جمعه ۹ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶
کد خبر: 51608

دارچین و زردچوبه از گیاهان معروف و پر مصرف هستند كه خاصیت ضدحساسیت بودن در آنها ثابت شده است.

سلامت نیوز: آلرژی فصلی یكی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است كه با التهاب مخاط بینی همراه است. این مشكل اگرچه خطرناك نیست، ولی بسیار دردسرساز است و متأسفانه روز به روز هم این آلرژی‌ها شایع‌تر می‌شود. خارش بینی، گلو، التهابات پوست، تهوع، استفراغ، اسهال، تب بالا، كهیر، تنگی نفس، فشارخون، ضعف غیرطبیعی، بیش‌فعالی و یبوست از مهم‌ترین واكنش‌های حساسیتی می‌باشند.
طبق طب سنتی، انسان‌ها از نظر خصوصیت روحی و جسمی در چهار گروه با مزاج سرد و گرم، سرد و تر، گرم و خشك و گرم و تر طبقه‌بندی می‌شوند. افرادی كه دارای طبیعت خشك هستند بیشتر دچار حساسیت فصلی می‌شوند. برای جلوگیری از حساسیت فصلی باید از خوردن ادویه‌جات، غذاهایی با طبیعت گرم و ... و قرار گرفتن در هوای آلوده بپرهیزیم و از سبزیجات، سبوس گندم، نان‌های سبوسدار، انواع آش و خاكشیر مصرف كنیم. در این مقاله به بررسی گیاهان دارویی كه از نظر طب سنتی برای رفع حساسیت مفید هستند، اشاره می‌نمائیم.
 
چای سبز

چای سبز، داروی مؤثر دیگری است، زیرا ویتامین C موجود در چای سبز باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و بدن را در مقابل بیماری‌های مختلف به‌ویژه بیماری‌های فصلی و حساسیت‌های فصلی مقاوم می‌كند. همچنین تركیبی در چای سبز وجود دارد كه خاصیت آرامبخشی داشته و می‌تواند حالت تنش، افسردگی، استرس و هیجان را از بین ببرد.

بادرنجبویه

یكی از این گیاهان، بادرنجبویه است كه از واژه‌ای یونانی به معنای زنبور گرفته شده است. این گیاه محبوب نوعی زنبور عسل است. وقتی زنبور مسافت زیادی از كندو دور می‌شود، با عطر این گیاه راه بازگشت خود را پیدا می‌كند. از نظر تركیبات شیمیایی در اندام سبز این گیاه موادی مانند اسید اولئیك، سیترال، ژرانیول و رزماری اسید وجود دارد. این گیاه دارای اسانس تند و لیمویی است كه سیترال نام دارد و در صنعت عطرسازی كاربرد دارد. این گیاه همانند یك داروی مسكن بر روی دستگاه عصبی مركزی عمل می‌كند و به همین دلیل آرامبخش بوده و تحریكات حساسیتی را كاهش می‌دهد.
 

پرتقال


مصرف روزانه یك عدد پرتقال در صبح به علت دارا بودن ویتامین C فراوان یك آنتی‌هیستامین طبیعی محسوب شده و بدن را در مقابل آلرژی مقاوم می‌كند. در بررسی‌های انجام شده، موارد شبه آسم در افرادی كه مصرف گوشت قرمز در آنها بالا بود بیشتر گزارش شده بود، زیرا دریافتی اسید الایدیك آنها بالاتر می‌باشد كه نوعی چربی ترانس است، بنابراین توصیه می‌شود مصرف گوشت قرمز محدودتر شود.
 
عسل


عسل نیز یكی دیگر از موارد مفید برای درمان حساسیت است. سعی كنید عسل را از مقدار كم شروع كنید و هر روز مصرف آن را بیشتر كنید. چك كنید ببینید از زمانی كه عسل مصرف می‌كنید بدن شما به حساسیت‌های محیط بهتر شده است یا نه؟ شاید عسل برای بعضی حساسیت‌زا باشد، ولی اگر حساسیت نداشتید مصرف آن را ادامه دهید. حتی می‌توانید قبل از شروع مشكل، عسل را برای پیشگیری بخورید. مثلاً قبل از شروع مشكل، مصرف عسل را شروع كنید. برای برطرف كردن خارش بدن در حساسیت‌ها یك حبه سیر را رنده كنید، آب آن را بگیرید و با 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق چایخوری زنجفیل مخلوط كنید و روی محل خارش بمالید. بعد از 3 ساعت این ضماد را با آب ولرم بشویید. خارش بدن برطرف می‌شود.
زنجفیل، پیاز، سیر، فلفل سیاه و قرمز در پیشگیری از بروز حساسیت مؤثر هستند، چون این مواد غذایی سبب ترشح آنتی‌بادی «ایمونوگلوبولین» می‌گردند و مانع بروز واكنش‌های حساسیت‌ در فرد می‌شوند.
از موارد مفید دیگر می‌توان به نارنج، انگور، شاه‌تره و سیاهدانه اشاره نمود. پیامبر گرامی، سیاهدانه را دوای همه دردها می‌دانستند و مصرف آن را به مسلمانان توصیه كردند (مصرف 1 تا 2 گرم آن روزانه بلامانع است).
 
دارچین و زردچوبه


دارچین و زردچوبه از گیاهان معروف و پر مصرف هستند كه خاصیت ضدحساسیت بودن در آنها ثابت شده است. مصرف3 گرم برای زردچوبه و 5 گرم برای دارچین در افراد بزرگسال بلامانع است.

بابونه


یكی دیگر از سبزیجات مفید، بابونه است كه یكی از مؤثرترین داروها در تركیبات گیاهان دارویی برای درمان آلرژی است و برای دل درد، نفخ شكم و سیستم گوارشی نیز مفید است. طب سنتی اعتقاد دارد كه بابونه دارای طبیعتی گرم و خشك است و دارای ماده ضدحساسیت طبیعی بوده و در نوسازی گلبول‌های سفید خون نقش دارد. بابونه دوست كبد است و مزاج را تعادل می‌بخشد، خون را صاف می‌كند و انسداد مجاری طحال را برطرف می‌كند. زنان حامله، افراد دارای فشار خون و مشكلات قلبی باید در مصرف آن اعتدال را رعایت كنند. همچنین مصرف همزمان آن با گردو، پسته و چای توصیه نمی‌شود.

کاهش مصرف افزودنی‌های غذایی، چربی و قند

در خاتمه باید به نكته بسیار مهم كه همان تغذیه سالم است اشاره نماییم كه در مورد حساسیت غذایی و فصلی باید توجه ویژه به افزودنی‌ها به خصوص بنزوات و سایر مواد داشته باشیم. متأسفانه این ماده و كلاً افزودنی‌ها در كلیه محصولات غذایی فرآوری شده اعم از آبمیوه‌ها، سس‌های سالاد، غذاهای آماده، همبرگر و مواد غذایی بسته‌بندی وجود دارند و روزانه به مقادیر فراوان وارد بدن ما می‌شوند. حتی در بررسی انجام شده در رژیم آمریكایی‌ها دریافتند به دلیل مصرف چربی و قند فراوان، فلور باكتریایی كه از بدن در مقابل اگزما محافظت می‌كند كاهش یافته و موارد آلرژی روز به روز بیشتر می‌شود و از این‌رو مصرف تمام قندهای تصفیه‌شده، غلات تصفیه‌شده، كلوچه‌ها، كیك‌ها و دسرها، سیب‌زمینی سرخ‌كرده، همبرگر، هات‌داگ و ... باید تا حدامكان بسیار محدود شود. مصرف سبزیجات تازه، روغن زیتون، انار، شاه‌توت (محافظ كبد)، انواع بذرهای ملین مثل خاكشیر، اسفرزه، بارهنگ، تخم ریحان، تخم شربتی، شیرخشت، ترنجبین، سوپ جو، آش جو، نان جو، لیموترش تازه، زرشك، عسل، كشمش، توت و انجیر، برگه‌های طبیعی، كدو، كنجد، اسطوخودوس، كاسنی، آب مركبات و مغز بادام خام از مواردی هستند كه به پاكسازی كبد و كاهش حساسیت‌های فصلی كمك شایانی می‌كنند.

منبع: دنیای تغذیه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha