موضوع آلودگی میوه‌ها بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. پس از حرف و حدیث‌هایی كه از سال ۸۷ بر سر زبان‌ها افتاده بود مبنی بر اینكه میوه‌جات با آلودگی‌هایی همراه هستند بار دیگر روز گذشته مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار تهران با اعلام اینكه نتایج آلودگی میوه‌ها و محصولات غذایی را نمی‌گویند چون نگرانی ایجاد می‌شود، ابهامات جدیدی را به وجود آورد.

میوه‌ها آلوده باشند نمی‌گوییم تا مردم نگران نشوند!
سلامت نیوز :موضوع آلودگی میوه‌ها بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است. پس از حرف و حدیث‌هایی كه از سال ۸۷ بر سر زبان‌ها افتاده بود مبنی بر اینكه میوه‌جات با آلودگی‌هایی همراه هستند بار دیگر روز گذشته مدیرعامل سازمان میادین میوه‌وتره‌بار تهران با اعلام اینكه نتایج آلودگی میوه‌ها و محصولات غذایی را نمی‌گویند چون نگرانی ایجاد می‌شود، ابهامات جدیدی را به وجود آورد. 

حسین صفایی در همین ارتباط و در نشست خبری برگزاری چهارمین نمایشگاه محصولات سالم، طبیعی و ارگانیك گفت: از محصولات بهار سال گذشته ۱۴۴۰ نوع نمونه برداشت شده و مورد آزمایش‌های دقیق قرار گرفته است كه سند آن تهیه شده است. به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان آنلاین ؛ همچنین در تابستان سال گذشته نیز ۴۴۰ نمونه از محصولات تابستان از نظر فلزات سنگین مورد آزمایش قرار گرفت كه گزارش‌های آن به صورت سند موجود است. همچنین ۲۵ محصول پر‌مصرف كه دارای بیشترین میزان آلودگی است، شناسایی شدند. وی همچنین با بیان اینكه در مورد رعایت استاندارد‌ها به تولید‌كنندگان و فروشندگان هشدار داده‌اند، اظهار داشت: مصرف انواع آفت‌كش‌ها، كودهای شیمیایی باید فرهنگ‌سازی شود چراكه مصرف مواد سالم جزو مطالبات مردم است و از تولید‌كنندگان درخواست كرده‌ایم با استانداردهای ویژه وارد نمایشگاه ارگانیك شوند. 

برخی میوه‌ها سرطان‌زا هستند اما نه زیاد!
اما در شرایطی كه صفایی از نام بردن میوه‌ها امتناع داشت، رئیس اتحادیه میوه و تره بار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «جوان» به رمز‌گشایی از نام چند میوه پرداخت و اظهار داشت: از هر لحاظی ما در سلامت میوه‌ها تلاشمان را انجام می‌دهیم تا میوه‌ای سالم به دست مصرف كنندگان برسد اما اینكه این آلودگی‌هایی كه گفته می‌شود از كجا آمده است را باید از مسئولانی كه در این باره صحبت كرده‌اند، بپرسید! 

حسین مهاجران افزود: باید از كشاورزان پرسید كه چه آلودگی در میوه‌ها وجود دارد. با این حال نباید این نكته را هم فراموش كرد كه برخی میوه‌ها هم سرطان‌زا هستند، البته دارای درصدی بسیار پایین هستند كه كسی را دچار مشكل نمی‌كند. مثل خربزه كه سرطان‌زاست اما نه زیاد. وی در پاسخ به این سؤال هم كه به چه دلیل همین میزان اندك سرطان‌زا بودن برخی میوه‌ها را پیش از این اعلام نكرده‌اید، گفت: اگر اعلام می‌كردیم مصرف‌كننده دیگر میوه نمی‌خورد! وقتی این درصد مشكل‌ساز نیست چرا آن را بیان كنیم! همین خربزه را مشهدی‌ها بیشتر از باقی مردم مصرف می‌كنند آیا آنها سرطان گرفته‌اند؟ 

افراط در استفاده از كودها و سم‌ها
با تمام این اوصاف و در شرایطی كه مهاجران با اعلام نام برخی میوه‌ها از آلوده بودن آنها خبر داده است، كوروش سلجوقی، پژوهشگر كشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «جوان» دلایل این آلودگی‌ها را بازگو می‌كند. وی در این ارتباط می‌افزاید: متأسفانه استفاده بیش از حد از سموم و كودهای كشاورزی برای جلوگیری از رشد و همچنین دفع آفات و همچنین مدیریت نكردن این موضوع تبدیل به یك معضل شده است. سلجوقی می‌گوید: در حالی كه تنها یك درصد از كشاورزان در ایران تحصیلكرده هستند و اطلاعات علمی دقیقی از سموم در اختیار این كشاورزان قرار ندارد، این مشكلات تبدیل به یك معضل شده است و در آینده‌ای نزدیك شدت بیشتری هم خواهد گرفت. سلجوقی خاطر‌نشان می‌كند: كشاورزان بدون مطالعه به محصولات كود می‌زنند و این مانند آن است كه بدون نسخه دكتر دارو مصرف شود. همان گونه كه دارو سبب مسمومیت می‌شود، این سموم هم سبب مسمومیت می‌شوند. وی می‌افزاید: باید استفاده از سموم با مطالعه باشد و دلیل این پنهان‌كاری ها، بحث‌های اقتصادی و تجارت بازاری‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha