رئیس انجمن رادیولوژی ایران گفت: بافت نرم در حال رشد کودکان و نوجوانان در مقابل اشعه رادیولوژی آسیب می‌بیند و بهتر است از دستگاههای رادیولوژی دیجیتال استفاده شود.

سلامت نیوز : جلال جلال شکوهی در گفت‌و‌گو با فارس خاطرنشان کرد: دستگاه‌های رادیولوژی در ابتدا با مدل آنالوگ به بازار آمد اما به مرور دستگاه‌های دیجیتال رادیولوژی نیز وارد بازار شد. که عمده رادیولوژی‌های ساده و ام آر آی با دستگاه های آنالوگ انجام می‌شد.

وی در مورد مقایسه دستگاه‌های دیجیتال و آنالوگ گفت: در دستگاه آنالوگ اگر بخواهیم از 2 بافت نرم و بافت سخت(استخوان) عکس بگیریم باید 2 عکس مجزا بگیریم و بیمار2 بار اشعه دریافت کند در حالی که در رادیولوژی دیجیتال با گرفتن یک عکس و تغییر در ویندولول 50 عکس داشته باشیم.

وی ادامه داد: اکنون بیش از 50 درصد دستگاه‌های رادیولوژی در تهران دیجیتال است.

به گفته رئیس انجمن رادیولوژی با به روز شدن دستگاه‌های رادیولوژی به مرور مصرف فیلم رادیولوژی کاهش یافته و در عین حال امکان ارسال الکترونیک عکس رادیولوژی به مطب پزشک یا بیمارستان وجود دارد حتی امکان ارسال عکس رادیولوژی به کشوری دیگر برای ارائه مشاوره هم وجود دارد.

این متخصص رادیولوژی افزود: در همه موارد تابش‌های اشعه یک دهم شده و حتی دستگاه‌ها ماموگرافی کم ضرر شده است.

جلال شکوهی توصیه کرد: کودکان و نوجوانان ترجیحاً با دستگاه بروز و دیجیتال که اشعه کمتری ساطع می‌کند رادیولوژی شوند چرا که اشعه به بافت نرم که در حال رشد است آسیب می رساند و دستگاه‌های رادیولوژی دیجیتال یک دهم دستگاه‌‌های آنالوگ اشعه دارند.

وی به مضرات رادیولوژی بر روی جنین اشاره کرد و گفت: ممکن است به دلیل اشعه حاصل از رادیولوژی جنین آسیب ببیند که تولد جنین با آسیب های چشمی از قبیل تک چشمی و ایجاد نقص در سایر اعضا می‌شود و حتی ممکن است جنین با چثه ریز به دنیا بیاید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha