شهروندان انجام شده رشد آن از حالت صعودی متوقف و به ثبات رسیده است.

اما دكتر زارع زاده در خصوص رشد فزاینده بیماری‌های قلبی عروقی در كشورهای جهان سوم می‌گوید: «این بیماری در كشور ما و در دهه‌های 70 و 80 رشد صعودی داشته و این روند تا 15 سال آینده ادامه خواهد داشت.»

وی به رابطه عوامل محیطی و تغذیه‌ای و ابتلای به بیماری‌های قلبی اشاره كرده و می‌گوید: «مهم‌ترین عامل در ابتلای به این بیماری عدم فعالیت، كم شدن تحرك، زندگی ماشینی و تغییر در نوع تغذیه شهروندان است.» این متخصص قلب و عروق تصریح می‌كند: «‌این بیماری اگر چه بیشتر در دهه‌های 4 و 5 زندگی اتفاق می‌افتد اما در خانم‌ها دیرتر بروز پیدا می‌كند. بعد از دهه پنجم زندگی میزان بروز آن در خانم‌ها و آقایان برابر است.»

مرگ و میر بیماران قلبی در اثر آلودگی هوا از موضوعاتی است كه سالهاست به آن اشاره می‌شود، اما غیر از سال 86 كه وزارت بهداشت آمار مرگ و میر در اثر آلودگی هوا را اعلام كرد و تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار پرداخت دیه به خانواده قربانیان ناشی از آلودگی هوا شدند، دیگر هیچ آماری در این خصوص اعلام نشد تا شاید در سایه عدم ارائه آمار مرگ و میر‌ها در خصوص آلودگی هوا هیچ سازمان و نهادی خود را موظف به پرداخت دیه نداند و هیچ شهروندی نیز به فكر دریافت دیه برای مشكلات ناشی از آلودگی هوا نیفتد.

به گفته دكتر زارع زاده «در فصولی كه آلودگی هوا بیشتر است میزان مرگ و میر ناشی از عوامل قلبی نیز بیشتر است و تعداد مراجعه بیماران قلبی به مراكز درمانی نیز بیشتر می‌شود و میزان مرگ و میر نیز در زمستان بیشتر از تابستان است.»

وی تاكید می‌كند وزارت بهداشت با استفاده از امكانات و ابزاری كه در اختیار دارد به راحتی می‌تواند تعداد افرادی كه در اثر آلودگی هوا فوت كرده‌اند را مشخص و اعلام كند.‌

به پیری نمی‌رسیم

سرعت بالای زندگی در شهر‌های بزرگ، ترافیك سرسام آور، تورم،‌ تعجیل در انجام كارها، همه و همه شهرنشینان را به سمت نوعی از زندگی پیش برده تا با سرعت هر چه تمام‌تر به فكر راه انداختن امورات خود باشند، بدون این كه كوچك‌ترین توجهی به سلامت خود داشته باشند. با این حساب بروز انواع و اقسام بیماری‌هایی كه تعدادی از آنها صعب العلاج هستند جزء جدایی ناپذیر زندگی شهری شده‌اند.

بر اساس آمار سازمان بهشت زهرا (س) علت فوت متوفیان در 6 ماهه دوم سال گذشته و 54 روز نخست امسال سرطان بدخیم معده بوده ‌ كه جان 20 شهروند را گرفته است. سرطان خون نیز باعث فوت 170 شهروند در سال گذشته و 51 نفر در سال جاری شده است. اما نكته تامل بر انگیز جدای از فوت تاسف بر انگیز شهروندان، میانگین سنی متوفیان است كه در دهه چهارم زندگی و با میانگین سنی 48 سال فوت كرده‌اند.

با این حساب جمعیت جوان کشور به جای گام برداشتن به سمت سال‌های سالمندی و استفاده از شرایط مطلوب برای زندگی بهتر و سالمتر، با بیماری‌هایی دست و پنجه نرم می‌كنند كه جان آنها را در دهه چهارم زندگی می‌گیرد. این آمار به معنی از دست دادن سالهای سالمندی است، ضمن این كه با این مقدار مرگ و میر نیروی كار در آینده‌ای نزدیك و بی‌سرپرست شدن یا تك سرپرست شدن تعداد زیادی از خانواده‌هایی است كه بعد از فوت یكی از والدین باید شاهد مشكلات زیادی در خانواده و جامعه باشند.

سه گانه استرس، كم تحركی و فست فود

رشد روز افزون زندگی شهری، حرکت شتابان مدرنیته در کنار راحتی و آسایش و آلودگی هوا از تهدیدهایی است كه سلامت شهروندان را نشانه گرفته‌اند اما مهار و كاهش این چالش‌ها باید به عنوان موضوعی مهم در دستور كار برنامه ریزان قرار بگیرد.

دكتر محمد مهدی گلمكانی، مدیركل اداره سلامت شهرداری تهران با اشاره به این نكته كه یكی از ریز فاكتورهای ایست قلبی، كم تحركی است، می‌گوید:‌

«سبك زندگی شهری بر كم تحركی بنا شده است. استرس بالای ناشی از این نوع زندگی در شهرهای بزرگ،‌استفاده مكرر از فست فود‌ها،‌تغذیه ناصحیح و ناسالم افراد را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌كند.»

بیماری‌های غیر واگیر قلب و عروق، دیابت و انواع اختلالات روانی از بیماری‌هایی است كه گلمكانی به آنها اشاره كرده و می‌گوید: «مهم‌ترین علل مرگ و میر بحث بیماری‌های غیر واگیر قلب و عروق و دیابت و نحوه اختلالات روان و.. است كه باعث ناتوانی و در نهایت مرگ افراد می‌شود ضمن این كه آلودگی هوا و آلودگی محیط‌زیست نیز بر سلامت شهروندان تاثیر گذاشته و باعث بروز بیماری‌های ریوی در شهرهای آلوده می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha