به خاطر تبلیغات نادرستی که درباره مصرف قرص برنج شده و ادعا کرده‌اند که با مصرف این قرص، بدون عوارض مقداری حالت سرخوشی برای فرد ایجاد می‌شود، برخی افراد به مصرف آن روی می‌آورند.

گول تبلیغات را نخورید، قرص برنج سرخوشی ندارد
سلامت نیوز : رییس پزشکی قانونی کشور ضمن هشدار نسبت به افزایش خودکشی از طریق مصرف قرص برنج بویژه در تهران و استان‌های شمالی کشور گفت که مصرف سیانور نسبت به قرص برنج در کشور کم است.

دکتر احمد شجاعی در گفت‌وگو با قانون درباره برخی از اخبار مبنی بر ورود ماده مخدر جدیدی به کشور به نام کروکودیل که از ترکیب «قرص کدئین» با «بنزین»، «تینر»، «ید»، «اسید کلریدریک» یا همان «جوهر نمک» و «فسفر قرمز» تولید می‌شود و اینکه آیا تاکنون سازمان پزشکی قانونی با چنین ماده مخدری در کشور مواجه بوده است، گفت: تا کنون مرگ ناشی از مصرف کروکودیل یا ماده مخدر جدیدی به این سازمان گزارش نشده است. خود مواد مخدر مخرب است و زمانی که ماده مخدر صنعتی را به شیوه‌های غیر مسوم و مواد سمی مخلوط می‌کنند، دست به دست هم داده تا ماده مخدر سمی مخربی ایجاد شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید براینکه هر نوع از مواد مخدر صنعتی و ترکیبی به شدت مخرب است و بر بدن اثرات بسیاری از خود برجای خواهد گذاشت،‌اظهار کرد: این مواد صنعتی مانند تریاک و مشتقات آن نیست. این مواد بر روی مغز و سلول‌های عصبی چنان اثری می‌گذارند که اثرات آن سال‌های سال باقی مانده و یا حتی بعضا اثراتش از بین نمی‌رود.وی درباره علت افزایش خودکشی از طریق مصرف قرص برنج در کشور نیز گفت: قرص برنج از جهتی که زود اثر گذاشته و موجب مرگ سریع فرد می‌شود و دردی هم به همراه ندارد و یا شاید به خاطر اینکه با خوردن آن برگشتی در کار نیست، ‌موجب شده است افرادی که به هر دلیلی قصد خودکشی داشته باشند از آن استفاده کنند.

شجاعی با بیان اینکه برخی از افراد نیز به خاطر اینکه به سرخوشی دست یابند و بدون آگاهی از عوارض آن دست به خوردن قرص آهن می‌زنند، ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد به خاطر تبلیغات نادرستی که درباره مصرف قرص برنج شده است و ادعا شده که با مصرف این قرص، بدون عوارض مقداری حالت سرخوشی برای فرد ایجاد می‌شود، افراد به اشتباه قرص برنج را مصرف و اثرات سمی بلافاصله روی آنها تاثیر می گذارد.رییس سازمان پزشکی قانونی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری از میزان خودکشی در کشور به خاطر مصرف سیانور دارید، اظهار کرد: مصرف سیانورنسبت به قرص برنج به خاطر دسترسی به آن کمتر است.خودکشی با قرص برنج نیز در استان تهران و استان‌های شمالی بیشتر از سایر مناطق کشور است.

وی همچنین از استان ایلام به عنوان بیشترین آمار خودسوزی در کشور یاد کرد.
شجاعی درباره کمبود جسد در دانشگاه‌های علوم پزشکی و اعتراض دانشگاهیان به این مسئله نیز گفت: طبیعی است که دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور احتیاج به جسد دارند اما ما در پزشکی قانونی جسد اضافه نداریم و نمی‌توانیم آنها را هم در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهیم از این رو در حال مذاکره با پزشکی‌ قانونی کشورهای مختلف هستیم تا در صورت توافق از آن کشورها جسد خریداری کرده و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهیم اما تاکنون جواب قطعی به ما نداده‌اند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha